Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: kyrkanjesusbibelnlivsfrågorinspirationden-kristna-lärangudjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 66 ggr
Woodland
0

Kyrkorna i Uppenbarelseboken

Som jag har påpekat förut finns det omkring fyra huvudinriktningar gällande tolkningen av Uppenbarelseboken. Inlägg #2. Mer generella är breven till kyrkorna i kapitel 2-3 någonting som de flesta kan i stort sett vara överens om. Här finns en serie betraktelser från Ligoniers Tabletalk oktober 2020.

“till församlingens ängel i Tyatira” Del 2©

Uppenbarelseboken 2:24-29

Men till er andra i Tyatira, ni som inte har denna lära och inte känner Satans djupheter, som man kallar det, till er säger jag att jag inte lägger på er någon ny börda.  Men håll fast vid det ni har, till dess jag kommer. Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken,
v 24-26

I vår studie av Jesu brev till kyrkan i Tyatira har vi sett att under det första århundradet uppmuntrade en falsk profetissa i den kyrkan de troende där att delta i det avgudadyrkandet som var associerat med skråväsenden. Upp 2: 18–23. Ett sådant deltagande var nödvändigt för att de kristna i vissa branscher skulle förbli en del av dessa skrån och därmed kunna tjäna sitt livsuppehåll. I vår tid kanske vi inte behöver ägna oss åt direkt avgudadyrkan för att tjäna pengar. Men det betyder inte att vi inte kommer att frestas att äventyra vår övertygelse. Vi kan bli ombedda att ljuga eller fuska för att behålla våra jobb. Att bekräfta Guds krav på mänsklig sexualitet kan kosta oss en befordran eller till och med leda till avskedande. Jesus varningar till kyrkan i Tyatira varnar oss för att för ekonomisk framgång förhandla om Guds krav.

Inte alla de troende i Tyatira följde den falska profetissans läror. Jesus säger så i sitt brev, som vi ser i dagens stycke (v. 24). Han erkänner dem som har förblivit trogna mot honom. Detta uppmuntrar oss, med tanke på att ibland kostar trofasthet mot Jesus oss mycket och det verkar som om vi inte belönas för att hålla fast vid honom och hans ord. I sanning, även om vi inte belönas i nuet, noterar Jesus vår trofasthet precis som han gjorde med de kristna i Tyatira, och han kommer att belöna oss.

Men vad kommer vi att få för att uthärda i tro och lydnad för vår Herre? ”Makt över folken”, säger Uppenbarelseboken 2: 25–26. Denna makt innefattar till och med myndighet att döma, som vers 27 klargör med bilden av en järnspira som krossar lerkärl. Med dessa ord upprepar Jesus andra löften i Skriften om att Guds folk ska härska över nationerna och till och med döma dem Mika 4: 1–5; 2 Tim. 2:12. Trofasthet mot Kristus kan på kort sikt kosta på när det gäller ekonomi och social status; Men sådan trofasthet betyder att vi kommer att hamna på toppen för evigt. Universums Herre kommer att ge sina trogna tjänare rätten att ta del av hans regering över allt. Så stor och fantastisk är vår inkarnerade Frälsare!
Vi kommer inte bara att härska och regera över skapelsen, utan vi kommer också att ta emot ”morgonstjärnan” Upp 2:28. I Uppenbarelseboken 22:16, lär vi oss, att Morgonstjärnan är ingen annan än Jesus själv. Så fantastiskt som det kommer att bli att härska och regera över skapelsen, så kommer vi också att få en mycket större välsignelse. Den bästa belöningen för den troende är Jesus själv i all sin magnifika härlighet.

CORAM DEO Vara inför Guds ansikte

Människorna i kyrkan lägger inte alltid märke till när vi arbetar flitigt för Herren och förblir trogna mot honom. Vi kanske till och med tänker på att ge upp. Men Jesus ser alltid dem som tjänar honom, och han kommer inte att glömma oss. Även om ingen annan troende lägger märke till vår tjänst för Jesus gör han det och han kommer att belöna oss.

Fortsättning följer i nytt inlägg. Inlägg #1, #2, #3 och #4 i serien.

© Copyright Tabletalk Oktober 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
  • Redigerat 2021-10-26 22:22 av Woodland