Kristus bevarar de sina
Därför att Kristus ber för dig ©
av Christiana R. Fox
Vad betyder det att Kristus ber för dig?
Natten före då Jesus blev förråd och gick till korset för att lida och dö för hans folks synder, betjänade han sina lärjungars sinnen. Han åt en sista måltid med sina lärjungar, då han lärde och förberedde dem för allt som skulle komma att hända. Johannes 13-16. Sedan bad han en bön till förmån för dem och alla som skulle komma efter dem. Johannes 17
Jesus sedan förvarnade dem att de skulle snart skingras och lämna honom. Petrus—lärjungen som alltid talade för tidigt, den som hoppade in utan att tänka—försäkrade att han aldrig skulle göra det: ”Även om alla andra överger dig, så ska jag inte göra det.”Markus 14:29. Jesus sade varsamt till Petrus. “Simon, Simon! Satan har begärt att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Och när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder.” Lukas 22:31-32. Han förklarade sedan att Petrus skulle förneka honom tre gånger.
Satan kan inte vidröra ett Guds barn om han inte får lov till det. Job 1. Satan begärde att Gud skulle ge honom lärjungarna, inklusive Petrus. Satan ville skaka om deras tro till den grad att de skulle vända den ryggen helt och hållet. Han ville att de skulle förkasta Kristus.
Men jag. Det lilla ordet “men” är så betydelsefullt. “Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut.” För Gud, att tala och göra är ett och det samma. Gud skapade världen med endast ett ord; här skyddar Jesus Petrus från den ondes angrepp genom sin bön.
I Johannes 17 läser vi en del av denna bön: *“Jag ber inte att du ska ta dem ut ur världen, utan att du ska bevara dem från det onda.” v 15 Petrus förnekade tre gånger att han kände Jesus. Men därför att Kristus hade bett för honom förblev Petrus tro intakt. Faktum är att Lukas berättar för oss vad som hände efter Petrus tredje förnekelse: *“Då vände Herren sig om och såg på Petrus. Och Petrus kom ihåg Herrens ord, att han hade sagt till honom: "Innan tuppen gal i dag ska du tre gånger förneka mig." Och han gick ut och grät bittert.”* Lukas 22:61-61
Petrus sörjde över det han hade gjort.
Satan fördömer oss ständig. Han vill sålla Guds folk, skaka om deras tro, kasta deras värld upp och ner så att de vill vända sig bort från Kristus. “Men jag har bett för dig.” Även nu, lever Kristus för att vädja för oss. Som Paulus skrev, “Vem är det som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och vädjar för oss.” Romarbrevet 8:34 Den samme Herre som hörde Petrus förnekelse och såg på honom känner till våra svagheter. Han känner till våra frestelser. Han känner till våra brister. “Men jag har bett för dig.” Därför kan ingenting skilja oss från honom. vv. 38-39
Gläd dig över att Kristus ber för dig.
Christina R. Fox är en kurator och retreat talare och hon arbetar hos den nationella kvinnotjänsten för presbyterianska kyrkan i Amerika. Hon är författare till flera böcker inkluderande “En Helig Fruktan: Att byta mindre rädslor mot Herrens fruktan.”
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries March 2022. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.