Frihetens vackra dräkt
”att förkunna glädjens budskap för de fattiga.”
Ingen utom Jesus kan befria fångarna. Verklig frihet kommer endast från honom. Det är en rättfärdig frihet, för Sonen, som är arvtagare till allt, har rätt att göra människor fria. De heliga hedrar Guds rättvisa och detta säkerställer deras frälsning. Det är en frihet som är dyrköpt. Kristus talar om den genom sin makt, men han köpte den med sitt blod. Han gör dig fri, men det är genom hans egna bojor. Du går fri, för han bar din börda åt dig; du är fri, för han har lidit i ditt ställe. Men trots att den är dyrköpt, ger han den gratis.
Jesus begär ingenting av oss som förberedelse för denna frihet. Han finner oss sittande i säck och aska och uppmanar oss att klä oss i frihetens vackra dräkt; han räddar oss precis som vi är, utan vår hjälp eller förtjänst. När Jesus befriar oss, är friheten evig; inga kedjor kan binda oss igen. Låt Mästaren säga till mig: ”Fånge, jag har befriat dig”, och det är gjort för alltid. Satan må planera att förslava oss, men om Herren är på vår sida, vem ska vi då frukta? Världen, med sina frestelser, må försöka snärja oss, men den som är för oss är mäktigare än alla som är emot oss. Våra egna bedrägliga hjärtans intriger kan plåga och irritera oss, men han som har påbörjat det goda verket i oss kommer att fullfölja det och fullända det till slutet. Guds fiender och människans fiender kan samla sina härar och komma med koncentrerad vrede mot oss, men om Gud frikänner, vem kan då döma?
Inte ens örnen som flyger upp till sitt klippiga bo och som sedan svävar över molnen är friare än den själ som Kristus har befriat. Om vi inte längre är under lagen, utan fria från dess förbannelse, låt då vår frihet visa sig i praktiken genom att vi tjänar Gud med tacksamhet och glädje. ”O, Herre, jag är ju din tjänare, jag är din tjänare, din tjänarinnas son. Du har lossat mina band.”
”Herre, vad vill du att jag ska göra?”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2026-08-28 13:31 av Woodland