En kärlek som binder
”du som min själ har kär”
Det är gott att utan några ”om” eller ”men” kunna säga till Herren Jesus: ”Du som min själ har kär.” Många kan bara säga om Jesus att de hoppas att de älskar honom rätt; de tror att de älskar honom; men endast en fattig och ytlig upplevelse nöjer sig med att stanna där. Ingen bör ge sin ande någon ro förrän denne känner sig helt säker i en fråga av så avgörande betydelse.
Vi bör inte nöja oss med ett ytligt hopp om att Jesus älskar oss, och med en ren förtröstan på att vi älskar honom. De gamla helgonen talade i allmänhet inte med ”kanske”, ”om”, ”hopp” och ”förtröstan”, utan de talade bestämt och tydligt. ”. . .för jag vet vem jag tror på”, säger Paulus. ”Jag vet att min återlösare lever”, säger Job. Skaffa dig en säker kunskap om din kärlek till Jesus, och var inte nöjd förrän du kan tala om ditt intresse för honom som en verklighet, som du har försäkrat dig om genom att ha mottagit den Helige Andens vittnesbörd och hans sigill på din själ genom tro.
.
Äkta kärlek till Kristus är i varje fall den Helige Andens verk och måste skapas i vårt hjärta av honom. Han är den verksamma orsaken till den; men den logiska anledningen till att vi älskar Jesus ligger i honom själv. Varför älskar vi Jesus? För att han först har älskat oss. Varför älskar vi Jesus? För att han ”gav sitt liv för oss”. Vi har liv genom hans död; vi har frid genom hans blod. Fastän han var rik, blev han fattig för vår skull.
Varför älskar vi Jesus? På grund av hans personliga storhet. Vi är fyllda av en känsla av hans skönhet! En beundran för hans charm! En medvetenhet om hans oändliga fullkomlighet! Hans storhet, godhet och älskvärdhet förenas i en lysande stråle och förtrollar själen tills den blir så hänförd att den utbrister: ”Ja, allt hos honom är ljuvligt.” Välsignad är denna kärlek – en kärlek som binder hjärtat med kedjor mjukare än siden, och ändå fastare än en diamant!
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.