En sabbatsvila för Guds folk
"Alltså kvarstår en sabbatsvila för Guds folk."
Hebreerbrevet 4:9
Hur annorlunda än vad det är här blir inte tillståndet för den troende i himlen! Här föds man för att slita och lida från trötthet, men i de odödligas land upplevs aldrig trötthet. Den troende, angelägen om att tjäna sin Mästare finner sin styrka ojämlik mot sin iver: dennes ständiga rop är: “Hjälp mig att tjäna dig, o min Gud.” Om han verkligen är aktiv kommer han att ha mycket arbete; inte för mycket för hans vilja, men mer än tillräckligt för hans kraft, så att han kommer att ropa: "Jag är inte trött på arbetet, men jag tröttnar i det.”
Åh! Kristen, den heta trötthetsdagen varar inte för alltid; solen närmar sig horisonten; den kommer att återuppstå med en ljusare dag än du någonsin sett i ett land där de tjänar Gud dag och natt, och ändå vilar från sina arbeten. Här är vila bara delvis, där är det perfekt. Här är den kristne alltid orolig; han känner att han ännu inte har nått målet. Där vilar alla; de har nått toppen av berget; de har stigit till sin Guds famn. Högre kan de inte nå.
Åh, slitna arbetare, tänk bara på när du ska få vila för alltid! Kan du fatta det? Det är en evig vila; en vila som "kvarstår". Här bär mina största glädjeämnen etiketten “dödlig” på pannan; mina vackraste blommor bleknar; mina finaste koppar töms till sista droppen; mina vackraste fåglar faller för dödens pilar; mina trevligaste dagar förvandlas till nätter; och min överflödande lycka avtar i sorg; men där är allt odödligt; harpan klingar oavbrutet, kronan är oskadd, ögat är klart, rösten är oföränderlig, hjärtat är orubbligt och den odödliga varelsen uppslukas helt av oändlig glädje.
Glada dag! Lyckligt! när döden skall uppslukas av livet, och den eviga sabbaten ska börja.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.