Blir jag lurad?
Bedragen och bedräglig©
Av Kyle Borg
”Blir jag lurad?” är förmodligen inte en fråga som vi gärna ställer oss. Ingen gillar att bli lurad. De flesta av oss lär oss det tidigt i livet. Jag minns att en klasskamrat berättade en historia för mig på skolgården. Han var så övertygande när han berättade den att jag trodde på den utan att ifrågasätta den och till och med berättade den vidare för andra. Senare insåg jag att den inte var sann. Det som fastnade hos mig var inte så mycket skammen över att ha blivit lurad som insikten om att mitt förtroende hade behandlats nonchalant.
Denna erfarenhet upprepar sig med tiden och i olika relationer. Föräldrar inser snabbt att barn lätt drar små men avslöjande lögner. Vänner kan förvränga och undvika sanningen och komma med halvsanningar, vilket gradvis urholkar förtroendet. Det som är mest smärtsamt för många är en makas eller makes svek – att inte hålla sina löften.
Utöver våra personliga relationer lever vi i en fallen värld präglad av bedrägeri. I vårt samhälle frodas ofta lögner. Tyvärr har vi kommit att förvänta oss förvrängningar i det offentliga livet. Ledare, medier, utbildningsinstitutioner, intressegrupper och experter formar berättelser, omformulerar fakta och manipulerar sanningen. Det som Jesaja observerade på sin tid gäller även för vår egen tid: ”Sanningen vacklar på torget, och det som är rätt kan inte komma fram” (Jesaja 59:14).
För kristna är detta ingen överraskning. Bedrägeri utgör kärnan i Satans strategi i denna värld. Redan från Bibelns första sidor använder han det som ett vapen. När ormen närmade sig Eva använde han varken tvång, hot eller övermakt. Han bedrog henne på ett subtilt och övertygande sätt. Jesus identifierade senare bedrägeriet som ett centralt drag i Satans karaktär. Han sade: ”När han talar lögn talar han utifrån sig själv, för han är en lögnare och lögnens fader” (Johannesevangeliet 8:44).
Detta befriar förstås inte oss från vårt personliga ansvar. Eva var skyldig, även om hon svarade sin Skapare: ”Ormen förledde mig” (1 Moseboken 3:13). Även vi kan förledas av liknande bedrägeri. Den sanningen slår ännu hårdare när vi erkänner Bibelns lära att ”Bedrägligare än allt annat är hjärtat” (Jeremia 17:9). Bedrägeri är inte bara något som finns där ute, utan det finns en benägenhet inom oss alla att bedra oss själva.
Hur kan vi stå fast när lögnen omger oss och finns inom oss? Aposteln Paulus säger: ”Stå alltså fasta, med sanningens bälte runt höfterna. . . ” (Efesierbrevet 6:14). Det är inte förvånande att det börjar med att vi förankrar oss i Guds ord: ”Ditt ord är sanning” (Johannesevangeliet 17:17). Vi kan inte heller lita på oss själva okritiskt: “Den som förlitar sig på sitt eget hjärta [sinne] är en dåre” Ordspråksboken 28:26). Våra öron måste vara urskiljande så att vi inte bara hör det vi vill höra (2 Timoteusbrevet 4:3). Ett aktivt engagemang i församlingens liv håller oss stadiga i sanningen (Efesierbrevet 4:11–16). Och vi måste leva i förening och gemenskap med Jesus Kristus, som är sanningen (Johannesevangeliet 14:6).
Svaret på frågan ”Blir jag lurad?” är ”Ja, både inifrån och utifrån.” Men evangeliets förvandlande kraft låter Guds sanning verka på både de som blivit lurade och de som bedrar. Och Kristi seger innebär att varje lögn en dag kommer att tystas och att sanningen kommer att stå som segrare.
Kyle Borg är seniorpastor i Winchester Reformed Presbyterian Church i Winchester, Kansas. Han är författaren till “Vad är kärlek?”
© Ligonier Ministries TableTalk tidskrift augusti 2026 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2026-08-16 09:24 av Woodland
Lögnen, eller nödlögnen är ofta ett villkor för att få ett förhållande OCH ett samhälle att hänga ihop eller över huvud taget fungera!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Den iakttagelsen stämmer, och den belyser den fallna mänskliga naturen och hur den påverkar samhället. Som Borg skrev:Utöver våra personliga relationer lever vi i en fallen värld präglad av bedrägeri. I vårt samhälle frodas ofta lögner. Tyvärr har vi kommit att förvänta oss förvrängningar i det offentliga livet.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.