Tvångskonvertering och äktenskap
Lindy Lowie från OPEN DOORS skrev:
Den 13 oktober 2020 fick de kristna föräldrarna till 13-åriga Arzoo telefonsamtalet som varje förälder fruktar: Deras unga dotter saknades.
Snart gick verkligheten upp för dem: deras barn hade kidnappats.
Två dagar senare såg Arzoos föräldrar sin dotter - i en rättssal. De såg också sin dotters tillfångatagare, en 44-årig muslimsk man som presenterade ett vigselbevis. Sedan sa Arzoo de chockerande orden: "Jag tror på islam." Hon sa också att hon var 18.
Förhandlingen avslutades tragiskt, eftersom domaren förklarade att Arzoo frivilligt hade konverterat till islam och återlämnade den unga kristna flickan till sin kidnappare.
Om du är som jag, gör denna typ av orättvisa att du vill riva ditt hjärta ur bröstet och skrika som psalmisten: "Varför, Herre?"
Det är ännu mer hjärtskärande när du inser att Arzoos historia inte är sällsynt. Jag har spårat epidemin som ingen pratar om: kidnappning och tvångskonvertering och äktenskap för kristna kvinnor och flickor.
Hana, vår lokala partner i Persiska vikens område, säger att det finns minst två fall av försvunna kristna kvinnor och flickor varje dag. Två om dagen! Och det är bara i hennes region.
Det är en epidemi med en ond och dold agenda: att förstöra Guds kyrka.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Fruktansvärd historia som de allra flesta muslimer tar stort avstånd ifrån såklart då Islam i sig inte är en ond religion, utan som i de flesta religioner är det onda människor som lutar sig emot sin religion för att berättiga sina hemska tankar och handlingar.
/Maria
Jag skulle hellre tro att denna man i sitt begär ville ha denna tjej, tog henne utan hennes föräldrars tillstånd (kidnappade) och rättfärdigar sin gärning med att han "räddar" henne genom konvertering.
Det finns fina och moraliska människor som bekänner sig till Islam (som mina grannar). Det är en sak, samtidigt går det inte att betrakta dessa två religioner som likvärdiga för de är i sin bekännelse varandras raka motsats. Många i samhällets övre skikt vill påstå att dessa religioner är nästan samma sak men ett sådant påstående är motiverat av politiska skäl och inte teologiska.
Islam är baserad på tron på en gud (monoteism) och där börjar och slutar deras likhet med kristendomen. De kristna tror också på en Gud men i tre personer (Treenigheten). De har varken samma källa eller ursprung. Att muslimer och kristna inte tror på samma gud/Gud kan de som har blivit omvända från Islam vittna om.
Utifrån ett kristet perspektiv är allt som förminskar Jesus Kristus som Guds Son, det vill säga Gud inkarnerad, av ondo. Islam förnekar bestämt allt som kristendomen proklamerar om Kristus och hans frälsningsgärningar. Enligt vår tro är Jesus Guds sista ord (profet) till mänskligheten och ingen profet är större än honom.
Med vänlig hälsning,
#2 Det är ju precis det jag skriver. (i ditt första stycke.) En ond gärning som man berättigar genom sin tro.
Visst är det olika religioner men har otroligt mycket gemensamt, likaså judendom.
Varför tjafsa om vem som "tror rätt" Det är väl ganska ovänsäntligt så länge vi strävar efter samma.
Kristendom är världens största religion men även dessa små grupper lever med angrepp och hotande våld vilket är så ledsamt. Det är alltid ledsamt när människor förföljs på grund av tro, hudfärg och annat som inte anses vara normen.
Bara för att jag är kristen så anser jag INTE att andra är av ondo som har en annan tro.
(Jag är kristen fast du tidigare förklarat för mig att jag inte är det men det bryr jag mig faktiskt inte om.)
/Maria
Ursäkta. Det blev dubbelt.
/Maria
- Redigerat 2021-03-12 13:19 av Maria
Fruktansvärt!
Varför tjafsa om vem som "tror rätt" Det är väl ganska ovänsäntligt så länge vi strävar efter samma.
Det finns en miljard orsaker till att "tjafsa" om detta. Kanske den viktigaste är att andra religioner förnekar sanningen om Jesus Kristus. Och när de gör detta hindrar deras trossatser människor från att ta emot Kristus och evigt liv. Jag anser det är värt att påpeka att som en bekännande kristen kan det endast finnas EN väg till salighet det är Jesus Kristus och ingen annan. Varken Muhammed, Buddha, Shiva, något andeväsen eller någon annan.
Bara för att jag är kristen så anser jag INTE att andra är av ondo som har en annan tro.
Fast jag skrev inte så! Människorna som är fast i olika saker som hindrar dem från att lära känna Herren är föremål för mission: kärlek, evangelisation, bön och hjälp. Alla människor har syndat och vi sitter alla i samma sits till att börja med.
Utifrån ett kristet perspektiv är allt som förminskar Jesus Kristus som Guds Son, det vill säga Gud inkarnerad, av ondo. Från en bekännelseståndpunkt så berövar dessa religioner människor den gudagivna sanningen. Och om man påstår att dessa religioner är jämlika motsäger man i själva verket Jesus för han gjorde sig själv till enda vägen, sanningen och livet.
Bibeln är väldig kategorisk i detta med Jesus som den enda vägen. Jag kan på goda grunder påstå att man inte kan hävda andra religioner som jämställda med kristendomen därför att de förnekar på ett eller annat vis den exklusiva grunden för den kristna tron. Vi har naturligtvis arvet från judendomen och ifrån dem gamla testamentet. Jesus sade själv att "frälsningen kommer från judarna." Islam har däremot ingenting att bidra med.
(Jag är kristen fast du tidigare förklarat för mig att jag inte är det men det bryr jag mig faktiskt inte om.)
Jag kan inte döma människors hjärtan varken ditt eller någon annans. Min erfarenhet är att vi som kristna kan ha brist på insikt eller fel i lära och Herren tar hand om detta i våra liv. Det finns bibliska kriterier för att bedöma vårt eget tillstånd och andras liv på frukten vi ser i deras liv. Men endast Gud vet vem som är hans och många räddar han till och med i dödsögonblicket.
Med vänlig hälsning,