Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: kyrkanjesusbibelnlivsfrågorinspirationden-kristna-lärangudjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 76 ggr
Woodland
0

Kyrkorna i Uppenbarelseboken

Som jag har påpekat förut finns det omkring fyra huvudinriktningar gällande tolkningen av Uppenbarelseboken. Inlägg #2. Mer generella är breven till kyrkorna i kapitel 2-3 någonting som de flesta kan i stort sett vara överens om. Här finns en serie betraktelser från Ligoniers Tabletalk oktober 2020.

“ … till församlingens ängel i Laodicea" ©

Uppenbarelseboken 3:14-22

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. vers 20-21

I Uppenbarelseboken har vår Herre inget positivt att säga om denna församling. Dessutom är Jesu varning till denna kyrka kanske mer känd och ännu mer missförstådd än alla andra varningar i Uppenbarelseboken 2–3.

I Uppenbarelseboken 3: 15–16 link anklagar vår Herre kyrkan i Laodicea för ljummen likgiltighet och säger att han kommer att spy de troende ur sin mun om de inte förändras. Han vill hellre att de skulle vara varma eller kalla. Många tror att detta innebär att Jesus inte vill ha ett halvhjärtat engagemang, att det är bättre att passionerat hata honom (kall) än att ljummet älska honom. Naturligtvis kräver Jesus mer än ett halvhjärtat engagemang Lukas 9: 57–62. Han säger dock inte att han föredrar ivrigt hat framför symbolisk kärlek. Laodicea var känt för sitt ljumma, orena och praktiskt taget värdelösa vatten. Hierapolis, en stad 1 mil norr om Laodicea, hade källor med varmt vatten som användes för tvätt och för medicinsk behandling. Kolosse, en stad tio mil öster om Laodicea, hade friskt, kallt drickbart vatten från en bergsbäck. Jesus verkar säga att de kristna i Laodicea är värdelösa när de tjänar honom, kanske jämför han dem med Laodiceas dåliga vatten och uppmanar dem att vara användbara som vattnet i Hierapolis eller Kolosse.

Ironiskt nog trodde de kristna i Laodicea att de inte behövde något v. 17. Laodicea var ett rikt centrum för bank och textilindustri, och det hade en medicinsk skola som utvecklade en salva för att behandla ögonproblem. De troende i Laodicea hade blivit bekväma med kulturen och trodde att alla dessa saker gav dem andliga fördelar. Men Jesus uppmaning att köpa guld raffinerat av eld, vita kläder för nakenhet och salva för deras ögon v. 18 visade att de faktiskt saknade något av ett andligt värde trots att de hade materiella fördelar. Han uppmanar dem att söka andliga fördelar genom att jämföra vad de trodde att de hade med de sanna välsignelser som bara han kunde ge. Denna uppmaning att köpa sådana saker är inte en uppmaning att förtjäna hans nåd genom gärningar. Guds nåd har inget pris Jesaja 55: 1 - den är gratis för alla som ber om den.

Jesus knackade på dörren till denna kyrka och lovade att belöna alla som släppte in honom Upp. 3:20. Detta är inte en evangelisk inbjudan för icke-troende att tro på Jesus utan en varning om att han kommer att bryta ner dörren och döma kyrkan om den inte omvänder sig. Jakob 5: 9. Dom börjar med Guds hus 1 Petrus 4:17.

CORAM DEO Vara inför Guds ansikte
Vår största önskan som Kristi tjänare borde vara att vara användbara för honom och för hans rike. I oss själva kan vi dock inte vara användbara. Han måste ge oss nåden att tjäna honom flitigt, så låt oss be regelbundet att han gör oss till användbara tjänare i sitt rike. Låt oss också fråga våra pastorer, äldste och andra kyrkoledare vad vi kan göra för att tjäna vår lokala kyrka. När vi tjänar kyrkan tjänar vi Kristus och hans rike.

© Copyright Tabletalk Oktober 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna. 

Läs också. Inlägg #1, #2, #3, #4, #5, #6 #7 i serien.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

• Redigerat 2020-11-15 07:10 av Woodland