Den kungliga befallningen
”När jag gick förbi där du låg sade jag till dig ”Du ska få leva!””
Du frälste, betrakta tacksamt detta barmhärtighetens mandat. Observera att detta Guds dekret är majestätiskt. I vår text ser vi en syndare som inte har något annat än synd i sig och som inte förväntar sig något annat än vrede; men den evige Herren går förbi i sin härlighet; han ser, han stannar upp och han uttalar de få men kungliga orden: ”Du ska få leva!”. Där talar en Gud. Vem om inte han skulle kunna våga sig på att på detta sätt hantera livet och skänka bort det med en enda mening? Återigen är detta dekret. mångfaldigt. När han säger ”Du ska få leva”, innefattar det många saker. Här är det rättsliga livet. Syndaren är redo att dömas, men den mäktige säger: ”Du ska få leva”, och han stiger upp benådad och förlåten. Det är andligt liv. Vi kände inte Jesus - våra ögon kunde inte se Kristus, våra öron kunde inte höra hans röst - Yahweh sade ”Du ska få leva”, och vi som var döda i överträdelser och synder blev upplivade. Dessutom innefattar det härlighetens liv, som är det andliga livets fulländning. ”Jag sade till dig: Du ska få leva” och de orden rullar vidare genom alla tidens år tills döden kommer, och mitt i dödens skuggor hörs fortfarande Herrens röst: ”Du ska få leva”
På uppståndelsens morgon är det samma röst som ekar från ärkeängeln: ”Du ska få leva”, och när heliga andar stiger upp till himlen för att för evigt välsignas i sin Guds härlighet, är det i kraft av samma ord: ”Du ska få leva”. Notera igen att det är ett oemotståndligt mandat. Saulus från Tarsus är på väg till Damaskus för att arrestera den levande Gudens helige. En röst hörs från himlen och ett ljus syns som är starkare än solen, och Saulus ropar ut: ”Herre, vad vill du att jag skall göra?” Detta mandat är ett mandat av fri nåd. När syndare blir frälsta är det endast och allenast för att Gud kommer att göra det för att förhärliga sin fria, ej köpta, osökta nåd. Kristna, inse er ställning som nådens gäldenärer; visa er tacksamhet genom ett allvarligt, Kristuscentrerat liv, och se till att ni lever allvarligt, så som Gud har bett er att leva.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.