Jesus iFokus

Jesus

Etiketterjesusbibelnlivsfrågorden-kristna-läraninspirationgudjesus-och-jagböneämnen
Läst 149 ggr
Woodland
3

Thomas Boston om bön #1

När vi tänker på människans kommunikation med Gud förknippas det vanligtvis med ordet bön. Gud lämnade oss vägledning i bibelns båda testamenten om hur hans barn bör närma sig honom. Fastän man är begränsad till en liten plats på denna jord kan man medverka till att stora saker uträttats för Guds rike genom bön. Den rättfärdiges bön har stor verkan.

Den skotske pastorn Thomas Boston (1676-1732) skrev ner sina tankar fast förankrad i biblen. Och fastän han levde ett relativt kort liv, okänd och på ett litet arbetsfält, vägleder han oss ännu idag genom det som han skrev under sin tid på jorden.

För vad och hur vi ska be

av Thomas Boston

Vi bör be för det som är i överensstämmelse med Guds uppenbarade vilja, och endast för dessa saker. "Detta är den frimodighet vi kan ha inför honom, att om vi ber honom om något i enlighet med hans vilja så hör han oss." (1 Joh 5:14) Vi får inte lägga fram olagliga önskningar eller framställningar inför honom för att tillfredsställa våra begär. "Och när ni ber, får ni ändå inget, eftersom ni har felaktiga motiv. Ni är bara ute efter att tillfredsställa era egna begär." (Jakob 4:3) Dessa saker är en skymf och en förolämpning mot en helig Gud.

Våra böneämnen måste anpassas till Guds ord. Han har visat vad som är behagligt för honom och vad som inte är behagligt för honom. Guds vilja och välbehag omfattar det goda han vill skänka människor och våra böner bör också omfattar dessa.
Låt oss se till att när vi ber att det sker inom omfattningen av bibelns befallningar och löften. Sådant är allt som syftar till Guds ära. "Be istället så här: Vår Fader i himlen, låt ditt namn bli helgat." (Matt. 6:9) Eller för kyrkans välfärd, "Be om fred för Jerusalem! Låt det gå väl för alla som älskar dig."(Psaltaren 122:6). Också för vårt eget gott, nutid, andligt eller evigt, "Om nu ni, som är onda, har förstånd att ge goda gåvor till era barn, skulle då inte er Fader i himlen ge goda gåvor till dem som ber honom?" Eller för det som gäller andra "Herre, gör gott mot dem som är goda, mot dem som har ett uppriktigt hjärta." (Psaltaren 125:4)

Men hur bör vi be om vi vill be rätt och godtagbart?

1. Begripligt: med förståelse för det vi säger, 1 Korinthierbrevet 14:15. Därför måste bönerna vara på ett känt språk och att upprepa ord inför Gud, när vi inte vet vad de betyder, kan aldrig räknas som riktig bön.

2. Vördnadsfullt, "Ha inte för bråttom med att öppna munnen, och yttra dig inte förhastat om någonting inför Gud, för Gud är i himlen och du på jorden. Låt alltså dina ord vara få." Vi måste bibehålla en yttre vördnad i uttryck, röst och åthävor eftersom vi i bön är inför den stora Guden: och speciellt ha en inre referens för Guds storslagna majestät när vi är inför honom. "För vem i skyn kan jämföra sig med Herren? Vem bland Guds söner är lik Herren?" (Psaltaren 89:7) "Vi får ett rike som aldrig ska skaka. Låt oss därför vara tacksamma och tjäna Gud så som han vill, med vördnad och fruktan." (Heb. 12:28) Fruktan och bävan är klädsamt för en varelse och mycket mer för en skyldig varelse inför en helig Gud och orädda förmätna tilltal är bevis på ett hårt hjärta.

Thomas Boston om bön #2 Vad betyder det att be i Jesu namn

Thomas Boston om bön #3 hur troende ber på ett sätt som är godtagbart för Gud.

Thomas Boston om bön #4 Den enda regel som Gud har gett för att vägleda sitt folk i deras böner

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
  • Redigerat 2023-07-25 22:52 av Woodland
Woodland
2
  1. ÖdmjuktDu hör de förtrycktas längtan,         Herre,du styrker deras hjärtan, du vänder ditt öra till dem” (Psaltaren 10:17) Vi bör ha en djup känsla av vår ovärdighet och syndfullhet i vår ande. I bön tigger vi, vi köpslår inte eller kräver vår rätt och därför bör vi vara medvetna om vår ovärdighet. “jag är ovärdig all den nåd och trofasthet som du har visat mig, din tjänare. När jag gick över Jordan ägde jag ju inget annat än min vandringsstav, och nu har jag dessa två läger.” (1 Mos 32:10). Ju mer man fattar vad nåden är desto mer ovärdig kommer man att vara i sina egna ögon. “”Eftersom jag redan har börjat tala till dig, Herre, kan jag lika gärna fortsätta, även om jag bara är stoft och aska.” (1 Mos.18:27) Och när vi går till Gud måste vi vända våra ögon inåt och se våra egna brister i vårt hjärta och vårt liv såsom tullindrivaren i Lukas 18.

2. Känlosamt Genom att vara djupt berörda med en uppfattning av våra behov. “Då insåg han sin situation och sa till sig själv: ’Hemma hos min far har de anställda mat i överflöd, och här håller jag på att svälta ihjäl! Jag går hem till min far och säger: Far, jag har syndat mot både himlen och dig. Jag är inte värd att kallas din son längre, men låt mig åtminstone få arbeta som en av dina tjänare.’” (Lukas 15:18-19). Men ack, vad gagnar det oss att gå till Gud med ett likgiltigt hjärta; att sitta vid hans bord utan andlig hunger; att komma till hans dörr rik och förmögen i vår egen självbelåtenhet? Sådana driver han tomhänta bort.

3. Troende “ Ni kan få vad som helst som ni ber om i era böner, om ni bara tror.” (Matteus 21:22) Den som vill be acceptabelt måste be i frälsande tro (Heb 11:6). En otroendes bön kan inte accepteras. “Men hur ska de kunna åkalla honom som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på någon som de inte har hört om? Hur ska de höra om ingen förkunnar?” (Rom. 10:14) Därför är bönen från en människa som inte är född på nytt av ingen nytta. Dessutom måste den troende utöva tro i sin bön.
    Man måste ha en tro av särskild övertygelse för sakerna man ber om. “Jag säger er därför att vad ni än ber om i er bön i tron att ni får det, så ska ni få det.” (Markus11:24) Finns inte detta kan bönen inte bli accepterad. Jakob skrev “han ska be i tro och inte tvivla” Det måste vara högst vanärande mot Gud att komma till honom och be utan någon förväntan från honom eller någon tillit till honom gällande det man ber om.

Fråga - Hur kan man ha tro?
Svar - Genom att tillämpa löften och tro på dem. Om böneämnen är absolut nödvändiga, såsom frid, förlåtelse och så vidare, försäkrar Guds löften svar för dem som kommer till Gud genom Kristus. Om det inte ligger till på det viset försäkrar löftena Guds bästa svar oavsett om han ger det som begärs eller det som är lika gott. Och vi skall tro därefter.

1. UppriktigtHerren är nära alla som ropar, som ärligt ropar till honom.”(Psaltaren 145:18) Hyckleri och förställning i bön, när hjärtat inte följer läpparna, fördärvar bönens acceptans. Det finns oärliga läppar (Psaltaren 17:1) när tillgivenheten inte håller takten med bönens ord; när synd bekännes men hjärtat inte ödmjukas; när begäran framläggs men det finns ingen allvarlig önskan om de sakerna man ber om. “Ni ska söka mig och finna mig, om ni helhjärtat söker mig.” (Jer. 29:13)

2. BrinnandeBekänn därför era synder för varandra och be för varandra, så att ni kan bli botade. Den rättfärdiges bön har stor verkan.” (Jakob 5:16) Kalla, livlösa och stela böner är inte äkta vara. Det är viktigt att vi är passionerade gällande dessa viktiga saker. “Var inte slöa utan brinnande i anden när det gäller att tjäna Herren.” (Rom. 12:11) Enträgenhet i bön är mycket tillfredsställande för Gud. Det innebär inte en mängd ord utan ett hjärtas allvar för att bönhöras “Rabbla inte upp tomma ord, som hedningarna gör. De tror att bönen har större chans att bli besvarad om de använder många ord.” (Matteus 6:7) “Skynda dig, Herre, och svara mig, för jag blir alltmer deprimerad. Vänd dig inte bort från mig, ör då blir jag som de som ligger i sina gravar.” (Psaltaren 143:7) och såsom en som är djupt allvarlig bönfaller Herren med alla tillåtna argument “Då skulle jag lägga fram min sak och fylla min mun med argument.” (Job 23:4). Ett hjärta värmt av ett brinnande kol från Guds altare producerar detta. (Jesaja 6:6).

Med vänlig hälsning,

• Redigerat 2021-01-05 07:51 av Woodland
Woodland
2
  1. VakenhetTänk därför klart och var nyktra, så att ni kan be. (1 Pet.4:7) vakande över våra sinnen så att de inte splittras. Vandrande tankar kan fördärva många böner. De landar som fåglar på kadavret för att sluka det. Ett köttsligt sinnestillstånd är deras ursprung och de hjälps på traven genom ett obetänksamt förhastat närmande till Gud.
    I det fallet bör man vara som de som byggde på muren med vapen i en hand och mursleven i den andra (Nehemja 4:17). Och målmedvetet motstå och vägra hysa fåfängliga tankar. Nej, vänd artilleriet mot fienden, betrakta dem som ett nytt tillfälle för att ödmjuka sig och ett angeläget tillfälle att forcera sig fram till nådastolen. Om man bekämpar dem kommer de inte att skada bönens mottagande, men om inte kommer de att göra det.

2. IhärdigtVar därför vakna och håll ut i bön för alla de heliga.” (Ef. 6:18) När vi har lagt fram vår sak inför Guds tron bör vi inte släppa intresset utan insistera. “Jesus berättade för dem en liknelse för att visa att de alltid ska be utan att tröttna” (Lukas 18:1) Håll ut med en ansökan, bed om och om igen tills den beviljas. “För Sions skull vill jag inte tiga, för Jerusalems skull vill jag inte unna mig någon ro förrän dess rättfärdighet går upp som solens sken och dess frälsning som ett brinnande bloss.” (Jes. 62:1)

Slutligen Beroende Väntande på Herren i ödmjuk underkastelse för hans heliga vilja och söka efter bönesvar. ”Men jag ska skåda efter Herren, jag ska hoppas på min frälsnings Gud. Min Gud ska höra mig.” (Mika 7:7) Det är inte konstigt att de böner vars svar inte söks efter inte besvaras.

Men är alla sådana böner accepterade, hörda och besvarade?
En icke omvänd människa kan inte be så, inte hellre är deras böner accepterade. “De gudlösas offer är avskyvärda för Herren.” (Ords. 15:8) “Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare” (Joh. 9:31)
Guds eget folk ber inte alltid så här och alla deras böner blir inte accepterade. För psalmisten skrev: “Hade jag haft ondska i mitt hjärta, hade Herren inte hört mig.” (Psaltaren 66:18)
Men alla sådana böner som produceras av Gud’s Ande i de troende presenteras av Medlaren och accepteras, hörs och besvaras av Fadern även om de inte besvaras med en gång “Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig? Jag ropar och klagar, men min frälsning är fjärran.”
(Psaltaren 22:2) De kommer att besvaras i sinom tid antingen genom att saken som bes om beviljas eller någonting likvärdigt gott. “Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, då vet vi också att vi redan har det vi bett honom om.” (1 Joh. 5:15). “Och Abraham sade till Gud: ”Låt bara Ismael få leva inför dig!” Men Gud sade: ”Nej, din hustru Sara ska föda en son åt dig, och du ska ge honom namnet Isak. Jag ska upprätta mitt förbund med honom, som ett evigt förbund med hans avkomma efter honom.”(1 Mos. 17:18-19). “Tre gånger har jag bett Herren att den ska lämna mig, men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet.”(2 Kor. 12:8-9)

Med vänlig hälsning,

• Redigerat 2021-01-05 07:54 av Woodland