Med Gud har du allt
”Du är min lott, Herre.”
Se på dina ägodelar, du troende, och jämför din del med dina medmänniskors lott. Vissa av dem har sin del på fälten; de är rika, och deras skördar ger dem en gyllene avkastning; men vad är skördar jämfört med din Gud, som är skördarnas Gud? Vad är överfyllda spannmålsmagasin jämfört med honom, som är jordbrukaren och ger dig himmelens bröd? Vissa har sin del i staden; deras rikedom är överflödande och strömmar till dem i ständiga strömmar, tills de blir en veritabel guldreservoar; men vad är guld jämfört med din Gud? Du skulle inte kunna leva på det; ditt andliga liv skulle inte kunna upprätthållas av det. Lägg det på ett plågat samvete, och skulle det kunna lindra dess smärta? Använd det på ett förtvivlat hjärta, och se om det skulle kunna stilla ett ensamt stönande, eller lätta en sorg?
Men du har Gud, och i honom har du mer än vad guld eller rikedomar någonsin skulle kunna köpa. Vissa har sin del i det som de flesta människor älskar – applåder och berömmelse; men fråga dig själv: betyder inte din Gud mer för dig än så? Vad skulle hända om en myriad av trumpeter skulle ljuda i din hyllning, skulle detta förbereda dig för att passera genom döden, eller uppmuntra dig inför domedagen? Nej, det finns sorger i livet som rikedom inte kan lindra; och det finns ett djupt behov i dödsstunden, som inga rikedomar kan tillgodose. Men när du har Gud som din del, har du mer än allt annat tillsammans. I honom tillgodoses varje behov, vare sig i livet eller i döden. Med Gud som din del är du verkligen rik, för han kommer att tillgodose dina behov, trösta ditt hjärta, lindra din sorg, vägleda dina steg, vara med dig i den mörka dalen och sedan ta dig hem, för att njuta av honom som din del för evigt. ”Jag har nog”, sade Esau; detta är det bästa en världslig människa kan säga, men Jakob svarar: ”Jag har allt”, vilket är en ton som är för hög för köttsliga sinnen.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.