Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 3 ggr
Woodland
0

Sträva efter kyrkans välstånd

”Han sökte sitt folks bäst

Ester 10:3

Mordokaj var en sann patriot och efter att ha upphöjts till den högsta positionen under Ahasveros, utnyttjade han därför sin framträdande ställning för att främja Israels välstånd. I detta var han en förebild för Jesus, som på sin härlighets tron inte söker sitt eget bästa, utan använder sin makt för sitt folks skull. Det vore bra om varje kristen kunde vara en Mordokaj för kyrkan och enligt sin förmåga sträva efter dess välstånd.

Vissa har fått en ställning präglad av rikedom och inflytande; låt dem ära sin Herre på jordens höga platser och vittna om Jesus inför mäktiga män. Andra har något som är långt bättre, nämligen en nära gemenskap med Kungarnas Kung; låt dem se till att dagligen be för de svaga bland Herrens folk, de tvivlande, de frestade och de tröstlösa. Det kommer att återgäldas med ära för dem om de bedriver mycket förbön för dem som är i mörkret och inte vågar närma sig nådastolen. Undervisade troende kan tjäna sin Herre i hög grad om de använder sina talanger för det allmänna bästa och förmedlar sin rikedom av himmelsk lärdom till andra genom att undervisa dem om Guds angelägenheter. Den allra minsta i vårt Israel kan åtminstone söka sitt folks välfärd; och hans önskan, om han inte kan ge mer, skall vara välbehaglig. Det är på en gång det mest kristusliknande och det lyckligaste sättet för en troende att upphöra att leva för sig själv. Den som välsignar andra kan inte undgå att själv bli välsignad. Å andra sidan är det en ond och olycklig livsplan att söka vår egen personliga storhet; dess väg kommer att bli allvarlig och dess slut ödesdigert.

Här är det lämpligt att fråga dig, min vän, om du efter bästa förmåga strävar efter att främja kyrkans välstånd i ditt närområde? Jag hoppas att du inte skadar den genom bitterhet och skandal, eller försvagar den genom din försummelse. Min vän, förena dig med Herrens fattiga, bär deras kors, gör dem allt det goda du kan, så skall du inte gå miste om din belöning.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Juden Mordokaj var kung Ahasveros närmaste man. Han var högt ansedd bland judarna och älskad av alla sina bröder. Han sökte sitt folks bästa och