Vem är du att döma?
Av Greg Koukl
”Döm inte” (Matt. 7:1) är den bibelvers som till och med kritiker är övertygade om är gudomligt inspirerad, eller det verkar så baserat på hur självsäkert de använder den mot kristna. Missbruket av denna vers är dock anmärkningsvärt lätt att motverka, när man väl ser vad som faktiskt pågår.
Först ett förtydligande. Att döma är att hitta fel, och sanna fel - sann moralisk skuld - är centralt i det kristna budskapet. Det är de dåliga nyheterna som gör de goda nyheterna goda. Men om vår motivation är att hitta fel, är den definitivt fel. Om vårt omdöme bara är nedlåtande, då kommer vi att stå till svars inför Kristus för det. Vi får aldrig förvänta oss att icke-kristna skall uppföra sig som kristna. Det står inte i deras makt att göra det. Det borde vara tydligt.
Jag tror dock inte att nedlåtenhet brukar vara problemet. I allmänhet är det något annat som spelar in här. För det första bygger anklagelsen ”Vem är du att döma?” på ett missförstånd. Om detta är en begäran om våra moraliska referenser, så har vi inga att erbjuda. Vi är inte författare till de regler som styr beteendet. Vi är lika mycket under dessa roller - och fördömda av dem - som vem som helst.
Snarare är det så att vi, som själva är brottslingar, har blivit visade vägen till förlåtelse, och vi för bara de goda nyheterna vidare. Gud är god, och vi är inte goda. Det finns en rättvisa och om vi inte visar barmhärtighet kommer vi att få känna av den. Att klargöra detta för andra är vänlighet, inte nedlåtenhet.
Om du sitter som passagerare i en väns bil och säger: ”Om du inte har märkt det så kör du för fort och det står en polis längre ner på gatan”, skulle han förmodligen inse att du gör honom en tjänst. Och det skulle du göra. Illustrationen har naturligtvis sina begränsningar, men jag tror att du förstår poängen.
Det finns dock något annat som jag inte vill att du ska missa. Det är det viktigaste att veta om den här utmaningen. ”Vem är du att döma?” visar sig inte vara en fråga alls, utan ett förklätt påstående: ”Ingen får fälla något slags omdöme.” Eftersom moral bara är en fråga om personlig åsikt är alla omdömen förbjudna. Det är knepet av den som är relativist.
Denne lurar naturligtvis alltid sig själv på den här punkten. Även om han kanske har övertygat sig själv för stunden är det inte vad han verkligen tror, eftersom han är full av omdömen när det passar honom. I själva verket - och det kanske du har lagt märke till - är klagomålet självdestruktivt, eftersom det i sig är ett införstått omdöme om den kristne.
Det visar sig att när kritikerna tillämpar någon version av ”döm inte” är det inte en vädjan om att du ska vara dygdig; det är ett krav på att de ska lämnas ifred. De citerar Jesus inte av övertygelse utan av bekvämlighet, eftersom de inte själva vill bli föremål för någon moralisk kritik.
Så hur manövrerar vi graciöst, men ändå klokt, när vi står inför denna utmaning? Jag tycker att det är bäst att navigera i sådana här situationer genom att ställa frågor. Mot bakgrund av observationerna ovan är här några som jag kommer att tänka på.
Ditt första steg när du står inför nästan vilken utmaning som helst är att helt enkelt fråga: ”Vad menar du?” och sedan vänta på ett svar. Låt din vän utveckla sin oro lite grann. Genom att få mer information får du mer att arbeta med. Om det visar sig att din egen bedömning var motiverad av förakt eller avsmak kan en ursäkt vara på sin plats.
Du kan också våga säga: ”Jag förstår inte riktigt din fråga. Trodde du att jag påtvingade dig min privata standard? Om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt. Jag menade bara att varna för Guds standard, samma standard som jag lyder under.”
Om han verkar spela ut objektivitetskortet kan du fråga: ”Menar du att det aldrig är rätt att påpeka ett fel? Om så är fallet, varför gör du det med mig just nu?” Låt honom sedan svara. Hjälp honom att se att objektivitetsspelet lätt kan spelas tvärtom. Om han säger: ”Vem är du att döma?”, fråga då: ”Vem är du att hitta fel?”
Poängen är inte att vara smart eller ytlig utan att visa honom att han gömmer sig från det verkliga problemet: sin egen skuld inför Gud. Försäkra honom om att du inte ser ner på honom. Snarare förmedlar du bara information som kan rädda honom genom att vända honom bort från hans synd och skuld och mot Guds barmhärtighet.
Redaktörens notering: Denna artikel publicerades ursprungligen augusti 2017.
Gregory Koukl är grundare och ordförande för Stand to Reason: Clear-Thinking Christianity och är biträdande professor i kristen apologetik vid Biola University. Han är författare till flera böcker, bland annat Relativism: Feet Firmly Planted in Mid-Air och Tactics: A Game Plan for Discussing Your Christian Convictions (En spelplan för att diskutera din kristna övertygelse).
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift april 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-05-10 10:23 av Woodland
#0: Man kan ju alltid svara med en fråga - typ, vad är det du inte vill att jag döma?
Då tvingas vederbörande formulera själva synden och betänka denna. Då denne svarat så kan man be denne att redogöra för varför ingen skall döma detta. Man kommer då ned till pudelns kärna och kan börja förklara vad Herren säger om synd likt den aktuella. - Då är det inte du som är intolerant längre utan domaren över hjärtats uppsåt och tankar som talar.