Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: jesusden-kristna-lärangudjesus-och-jag
Läst 35 ggr
Woodland
0

Vår totalt kärleksfulle Broder

av Dustin W. Benge ©

Jesus hade en familj. Detta är ett ganska självklart uttalande, men vi tänker inte ofta på det. Fastän skriften inte avslöjar mycket om Jesus närmaste familj, har vi fått korta glimtar i evangelierna av hans mor, bröder och systrar. Matt 13:55-56. Två av Jesu bröder, Jakob och Judas, författade två av nya testamentets brev. Jesus kände väl till att familjedynamiken ibland kan vara knepig, särskilt när någon anklagas för att vara tokig Markus 3:21 Jesus känner till spänningarna i hemmet, vad det betyder att relatera till syskon, och glädjen och även frustrationerna i familjerelationerna. Det är en enorm tröst för oss—Jesus vet.

Det finns en anmärkningsvärd incident i Markus 3 när Maria och Jesus bröder dyker upp på platsen i ett lokalt hem då han undervisar. De ropar på honom från utsidan av huset och söker hans uppmärksamhet. Markus 3:31 Jesus är så fokuserad på sin undervisning att han ignorerar ropen, till den grad att de som sitter runt honom säger, “"Se! Din mor och dina bröder är här utanför och frågar efter dig.” (v 32) Då säger Jesus någonting ganska chockerande: “"Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?" (v 33) Föreställ er Marias bestörtning och hans bröders missnöje när de hörde dessa ord. Vi vet att Jesus älskade sin mor djupt. Även under sitt lidande på korset anförtrodde han kärleksfullt sin mors omsorg till sin älskade lärjunge Johannes 19:26-27. Men i denna berättelse betonar Jesus någonting mycket större än endast jordiska familjer. Han säger, “Min uppgift som en Frälsare är att föra in syndare i Min himmelska Faders familj, detta har mycket större betydelse än jordiska relationer.”

Jesus var sänd av Fadern in i en mänsklig familj för att skapa en ny familj. “Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: "Här är min mor och mina bröder.” Markus 3:34. Med dessa ömt kärleksfulla ord instiftar Jesus en ny familj—inte av kött men av Ande. Han ser sig omkring i huset pekar på personerna runt omkring honom och säger, “Ni är min mor och mina bröder.” Den relation vi delar i förening med Kristus ersätter alla jordiska relationer vi har. En relation med rötter i ett evangelium av död, uppståndelse och himmelsfärd, etablerat före världens grund var lagd. En relation som tillåter oss att ropa ut, “Abba, Fader!” Att förneka sina blodsläktingar som sin mor och sina bröder är chockerande i alla kulturer, men vad som bör vara mer förvånande är att Jesus tar Guds fiender—du och jag—och gör oss till Hans bröder ch systrar.

Jesus identifierar sin nya familj som de som utför Guds vilja: “Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor " v 35. Vilka är kännetecknen för dem som tillhör denna nya familj? De omvänder sig från sin synd, omfamnar Kristus genom tro och lyder Guds befallningar att leva ett liv av trofasthet oh helighet. Har du gjort det? Om inte, låt mig bjuda in dig att göra det nu och bli välkomnad in i Guds familj av en total kärleksfull broder.

© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries juni 2022. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

När Jesus såg sin mor och bredvid henne den lärjunge som han älskade, sade han till sin mor: "Kvinna, där är din son." Sedan sade han till
  • Redigerat 2022-06-17 09:09 av Woodland