Det som styr sinnet styr livet
Att spara Guds ord så att vi inte syndar©
av Neil C. Stewart
Då och då, ofta av en slump, registrerar vi ett ögonblick av kreativt geni. Någon säger något unikt eller kommer med en livsförändrande idé, och vi griper instinktivt efter en penna eller en mobiltelefon. "Håll kvar den tanken!" säger vi. "Någon måste skriva ner det!" Vi beskriver sådana ögonblick som att få en snilleblixt.
Har du någonsin tänkt på att vi i Bibeln har Guds blixt i en bok? Bibeln är full av Guds liv. När du läser den, har du då inte en ganska obehaglig känsla av att någon annan läser dig? Psalmisten säger: "Jag har sparat ditt ord i mitt hjärta, för att inte synda mot dig" (Ps 119:11). Kan du föreställa dig något mer kraftfullt, mer livsförändrande än att fånga en sådan bok i ditt hjärta? Tänk på vad som händer när vi gör det.
Guds kraft kommer in i våra hjärtan. Guds bok börjar med en uppvisning av obesvärad, verbal allmakt. Guds ord utplånar status quo. När han talar förblir ingenting detsamma; allt förändras. Med ett ord frambringar Gud rymdens dimensioner, tidens början, kolibrins suddiga vingar, blåvalens hjärta - som förresten är stort som en liten bil och pumpar nästan 60 liter blod vid varje slag. Med sina ord skapade Gud också stjärnorna. Vad skulle kunna hända om du gömmer en sådan kraft i ditt hjärta?
Guds liv kommer in i våra hjärtan. Av naturen är vi mer än sjuka; vi är döda i synd. Frälsningen ger nytt liv, en ny födelse i själen. Detta kommer, säger Petrus, genom Guds levande och bestående ord (1 Petrus 1:23). Jakob bekräftar samma sak: "Av egen vilja födde han oss genom sanningens ord” (Jakob 1:18, vår kursivering). Verbet som Jakob använder betecknar födelsen av nytt liv. Om du vill ge näring åt Guds liv i din själ, memorera Skriften.
Guds Son träder in i våra hjärtan. Med hänvisning till Guds första skapelseakt (1 Mos 1:3) förklarar Paulus: "Ty Gud, som sade: 'Låt ljus skina ur mörkret', har lyst i våra hjärtan för att ge ljus till kunskap om Guds härlighet i Jesu Kristi ansikte" (2 Kor 4:6, betoning tillagd). Med andra ord, om den första skapelsen kommer till genom Guds talade ord, kommer förnyelsen av den nya skapelsen i Guds folks hjärtan också genom Guds levande ord (Joh 1:1-14). Om du vill ha Jesus i ditt hjärta, göm Hans Ord där (Kol. 3:16). Då vi citerar Skriften när vi ber till Gud får vi den dubbla fördelen att höra Gud tala till oss i samma ögonblick som vi talar till honom.
Guds sinne kommer in i våra hjärtan. Jag säger ibland till min församling att om ni vill leva på ett sätt som ni aldrig har levt förut, måste ni börja tänka på ett sätt som ni aldrig har tänkt förut. Enkelt uttryckt: ett förnyat sinne förvandlar ditt liv (Rom. 12:2). Tänk dig att ditt sinne är som ett par handskar, och dina tankar är händerna som fyller dem. Om det är kallt i kyrkorummet och din pianist har ett par handskar på sig,hon kommer att skapa vacker musik med dessa på. Men om en babian sätter sig vid pianot och bär samma par handskar, vilken fruktansvärd kakofoni det blir. Så är det med ditt sinne. Fyll din hjärna med Guds sinne (1 Kor. 2:16), med tankar som leder till gudsfruktan (Fil. 4:8).
Guds helighet tränger in i våra hjärtan. Som Jesus sa i sin stora [översteprästliga bön](https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannesevangeliet 17&version=SFB15): "Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning" (Joh 17:17). Guds ord har kraften att förändra en människa från insidan och ut. "Herrens lag är fullkomlig, den återupplivar själen [bokstavligen, den får själen att omvända sig]; Herrens vittnesbörd är säkert, det gör de enkla visa" (Ps. 19:7). Det som styr sinnet styr livet (se Jos 1:8).
När vi ber, ber vi till Gud. Så långt, så bra. Men om vi citerar Skriften när vi ber till Gud. Men när vi ber Skriften tillbaka till Gud får vi den dubbla fördelen att höra Gud tala till oss i samma ögonblick som vi talar till honom. Detta kan bara tjäna till att fördjupa tron hos alla som hör, inklusive vår tro (Rom. 10:17). Dessutom, när våra böner är fyllda med Guds ord, är det mest sannolikt att de överensstämmer med hans vilja.
Några praktiska råd. Tillbringa femton minuter varje dag med att memorera Bibeln och du kommer att revolutionera ditt andliga liv. Denna andliga vana är mycket lovande. Var skall man börja? Börja med att memorera ett nytt avsnitt av Skriften varje vecka. En till fyra verser är en lämplig del. Repetera detta varje dag i sju veckor. I slutet av de sju veckorna, återupprepa dessa verser en gång i veckan i sju månader.
Efter sju månader återupprepar du dem en gång i månaden i sju år. I slutet av sju år kan du sluta granska detta avsnitt; det kommer att vara inpräntat i ditt sinne för alltid. I slutet av sju veckor, medan du fortsätter att lägga till en ny passage varje vecka till din dagliga lista, kommer en gammal passage att cykla iväg till veckolistan. Du kommer alltså aldrig att ha mer än sju korta avsnitt av Skriften att gå igenom varje dag. En gång i veckan kommer du att ha en mer hektisk dag när du gör din veckovisa genomgång. Samma sak gäller en gång i månaden när det kommer till din månatliga genomgång. Jag gillar att göra mina vecko- och månadsgenomgångar på en lördag när jag har mer tid.
Jag lämnar er med en pärla från Charles H. Spurgeon: "Här är det bästa, 'Ditt ord', gömt på den bästa platsen, 'i mitt hjärta', för det bästa av syften, 'för att jag inte ska synda mot Dig'."
Dr. Neil C. Stewart är senior pastor för Christ Covenant Church i Greensboro, N.C.
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries september 2023 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.