Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 14 ggr
Woodland
0

Självförtroendets galenskap

”bevara mig, din tjänare, för avsiktliga felsteg

Psaltaren 19:14

Sådan var bönen från ”mannen efter Guds eget hjärta”. Behövde den helige David be på detta sätt? Hur nödvändig måste då inte en sådan bön vara för oss som är spädbarn i nåden! Det är som om han sade: ”Håll mig tillbaka, annars kommer jag att rusa huvudstupa över syndens stup.” Vår onda natur, som en häst med dåligt temperament, är benägen att springa iväg.
Må Guds nåd sätta betsel på vår natur och hålla den i schack, så att den inte rusar iväg till fördärv. Vad skulle inte den bästa av oss kunna göra om det inte vore för de kontroller som Herren ålägger oss både i försynen och i nåden! Psalmistens bön är riktad mot den värsta formen av synd - den som görs med övervägande och uppsåt. Även de heligaste behöver "hållas tillbaka" från de mest avskyvärda överträdelser. Det är en högtidlig sak att aposteln Paulus varnar de heliga för de mest avskyvärda synderna. "Döda därför era jordiska begär: sexuell omoral, orenhet, lusta, ont begär, och girigheten som är avgudadyrkan.” Vad? Behöver helgonen varnas för sådana synder som dessa? Ja, det gör de. Om inte den gudomliga nåden bevarar de vitaste kläderna rena, kommer de att besudlas av de svartaste fläckar. Erfaren kristen, skryt inte av din erfarenhet; du kommer fortfarande att snubbla om du ser bort från honom som kan hindra dig från att falla. Ni vars kärlek är glödande, vars tro är ständig, vars hopp är ljust, säg inte: "Vi skall aldrig synda", utan ropa snarare: "För oss inte in i frestelse.

Det finns tillräckligt med tändved i hjärtat hos den bästa av människor för att tända en eld som kan brinna till det lägsta helvetet, såvida inte Gud släcker gnistorna när de faller. Vem skulle ha kunnat drömma om att den rättfärdige Lot skulle bli funnen berusad och göra sig skyldig till orenhet? Hasael sade: "Vem tar du mig för? Jag skulle aldrig kunna göra något sådant.” och vi är mycket benägna att använda samma självrättfärdiga fråga. Må oändlig visdom bota oss från självförtroendets galenskap.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

och bevara mig, din tjänare, för avsiktliga felsteg, så att de inte får makt över mig. Då blir jag oskyldig och fri från stor överträdelse.