Jesus iFokus

Jesus

Etiketterjesusbibelnlivsfrågorinspirationden-kristna-lärangudböneämnenjesus-och-jagden-helige-ande
Läst 85 ggr
Woodland
2

Thomas Boston om bön #2

Vad betyder det att be i Jesu namn

av Thomas Boston

A. Negativt - Det är inte en tom trolös omnämning av hans namn i våra böner eller en avslutningsfras på dem. “Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.” (Matt 7:21) Den troende använder orden “genom vår Herre Jesus Kristus" men ofta visas svärdsskidan medan Andens svärd fattas. Orden uttalas men trosutövningen saknas.

B. Positivt - Att be i Jesus namn är . . .

Först att be enligt hans befalling och vända sig till Gud på hans befallning. "Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Be och ni ska få" (Joh. 16:24). Kristus som Gud befaller alla människor att be och utöva denna naturliga plikt till Gud; men med detta menas inte ett bud. Utan Kristus som förmedlare skickar sina egna barn till sin Fader för att be honom att uppfylla deras önskningar och han tillåter att de säger att han har skickat dem precis som man hänvisar en fattig människa till en förmögen vän. Så att be i namnet Kristus är att gå till Gud som en en fattig man skickad till en rik vän.

Så det betyder:
Själen kommer till Kristus i första hand Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (Joh 15:7) Den som vill be på rätt måste göra liknande de som fick över kammarherre Blastus på sin sida och sedan framförde de sitt fall inför kungen.

Själen får uppmaningen att be till Jesus Kristus “När vi nu har en stor överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds Son, låt oss då hålla fast vid vår bekännelse. Vi har inte enöverstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd.  Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” Vägen fram till tronen blockeras av våra synder och syndare har ingen tilltro för att söka Herren. Jesus Kristus kom ner från himlen, dog för förbrytare och genom en effektiv kallelse samlar han dessa till sig själv. Han har allting ihop med Fadern och bjuder dem att gå till hans Fader i hans namn och be om det de behöver; han försäkrar dem om acceptans. Och på detta viset uppmuntras de, det vill säga från löften i hans Ord. Och han ger dem sitt tecken som Fadern erkänner och det är hans egen Ande. “Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Vi vet inte vad vi borde be om, men Anden själv vädjar för oss med suckar utan ord. Och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden vädjar för de heliga så som Gud vill.

Andra Bön är att rikta våra böner till Gud genom Jesus Kristus
Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som kommer till Gud genom honom, eftersom han alltid lever för att be för dem.”(Heb. 7:24) “Låt oss därför ständigt genom honom frambära lovets offer till Gud, en frukt från läppar som prisa hans namn.”(Heb. 13:15). Vi förlitar oss totalt på Kristus förtjänst och förebedjan för tillgång, acceptans och ett nådigt svar.

Förlitar oss på Kristus för tillgång till Gud: “I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och tryggt komma till Gud.” (Efesier 3:12) Det finns inget tillträde till Gud förutom genom honom. “Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh 14:6) Om någon försöker nalkas Gud på något annat vis kommer de att se dörren stängas mitt framför ansiktet. Men vi måste ta tag i Förebedjaren och gå in skyddade bakom hans rygg.
Förlitar oss på honom för vår böners acceptans: “till ära och pris för den nåd som han har skänkt oss i den Älskade.” (Efesier 1:6) Kristus är det enda altaret som kan helga våra gåvor. Om någon vill betona sina egna böners fördelar för acceptans kommer de inte att mottas. Endast en korsfäst Kristus kan bära vår person eller tyngden av våra gärningar.
Förlitar oss på honom för ett nådigt svar. “Och den tilliten har vi till honom, att om vi ber om något efter hans vilja så hör han oss.” (1 Joh 5:14) Inga böner hörs eller besvaras förutom för Förebedjarens skull och vilken som helst begäran som är i överensstämmelse med Guds vilja kommer fram till Gud och i denna förtröstan bönhörs vi.

Men varför måste vi be i Jesus namn? Svaret kan ges i dessa två punkter:

Det finns ingen tillgång för en syndfull varelse till Gud förutom genom en Förebedjare.Nej, det är era missgärningar som skiljer er från er Gud, era synder döljer hans ansikte för er så att han inte hör er.” (Jes 59:2) “Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6) Synd har skapat en distans från Gud och har förseglat dörren till honom. Det är bortom vår eller någon annan varelses makt att öppna dörren för oss. Hans rättvisa avvärjer brottslingen. Hans helighet avvärjer den orena varelsen om inte en godkänd person går emellan. Vår Gud är en förtärande eld och det finns inget omedelbart tillträde till honom för syndaren.
Det finns ingen utsedd eller lämplig för det arbetet förutom Kristus.Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus” (1 Tim 2:5) Endast han är vår store överstepräst. Ingen annan har tillfredställt rättvisans krav för våra synder. Och han är den ende Förebedjaren för frälsning, så han är den ende Förmedlaren för våra förböner. “om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern: Jesus Kristus, den rättfärdige” (1 Joh 2:1) Våra böner är tvivelaktiga i sig själva. Endast hans förtjänst möjliggör mottagandet av dem. “Och en annan ängel kom och ställde sig vid altaret med ett rökelsekar av guld. Han fick mycket rökelse att lägga tillsammans med alla de heligas böner på guldaltaret framför tronen. Och röken från rökelsen steg från ängelns hand tillsammans med de heligas böner upp inför Gud.” (Upp 8:3,4)

Thomas Boston om bön #1 För vad och hur vi ska be

Thomas Boston om bön #3 hur troende ber på ett sätt som är godtagbart för Gud.

Thomas Boston om bön #4 Den enda regel som Gud har gett för att vägleda sitt folk i deras böner

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

• Redigerat 2021-01-25 06:20 av Woodland