Kyrkorna i Uppenbarelseboken
Som jag har påpekat förut finns det omkring fyra huvudinriktningar gällande tolkningen av Uppenbarelseboken. Inlägg #2. Mer generella är breven till kyrkorna i kapitel 2-3 någonting som de flesta kan i stort sett vara överens om. Här finns en serie betraktelser från Ligoniers Tabletalk oktober 2020.
“ … till församlingens ängel i Filadelfia" ©
Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. vers 12
Var och en av kyrkorna som adresserades i Uppenbarelseboken 2–3 stod inför en unik uppsättning av omständigheter. Några av kyrkorna, bland annat församlingarna i Tyatira och Sardis, verkar inte ha mött mycket motstånd från omgivningen 2:18–3: 6. De kan till och med ha blivit mer eller mindre omfamnade av dessa städer. Andra kyrkor hade emellertid ett omtvistat förhållande till stadens kultur. Kyrkan i Filadelfia hade till exempel liten makt och mötte mycket fientlighet.
I Filadelfia kom det främsta hotet mot kyrkan uppenbarligen från det judiska samfundet, ”några från Satans synagoga, några som säger att de är judar men inte är det utan ljuger. ” (3: 8–9). Detta uttalande återspeglar bekräftelsen i Nya testamentet att de som verkligen är judiska i andlig mening - som är Guds sanna folk - är inte uteslutande de som har judisk fysisk härkomst men de som tror endast på Kristus för frälsning (se Rom. 2: 12–29; Gal 6:16). De som har judiskt arv men förkastar Kristus är inte Guds barn utan är utanför Guds rike i Jesus, liksom andra icke-kristna. I Filadelfia orsakade dessa judar problem för kyrkan, och kommentatorer föreslår att det kan vara så att de icke-kristna judarna uteslöt de filidelfiskt kristna ur synagogan. De tidiga kristna, särskilt de med judiskt arv, träffades i synagogorna och så småningom uteslöt de icke-kristna judarna dem, vilket ledde till att dessa förlorade det religiösa skydd som Rom gav judarna.
De troende i Filadelfia förnekade inte Jesus inför sådana problem; snarare förblev de trogna mot Kristus, och han lovade att bevara dem från den kommande prövningen v. 10. link Eftersom "segrar" i Uppenbarelseboken 2–3 vanligtvis betyder att de förblev trogna mot Jesus inför förföljelse, visar förmodligen löftet till den som segrar i kyrkan i Filadelfia 3:11 link att Jesu bevarande av kyrkan i Filadelfia inte innebar att han låter lidandet gå dem förbi. Troligtvis innebar det att han bevarar dem inför prövningar framöver medan de led för hans namn.
Förutom bevarande lovar Jesus de filadelfiska kristna att de som håller ut kommer att göras till en pelare i Guds tempel v. 12. Detta innebär att de kommer att göras till en permanent del av Guds folk, eftersom Guds eviga tempel är hans folk, förenade med honom i Kristus 1 Petrus 2: 4–8; Upp. 21:22. Vi kan förlora allt i denna värld för att förbli trogna mot Jesus, men vi kommer att vara en del av Guds eviga hus.
CORAM DEO Vara inför Guds ansikte
Jim Elliot*, missionär hos Huaorani-folket i Ecuador på 1900-talet,link uttalade de berömda orden: ”Han är ingen dåre som ger vad han inte kan behålla för att vinna vad han inte kan förlora.” Att ge upp våra jordiska ägodelar och till och med våra liv är ingen verklig förlust, för vi kommer att vara en del av Guds hus och njuta av hans välsignelse för evigt om vi litar endast på Kristus. Vårt sanna och bestående arv finns i himlen och det kan aldrig förstöras. *(1927-1956 martyr)
Fortsättning följer i nytt inlägg. Inlägg #1, #2, #3, #4, #5 och #6 i serien.
© Copyright Tabletalk Oktober 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2020-11-04 08:12 av Woodland