Svordomar, vart går gränsen?
Hej!
Jag är en ny troende och jag har en fundering gällande svordomar. Innan så reagerade jag inte om någon sa "åh gud", "herregud", Jesus Christ" om de t.e.x. slog i tån och ville uttrycka missnöje över något men nu tänker jag att det väll räknas som att missbruka herrens namn?
Sen uppenbara svordomar som fn, den, f**k, skulle jag inte använda nu.
Men hur är det med ord som tusan, attans, sjutton, det borde väll vara okej?
Exempelvis "Tusan är en äldre parallellform till talet tusen och attan kommer ur räkneordet arton. När det gäller tusan är det belagt redan under medeltiden att man stundtals velat åkalla tusen djävlar över någon, och då är det lätt att förstå hur tusan uppstått helt enkelt genom en eufemistisk utelämning av huvudordet"
Nu är det ju bara ett ord för att uttrycka missnöje över något, och som det står utelämnade man huvudordet. Men jag undrar helt enkelt var gränsen går för vad som är okej och inte.
Alla tankar är välkomna.
Hej!
Ja, att missbruka Herrens namn är mycket allvarligt. Själva missbruket innefattar mer än det du skriver om i första stycket i #0. I artikeln "Du skall inte missbruka Herrens namn" förklaras det tydligare i inlägg #0 och 1.
Jesus gav allvarliga varningar om användning av ord till de som följde honom. Det är i ljuset av det som vi bör vårda våra ord men den reningsprocessen är ett livslångt verk. Att man blir medveten om sitt språkbruk är någonting som kännetecknar en person som har vänt om.
I varje språk finns det ord som anses som mycket opassande och som människor med goda manér eller god uppfostran avstår från. Ordet på engelska som börjar på "f" och används lite överallt här i Sverige är bland det grövsta på engelska. Utan kopplingen till engelska är ordet meningslöst på svenska. Det är inte ett svenskt ord men för en engelsktalande har det en annan mycket negativ klang. Själva språket spelar roll. Generellt sett så sätts gränsen av vad som är passande av samhället och för den som följer Jesus är gränsen ännu snävare.
Bibliskt sett är det grundlöst att tro att människor kan bestämma över demoner (djävlar) eller Satan genom att åkalla dem. Det kan de inte. Andevärlden styrs av Gud inte av människor. Men samtidigt, att "åkalla" dem kan vara ett redskap för individen för att ge dem mycket uppmärksamhet. Att göra så med syftet att ägna demonerna vördnad eller för att skada en annan människa (fastän helt verkningslöst) visar en hemsk illvilja mot sin näste. Det är synd.
Fortsätt att leva för Herren och be Gud om ledning och ljus över detta. Det finns många ord man kan använda om man slår sin tå i ett bordsben. Du kan säkert hitta flera som inte har anknytning till andevärlden eller traditionellt anses på gränsen.
Om du söker på ordet missbruka här på Jesus iFokus kommer det flera inlägg med kommentarer som du kanske finner hjälpsamma.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Det är inte korrekt att hänvisa till "Jesu följare" i samband med svordomar.
- Lagen gäller för Judaister.
- .Vi är hedningar troende eller o-troende som skriver här i allmänhet.
- Vi som hedningar och följer aposteln Paulus evangelium. Där är det de goda nyheterna som räknas. Svordomar är en sak, och att svära är något annat.
- Okej vi skall undvika att svära, men vi är inga sekterister. Rådet är att försök undvika att använda ett grovt språkbruk och låt resten vila i Herren vår Guds händer.
- Den som börjar tala om lagen i detta sammanhang får leva efter den i fortsättningen. Det är den bistra verkligheten.
Mvh
Wolferine
Hej Wolferine!
Det är sant att de gamla tempelritualerna och offren gällde för det judiska folket. Efter att Jesus kom och slutförde sin frälsningsgärning finns det ingen frälsning förutom genom tro på honom. Efter templets förstörelse ca. 70 e.Kr är ritualerna och offren inte längre möjliga för judarna.
Herren skärpte lagens moraliska krav för de som skulle följa honom. Till ex Matteus 5:17-48
Att vårda sitt språk är en del i strävan efter att leva i helgelse men man blir inte frälst av det. Man blir frälst endast genom tron - men sann tro åtföljs av goda gärningar.
Paulus med sitt kall till hedningarna hade sin del av evangeliet och de andra NT skribenterna hade sina uppgifter. Paulus skrev i 2 Timoteus
Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.
HELA skriften i sammanhanget är Gamla testamentet (ungefär 3/4 delar av bibeln) för då Paulus skrev detta hade NT ännu inte skrivits!
Med vänlig hälsning,
Woodland
Ett av de bättre svar jag fått av någon sajt värd under den sista tiden.
Stort tack för det. Då jag läste att insändaren var "en ny troende" blev jag nyfiken på svaret du gav. Vi måste vara rädda om de nya ! Låt dom svamla runt och fortsätta söka så länge lågan brinner. Därför skall vi vara försiktiga med moraliseringar. I stället skall vi ge dem framtiden och det nya.
" Utandad av Gud" Ja det är hela sanningen. Det gäller att följa "andningen" till det nya. 1 Kor. 12:3 Därför vill jag låta er få veta att ingen som talar i Guds Ande säger: Förbannad är Jesus, och att ingen kan säga att Jesus är Herren utom genom den Helige Ande.
Tro - ger goda gärningar ja, men Tro kräver inte goda gärningar, men avskyr onda Ja. Han vår Herre gick inte till de vältaliga. för att hitta fåren :-))
Du förtjänar din sajt.
wolferine
Tack för era ståndpunkter. Får man fråga vilken församling du tillhör också Woodland? Så att man kan få en överblick om din utgångspunkt utöver vilken gren i Kristendomen du tillhör.
Jag är protestant och Baptist med vänner i olika trossamfund. Min utgångspunkt är klassisk Kristen lära och jag delar med mig av artiklar och information av välmeriterade bibellärare för de som vill läsa.
Med vänlig hälsning,