Han leder mig: O välsignade tanke
av Derek W. H. Thomas ©
Johannes kapitel 10 introducerar oss till en utökad användning av herdemetaforen. Jesus är den ”gode herden” som leder sina får till betesmarken och skyddar dem från vargar (v. 11-12). Ett uttalande kräver en viss förklaring: ” När han har fört ut alla sina får går han före dem, och fåren följer honom eftersom de känner hans röst.” (v. 4). Jag växte upp på en fårfarm där hundar drev fåren från en plats till en annan, men det var inte så de gamla fåraherdarna i Främre Orienten flyttade runt fåren. I stället för att driva fåren ledde de dem. En bonde gick framför sina får, som följde honom för att de litade på honom. De lyssnade på hans röst (v. 3).
Hade Jesus Psalm 23 i åtanke? Ja, kanske det. Men metaforen om Herren som en herde förekommer ofta i Gamla testamentet. Jakob välsignar sin son Josef och säger att Gud har varit ”den Gud som har varit min herde från min födelse ända till i dag” (1 Mos. 48:15). Profeten Jesaja talar om att Gud tar hand om sitt folk som en herde tar hand om sina små lamm (Jesaja 40:11). Mika uppmanar på samma sätt Herren att vara herde för sitt folk ”med din stav” (Mika 7:14). Psalm 78 beskriver uttåget ur Egypten med dessa ord: ”Han lät sitt folk bryta upp som en fårflock och förde dem som en hjord genom öknen.” (v. 52).
Men den kanske mest välkända hänvisningen till Gud som herde är inledningsraden i Psalm 23: ”Herren är min herde”. Denne herde leder sitt folk till vila på ”gröna ängar” och ”stilla vatten” och på ”rätta vägar” (v. 2-3). Även i ”dödsskuggans dal” lovar han att trösta dem genom att använda sin käpp och stav (v. 4). Det finns ett löfte om ett bord dukat med goda ting, även i närvaro av fiender, och i slutet försäkras att hans får kommer att bo med honom ”i Herrens hus i evighet” (v. 6).
Äldre generationer minns säkert skivbolaget EMI:s -välkända logotyp med en hund (”Nipper”) som med huvudet på sned lyssnar på en grammofon. Etiketten kallades His Master's Voice [Husbondens Röst] och var hämtad från en målning som gjordes på 1890-talet av en engelsk konstnär vid namn Francis Barraud. Kristna gör också samma sak. De lyssnar till sin Mästares röst. De känner igen den till och med mitt i olycka och smärta. Det är en röst som talar i skriftens ord, för varje ord i skriften är det i sista hand Jesus som talar. Fåren följer honom, för de känner igen hans röst.
Under det amerikanska inbördeskriget och kort efter sin ordination vid First Baptist Church i Philadelphia 1862, skrev Joseph Gilmore dessa rader i en psalm:
Han leder mig: O välsignade tanke!
O ord fyllda med himmelsk tröst!
Vad jag än gör, var jag än är, så är det ändå Guds hand som leder mig.
Det är verkligen en välsignad tanke att den gode Herden leder oss varje steg på vägen med sin lugnande röst.
Dr Derek W.H. Thomas är en av Ligonier Ministries lärare och Chancellors Professor av Systematisk and Pastoral Teologi vid Reformed Theological Seminary. Han är författare till många böcker, bland annat Strength for the Weary och Let Us Worship God.
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift mars 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-03-23 08:02 av Woodland