Tillit och förtröstan
”Det är bättre att fly till Herren än att lita till människor,”
Säkert har läsaren prövats av frestelsen att förlita sig på det som är synligt, i stället för att enbart lita på den osynlige Guden. Kristna vänder sig ofta till människor för att få hjälp och råd och fördärvar den ädla enkelheten i sin tillit till sin Gud. Om ett Guds barn som är oroligt för det som är tillfälligt ser kvällens text, då skulle vi resonera med honom en stund. Du förtröstar på Jesus, och endast på Jesus, för din frälsning, varför är du då bekymrad? ”På grund av mina stora bekymmer.” Står det inte skrivet: ”Kasta din börda på Herren”? ”Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.”
Kan du inte lita på Gud för det timliga? ”Ah! Jag önskar att jag kunde.” Om du inte kan lita på Gud för det timliga, hur vågar du då lita på honom för det andliga? Kan du lita på honom för din själs frälsning, och inte förlita dig på honom för några mindre ynnestar? Är inte Gud tillräcklig för dina behov, eller är hans hela tillräcklighet för snäv för dina önskningar? Vill du ha ett annat öga än det som tillhör honom som ser varje hemlighet? Är hans hjärta svagt? Är hans arm uttröttad? Om så är fallet, sök en annan Gud; men om han är oändlig, allsmäktig, trofast, sann och allvetande, varför söker du ett annat förtroende? Varför gräver du i jorden för att finna en annan grund, när denna är stark nog att bära all den vikt som du någonsin kan bygga på den? Kristna, blanda inte bara ert vin med vatten, legera inte trons guld med den mänskliga tillitens slagg.
Vänta endast på Gud, och låt din förväntan vara från honom. Avundas inte Jonas ricinbuske, men vila i Jonas Gud. Låt den jordiska tillitens sandiga grundvalar vara dårarnas val, men bygg åt dig själv, likt en som förutser stormen, en stadig plats på Tidernas klippa.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.