Innan du somnar i natt. . .
”Din ödmjukhet gör mig stor.-”
Orden kan också översättas med ”din godhet har gjort mig stor”. David tillskrev tacksamt all sin storhet inte till sin egen godhet, utan till Guds godhet. ”Din försyn” är en annan tolkning, och försyn är inget annat än godhet i handling. Godhet är knoppen ur vilken försyn är blomman, eller godhet är fröet ur vilket försyn är skörden. Vissa översätter det med ”din hjälp”, vilket bara är ett annat ord för försyn; försyn är de heligas trogna allierade och hjälper dem i deras tjänst för Herren. Eller återigen: ”Din ödmjukhet har gjort mig stor.”
”Din ödmjukhet” kan kanske fungera som en omfattande tolkning som kombinerar de nämnda idéerna, inklusive ödmjukhet. Det är Guds ödmjukhet som gör att vi blir stora. Vi är så små att om Gud skulle visa sin storhet utan ödmjukhet, skulle vi trampas under hans fötter; men Gud, som måste böja sig för att se himlen och böja sig för att se vad änglarna gör, vänder sitt öga ännu lägre och ser på de ödmjuka och ångerfulla och gör dem stora. Det finns fler tolkningar, till exempel Septuaginta, som lyder: ”din tuktan” – din faderliga tillrättavisning – ”har gjort mig stor”, medan den kaldeiska parafrasen lyder: ”ditt ord har ökat mig”. Ändå är tanken densamma. David tillskriver all sin egen storhet till den nedlåtande godheten hos sin Fader i himlen. Må denna känsla genljuda i våra hjärtan i kväll när vi lägger ner våra gyllene kronor vid Jesu fötter och ropar: ”Din mildhet har gjort mig stor.”
Hur underbar har inte vår upplevelse av Guds mildhet varit? Hur milda har inte hans tillrättavisningar varit? Hur milt är inte hans tålamod? Hur milda är inte hans lärdomar? Hur mild är inte hans dragningskraft? Åh troende, meditera över detta tema. Låt tacksamheten väckas, låt ödmjukheten fördjupas, låt kärleken väckas innan du somnar i natt.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.