Jesus iFokus

Jesus

Etikettbibeln
Läst 1116 ggr
setfree
0

Himmel och helvete

Jag skulle vilja ha synpunkter på detta. https://youtu.be/3ql1HJPJLFM Vad tror ni om honom?

• Redigerat 2020-09-12 16:11 av Woodland
Woodland
0

Tack för länken. Jag återkommer när jag har tagit del av videon.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
0

Nu har jag tittat på videon. AG verkar vara en glad amatör som de flesta av oss. Jag tvivlar på att han kan grekiska eller hebreiska. Han är ingenjör i grunden och nämner ingen teologisk utbildning. Med det sagt är jag inte främmande för att lyssna till honom eller diskutera det han påstår. Vilka eller vilket av hans påståenden vill du ta upp?

Med vänlig hälsning,

setfree
0

Himmelriket på jorden. De flesta av oss menar att vår slutdestination är i himlen inte här på jorden. Sedan menar han att ofrälsta förintas. Han tror inte på evig pina i den brinnande sjön. Vad tror du?

Woodland
1

Jag tror att en troendes själ inträder in i Jesus närvaro och skall återkomma till  jorden när han kommer i makt och härlighet. Uppenbarelseboken visar en ny jord där Herren skall ta sin boning. Det nya Jerusalems mått indikerar att fysikens lagar gäller inte i den dimensionen. Men jag vet inte om Anders Gardeborn  tangerar på Jehovahs vittnens synsätt eller ej gällande detta.

Det finns fler videos i Anders Gardeborns undervisningserie så jag tittade på de andra också. Det var snygga "power point" presentationer.  Inga av hans tolkningar är nya. I en kommentar under en av videorna i serien skrev  Anders Gardeborn   -  “Nejdå, jag har egentligen ingenting med sjundedagsadventismen att göra. Men jag har, liksom du, märkt att min uppfattning stämmer väl överens med deras vad gäller just människosynen.”

AG på Sveriges Radio P1 Människor och Tro och presenterade beräkningar av en amerikan, Tim Warner,  att Jesu  återkomst skall ske 2036! En liknande uträkning gjorde till exempel William Miller , en av Adventisternas grundare, på 1800 talet.  Märkligt hur mönstret upprepar sig. Vi känner till vad Jesus lärde ut om förutsägelser om hans återkomst.   

AG skriver i kommentarerna att han förlitar sig inte på samtida uppenbarelser eller profetior utan på  Guds ord. Bra skrivet, samtidigt kommer han till samma slutsatser i sina ståndpunkter som sjundedagsadventismen vilken utvecklades  på grund av privata uppenbarelser och omtolkningar av den kristna  läran.  Du kanske känner till profetissan, Ellen White, som omtolkade Jesus försoningsverk och de anser hennes skrifter som likvärdiga bibeln! 

I bibeln används ande/själ omväxlande i texterna. Tron på ett omedvetet tillstånd av själen/anden efter människan dör kallas soul sleep på engelska.   Ett  medvetslöst tillstånd av själen/anden stöds varken i GT eller NT. På flera ställen redogörs för ett tillstånd där tal, minne, syn ingår det vill säga medvetenhet.

Några exempel -

Jesaja 14:9-20 När de avlidna kungarna i sheol ser den mäktige kungen hamna hos dem retar de honom och säger att de åtminstone hade en begravning men till hans straff  kastades han ut ur sin grav (queber Hebreiska ).  (v. 19)  

Samuel kom upp ur sheol och talade med Saulus (1 Samuelsboken 28). Samuel sade "Herren ska ge både dig och Israel i filisteernas hand, och i morgon ska du och dina söner vara hos mig." Saulus  och sonen dog dagen after (1 Sam 31) men blev inte begravda på flera dagar.  Så sheol  och graven är inte samma sak och inte på samma plats. 

Jesus berättade om Lasurus och den rike mannen. Lägg märke till att Herren inte berättade detta som en liknelse.   

Jesus uppenbarades med Moses och Elia på berget och de talade med varandra. (Lukas 9)  Medvetenhet. Inga av dessa själ/anden hade sina uppståndelsekroppar. Så om livsanden går tillbaka till Gud som AG påstår och blir en del av en "livs ande" massa [mitt uttryck] vad var det som apostlarna såg på berget som diskuterade med Jesus?

Jesus sade till Saddukeerna att " de döda uppstår, det har också Mose visat vid stället om törnbusken, när han kallar Herren Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud.  Han är inte de dödas Gud utan de levandes. För honom är alla levande." ( Lukas 20, Markus 12) 

När det gäller annihilation elleromintetgörande har professor Robert Persson skrivet en bra artikel om detta. Och han kan grundtexternas språk, kyrkohistoria med mera. I början av artikeln prickar han  in alla  punkter som AG tar up i sina videor. Bibeln säger rakt ut att plågan är evig och att de avlidna har medvetenhet oavsett deras slutliga tillstånd i motsats till annihilation eller ett omintetgörande av deras själar.   Persson framhåller bibelställena som motsäger annihilation: Matteus 25:46 om fåren och getterna och  2 Tessalonikerbrevet 1: 9-10 med mera. 

Vad tycker du?

Med vänlig hälsning,

setfree
0

Tack för ett utförligt svar. Jag är helt inne på din linje. Låt mig återkomma senare med ett lite tydligare svar från min sida.

ErlingL
0

En fundering. Woodland skriver att Sjundedags Adventister jämställer Ellen Whites böcker med bibeln. Var kan man läsa detta uttalande? Detta uttalande finns på deras hemsida: "För adventister är Bibeln den enda källan för tro och lära. Adventister menar att deras rörelse är ett resultat av den protestantiska övertygelsen om sola scriptura – att endast Bibeln är norm för en kristen tro och livsstil."

Woodland
2

Oavsett vad som står på deras hemsida är det ett historiskt faktum att Ellen Gould White och de efter henne ansåg att hennes tolkningar av Bibeln var någonting som medlemmarna skulle underordna sig. I den bemärkelse står hon över skriften.   

Enligt de som har studerat hennes litteratur motsäger hon biblen 50 gånger. Det finns mängder av deras pastorer som har uteslutits för att de   inte tror på vissa av hennes läror. Det är i praktiken att ställa hennes verk över skriften.

Översättning Woodland - Den 7 februari 1887 fastställde General Konferensen "Att vi bekräftar på nytt vår bindande tilltro i Vittnesbörden av Syster White till Kyrkan som Guds Andes undervisning. (SDA Årsbok för 1914, sid 253)  

Det har också publicerats en bibel med hennes lära invävd och därmed har Ordet korrumperats. Det påminner om det som Jehovahs vittne gjorde i NWT.   

Här är en person som lämnade SDA som redogör för deras lära. På den sidan kan man också läsa vittnesbörd från de som lämnade. Jag påstår inte med detta att det inte kan finnas sanna troende bland dem. De som är det kommer säkert räddas av Herren. Mycket av deras tro är korrumperad om de håller sig fast vid EGWs auktoritet över bibeln.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Tycker du verkar "tro" mycket om sjundedagsadventism". Miller var inte någon av grundarna. Du skriver också "i praktiken att ställa hennes skrifter över bibeln"! Synnerligen märklig tolkning av dig! Visa mig på vilket sätt hon sätter sig över bibeln? White motsäger bibeln 50 gånger! Visa mig 1 ställe där hon gör det. De som inte läst bibeln påstår det. Om du läst bibeln vill jag att du visar att hon motsäger bibeln! Att personer som lämnar en organisation inte har samma åsikt som den organisationen är väl självklart! Tittade på första påståendet frå den länk du har. Ett lösryckt citat där Sanders lägger till och gör en tolkning där White säger sig vara förmer än bibelns profeter. Inget av detta skriver hon! Sedan kommer detta med 50 motsägelser av bibeln. Nämn gärna 1 ställe där hon motsäger sig bibeln. Jag tycker inte om när personer försöker misskreditera andra kyrkor, oavsett vilka det är, genom att sprida falsk information. Har SDA en bibel med Whites "lära" invävd? Inte alls. Blir bara förvånad att du inte tar reda på fakta. Nu jag bara kopierat detta från Wikipedia, så du får ta det som det är. "The Clear Word Bible is not produced, nor endorsed by the Seventh-day Adventist Church, but is the private enterprise of an individual. The Adventist Church does not use the Clear Word edition, which includes passages from Ellen G. White’s writings, for its worship services and Bible studies around the world, but quotes from well known and well accepted Bible translations in the various languages" Så med detta citat så måste jag påstå att du kommer med uppenbara lögner. Varför.? SDA lär ut Guds ord från bibeln, där finns ett budord: Du ska inte ljuga! Vem gäller det? Bara Israels folk?

Woodland
2

Vi behöver inte ägna oss åt hårklyverier.  SDA kom efter Miller.  Jag borde ha  varit tydligare.  SDA grundades utifrån Millers rörelse och med  starka influenser av Miller. Oavsett formuleringar mellan 1840 - 1842 var EG Harmon en Millerit.  Hon gifte sig till namnet White.  Enligt de historiska källor jag har läst har alla de olika grupperna i Adventism sitt ursprung i Miller's rörelse.  Millers anhängare splittrades som en reaktion för att Miller  två gånger hade felberäknat  Jesus andra tillkomst - kallad  "The Great Disappointment". EWG fick visioner som hon spred och vars syften var att samla alla de besvikna till en enda  rörelse genom att lägga till tolkningar för att förklara misslyckandet.  SDA håller sig till ortodox kristendom i flera avseenden men avstiger rejält i andra och det är på grund av hennes inflytande genom visionerna och lärorna hon propagerade . 

Nämn gärna 1 ställe där hon motsäger sig bibeln.

Nu förvränger du det jag skrev i # 7. Enligt de som har studerat hennes litteratur motsäger hon biblen 50 gånger. Det finns mängder av deras pastorer som har uteslutits för att de inte tror på vissa av hennes läror. Det är i praktiken att ställa hennes verk över skriften.

Jag tänker inte gå in på  hennes läror i detalj förutom en som jag tycker är den mest förkastliga. (Resten får du söka själv för att få svar på din utmaning och jämföra med resten av de bibeltroende kristnas positioner; om de avviker från sann kristen lära och i vilken mån.)   

Hon förvrängde Jesus försoningsverk i sin lära om den himmelska helgedomen. Denna tolkning saknar stöd i skriften. "The investigative judgment is the final phase of Christ's atoning work, which began on the cross and continued after his ascension in the Holy Place of the heavenly sanctuary" källan  

Min översättning här men du få gärna lägga upp den officiella svenska versionen.

"Den undersökande domen är den sista fasen i Kristus försoningsverk vilket började på korset och fortsatte efter hans uppstigning till det allra heligaste i den himmelska helgedomen." slut citat

Jesus ropade "Det är fullbordat" strax innan han dog - fullkomlig fullkomning. Nya Testamentet är oerhört klart med att försoningen fullbordades en gång för alla på korset. Uppståndelsen var Guds bekräftelse på det fullbordad försoningsverket. Att påstå att Jesus den 22 oktober 1844 började slutfasen av försoningsverket anser jag  och många fler med mig med mycket mera kunskaper än jag besitter vara grov irrlära . 

Jag tycker inte om när personer försöker misskreditera andra kyrkor, oavsett vilka det är, genom att sprida falsk information.

Naturligtvis bör jag och alla andra hålla oss till sanningsbaserad information men SDA klarar av att misskreditera sig själva utan min hjälp genom EGWs läror som är ytterst tveksamma.  

Vem är bäst på att förklara felstegen i  White's lära än rörelsens före detta  Pastorer som uteslöts eller frivilligt avgick?  Flertalet i artikeln redogör för sina upptäckter om det obibliska i många av SDAs avsteg och positioner från det sanna evangeliet och hur de själva har vaknat. 

Har SDA en bibel med Whites "lära" invävd? Inte alls. Blir bara förvånad att du inte tar reda på fakta. . . .

Nej, du har rätt i att de inte har något som ersätter bibeln - sant - men Clear Word Bible är en  parafras som används i studier. Jag försöker vara så påläst som möjligt men missar ibland. Jag är inte ofelbar, med det skrivet skulle  jag uppskatta om du också i fortsättningen citerar mig rätt. 

"The Clear Word is an "Adventist" paraphrase, incorporating insights from Ellen White"  enligt SDA William G. Johnsson. Det är sant att den inte rekommenderas officiellt för användning i  gudstjänster eller bibelstudier runt om i världen men den har godkänts  av flera ledare. Jag har bara tittat lite på en kritikers verk  och finner att den ändrar betydelsen av den klara bibeltexten.   

Men i vilket fall kan vi  diskutera verserna i till exempel SFB översättning och finna att  bibelstycken som läses genom "EGW" glasögon verkar ha gett upphov till  flertalet tveksamma läror.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Nu ljuger du igen! Det känns tråkigt att läsa dina svar. Du skriver att Clear word används i SDAs studier! Inte alls. Medlemmarna uppmanas att använda olika biblar i sina studier. Clear Word är inget som SDA står bakom. Först skriver du att den används sedan att den i te används! Det visar väl att du inte har kunskap om detta. Jag tog upp ett exempel på de felaktigheter som en avhoppare menade var felaktiga läror. Det var lösryckta meningar som han gjort egna tolkningar av. Inte den tolkni g som EGW eller SDA gör. Ska jag ta upp fler av hans påståenden.? Du säger att du inte påstått att hon motsäger bibeln på 50 ställen! Varför tar du över huvudtaget upp det då innan du undersöker fakta? Vilka verser i SFB vill du diskutera? Jesus ropade "det är fullbordat"! Det många teologer diskuterar är ju vad som menas! Men Jesus säger INTE "allt är fullbordat" som han säger i Matteus 5. Här kan du läsa om "investigative judgment" på svenska. https://www.amazingfacts.org/media-library/study-guide/e/5263?t=fallet%20avslutat

• Redigerat 2020-09-10 17:29 av Woodland
Woodland
2

Det jag skriver svider troligen. Det kan jag förstå men det är inte lögn. Jag är inte ute efter att skada dig - tvärtom. Det måste vara en Guds mening med att du landade här i en diskussion. Och oavsett hur det känns bör du själv undersöka dessa avsteg från den kristna läran som SDA ger prov på.  Sanningen behöver man inte vara rädd för. 

Jag refererar till de som är mera insatta: ett vanligt bruk när man dryftar olika sidor av en sak. Det har skrivits volymer och artiklar om EGW's feltolkningar där hon till och med motsäger sig själv. Sök gärna på internet för titlar.  De flesta är på engelska eftersom rörelsen började i USA.  "The Big Book of Ellen G. White Errors" av Earl Pickett till exempel ger prov på hennes feltolkningar och var hon motsäger sig själv: 50 kanske är i underkant. Hennes ställning i hennes egen livstid verkligen ifrågasattes efter Battle Creek fiaskot. Wallace D. Slattery en f.d. Adventist förkunnare skrev också en faktabok om White.  De progressiva inom SDA verkar ta avstånd mer och mer från hennes   syner. 

Det är kanske teologer inom SDA  som diskuterar vad som menas med   "det är fullbordat" men inte i den kristna kyrkan.

Tack för länken. Den ger bevis (på svenska) att läran om domen, uppståndelsen och så vidare är färgad av White's visioner och snällt sagt tvivelaktiga.  Den börjar med "Ängeln Gabriel gav Daniel profetian om den himmelska domen som började år 1844." Betydelsen av 1844 är här helt utan grund och både i historiska och teologiska kretsar en väldokumenterad lögn för att släta över och bortförklara Millers syndiga förmätenhet med inte bara en utan två olika profetiska beräkningar! (inlägg #9) Han gjorde mycken skada för många själar genom att överträda Jesus bud angående tiden för dennes andra tillkommelse.

Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Matteusevangeliet 24:36

Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt. Apostlagärningar 1:7  

"Domens främsta syfte är att rentvå Guds karaktär" står det i länken. under 8 "Gud står nu som rättfärdigad inför hela universum." 

Bibelställen som används som bevis är endast  påståenden och lovprisning om det som är och alltid  har varit. Hela idéen att Gud dömer för att visa sig själv rättvis och rättfärdig  är i strid med läran om Guds person. Hela  serien om Guds Egenskaper här på JiF säger det mest väsentliga om du orkar fördjupa dig i den så börjar den här eller läs åtminstone förklaringen utifrån skriften om Guds vrede. Det kommer inte att finnas något trotsande eller ifrågasättande av det han gör i himlen.   

Nummer 9 " I detta hemska ögonblick kommer Guds, vår älskade Faders, förtvivlan över priset för synd, att vara obeskrivlig." 

Jesus har tillfredsställt Guds rättfärdighets krav. Han bar synden i sin kropp på korset och Fadern vände sig ifrån honom. Han ropade ut Psalm 22:1 "Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?"

Med vänlig hälsning,

Woodland
0

ErlingL

Anser du att Ellen Gould White var en Guds profetissa?

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Varför tror du att det du slriver svider? Det är bara ledsamt att du sprider lögner. Du blandar ju ihop saker så du inte förstår det själv. Sedan gör du det till dina egna sanningar. Var säger SDA att Jesus ska komma tillbaka 1844? Profetian om templets rening och de 1230 dagarna finns i Daniels bok och har inte med Jesu återkomst att göra! Vilken uttydning har du av Daniels profetia eftersom du anser att SDAs är felaktig? SDA har aldrig påstått att de vet när Jesu återkomst ska ske. Du blandar ihop saker för att få din lögn att framstå som sanning. Jag har bett dig att nämna 1 av de påstådda motsägelser av bibeln som EGW påstås ha skrivit. Varför kommer du inte med ett? Om andra författare sprider lögner varför ansluter du dig till denna skara. Så nämn 1 motsägelse. Du skriver, " Gud dömer för att visa sig själ rättvis"! Vart får du det ifrån? Domen är ju till för oss, att förklara för oss så att vi förstår varför vi blir dömda! Så går det till i alla svenska domstolar. I domen förklaras varför du döms och att du ska förstå vad du gjort. Domen är inte till för att förklara att domstolen är duktig. Du vrider och vänder på allt! Ja, visst är det Guds mening att jag är på denna sida. För att visa upp de lögner du sprider! Men först kan vi ta ett av de motsägelser som du påstår att EGW har skrivit. Skyll nu inte på att det är andra som skrivit det! Det är du som sprider lögnerna vidare.

Woodland
2

Var säger SDA att Jesus ska komma tillbaka 1844? 

Jag har aldrig påstått det. 

SDA har aldrig påstått att de vet när Jesu återkomst ska ske.

Jag har aldrig påstått det. 

Du skriver, " Gud dömer för att visa sig själ rättvis"! Vart får du det ifrån? 

Jag skrev: Hela idéen att Gud dömer för att visa sig själv rättvis och rättfärdig  är i strid med läran om Guds person. 

Jag har bett dig att nämna 1 av de påstådda motsägelser av bibeln som EGW påstås ha skrivit.

Jag ger dig 2.

"Försoningen fullbordades inte på korset." EGW

Detta är officiellt SDA's lära enligt din [källa](Försoningen är inte fullbordad förrän hela universum och allt som finns däri, är återskapat som det var innan syndafallet - med försäkran om att synd aldrig mer ska uppstå.) "Fallet avslutat": "Försoningen är inte fullbordad förrän hela universum och allt som finns däri, är återskapat som det var innan syndafallet - med försäkran om att synd aldrig mer ska uppstå."

Men Jesus har framburit ett enda syndaoffer för alla tider, och han har sedan satt sig på Guds högra sida  och väntar nu på att hans fiender ska läggas som en pall under hans fötter .  Med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat dem som helgas. Hebreerbrevet 10:12-13

"Satan bär våra synder" EGW

"Skulden för syndens ursprung och dess inverkan på människorna läggs på Satan. (1 Johannes 3:8 Uppenbarelseboken 22:12). Detta är officiellt SDA's lära enligt  din [källa](Försoningen är inte fullbordad förrän hela universum och allt som finns däri, är återskapat som det var innan syndafallet - med försäkran om att synd aldrig mer ska uppstå.) "Fallet avslutat"

Jag lägger märke till det att bibelverserna som anges stöder inte påståendet.

Han (Jesus)  bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. 1 Petrusbrevet 2: 24 

EGW inte bara motsade bibeln hon lade också till texterna genom sina tolkningar.  Och hon motsade också sig själv. 

Ja, visst är det Guds mening att jag är på denna sida. För att visa upp de lögner du sprider!

Stackars dig! Du bör sluta upp med att anklaga mig för lögner när det jag skriver backas upp av mängder av teologisk  och historisk  dokumentation som är lätt tillgänglig på olika sajter vet vi hur det ligger till med EGW profetior och felsägningar.   Dessutom finns vittnesbörden av före detta Adventister 

Nå -  Anser du att Ellen Gould White var en Guds profetissa?

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Varför ger du dessa citat om du senare menar att det det inte har med SDA att göra? "Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Matteusevangeliet 24:36 Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har bestämt. Apostlagärningar 1:7" Du säger att EGW motsäger sig själv. Var då? Du säger att du ska ge mig 2 ställen där EGW motsäger bibeln! Du skriver:"Satan bär våra synder" EGW. Var hittar du detta citat? Visa källhänvisning på lösryckta citat. Jag hävdar att hon aldrig skrivit detta. Så jag ser fram mot din källhänvisning. Du skriver: "Skulden för syndens ursprung och dess inverkan på människorna läggs på Satan. (1 Johannes 3:8 Uppenbarelseboken 22:12). Detta är officiellt SDA's lära enligt din källa "Fallet avslutat" Jag lägger märke till det att bibelverserna som anges stöder inte påståendet" Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar. Johannes första brev 3:8 SFB98 "Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar. Johannes Uppenbarelse 22:12 SFB98 Vad är problemet? " Försoningen fullbordades inte på korset" Så här står det: Försoningen är inte fullbordad förrän hela universum och allt som finns däri, är återskapat som det var innan syndafallet - med försäkran om att synd aldrig mer ska uppstå. Sedan citerar du 1 petrus 2:24 och påstår att EGW har fel! Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Petrus första brev 2:24 SFB98 VI är försonade genom Jesus! Men nu är vi bara EN del. "Stackars dig! Du bör sluta upp med att anklaga mig för lögner när det jag skriver backas upp av mängder av teologisk och historisk dokumentation som är lätt tillgänglig på olika sajter vet vi hur det ligger till med EGW profetior och felsägningar. Dessutom finns vittnesbörden av före detta Adventister " Det du bör ägna mer tid åt är källkritik. Du sväljer andras lögner med hull och hår för att sedan sprida dessa lögner vidare. Jag ser fram mot var du hittat citatet "Satan bär våra synder". Men innan du svarar, kontrollera först vad EGW skrev! Det är en enkel källkritik. Gå till ursprungskällan direkt Som jag skrev tidigare, EGW påstod aldrig att hon var profetiska!

Woodland
2

Varför ger du dessa citat om du senare menar att det det inte har med SDA att göra? 

#9    🤔

VI är försonade genom Jesus! Men nu är vi bara EN del.

Vi har inte sett fullbordandet av Guds rike idag med Jesus andra tillkommelse men det har inte att göra med Kristi fullkomligt färdiga  försoning.  Arma oss om inte Kristi försoning är fullkomnad. 

Det du bör ägna mer tid åt är källkritik. Du sväljer andras lögner med hull och hår för att sedan sprida dessa lögner vidare. 

Det är beklämmande att läsa hur du viftar bort eller förnekar det som är väldokumenterat i de ämnen vi dryftar här. Här kan de som läser med oss i tråden läsa själv. Dokumentationen och samtida vittnesbörd  bekräftade av notarius publicus finns där. 

"Satan bär våra synder". 

Detta är officiellt SDA's lära enligt din källa "Fallet avslutat."  "Skulden för syndens ursprung och dess inverkan på människorna läggs på Satan. (1 Johannes 3:8 Uppenbarelseboken 22:12).  Bibelverserna som anges stöder inte påståendet och inte heller  1 Johannesbrevet 3:8 och Uppenbarelseboken 22:12. 

Vart skulle SDA fått detta om inte från henne?

Sedan citerar du 1 petrus 2:24 och påstår att EGW har fel! 

Ja. Ellen White skrev i "The Great Controversy" sid 422 - . . . "the scapegoat typified Satan, the author of sin, upon whom the sins of the truly penitent will finally be placed. When the high priest, by virtue of the blood of the sin-offering, removed the sins from the sanctuary he placed them upon the scapegoat. When Christ, by virtue of His own blood, removes the sins of His people from the heavenly sanctuary at the close of His ministration, He will place them upon Satan, who, in the execution of the judgment, must bear the final  penalty.

Detta motsäger 1 Petrus 2:24. Och det är nödvändigt för SDA att hävda detta för att ge stöd för sin lära om livet efter döden och skeenden vid tidens slutålder.

Som jag skrev tidigare, EGW påstod aldrig att hon var profetiska!

Kära nån! Hur kan du skriva det? ?!! Enligt din egen kyrkas historia ansågs hon vara profetissa med alla  kännetecken av en profet.  Hon ansåg sig själv för att vara gudomligt inspirerad, gjorde förutsägelser (som oftast inte slog in*) och hade visioner (som vissa anser var på grund av en hjärnskada i ungdomen). Här är en sida som försvarar henne. Den källan måste du godkänna eller hur? Hennes visioner och drömmar fick hon direct from Herren enligt det som står i hennes skrifter. 

1887 Fick hon see den himmelska helgedomen och Jesus som arbetade i det allra heligaste! Det sätter henne på samma nivå som Jesaja  (Jesaja 6). Hon blev förd dit av en ängel   (Hesekiel typ) och fick se in i Förbundsarken. Här är ett smakprov på på en sajt som har en positiv inställning till White  i The Great Controversy på early sda.com. Läs  kapitel 27

Och senare i sitt liv skrev hon att visionerna behövde inte testas mot bibelordet.

"When God gives you clear evidence that the vision is from Him, you may accept it, but do not accept it on any other evidence." (The Review and Herald, May 25, 1905)   

Min översättning: När Gud ger dig det ett klart bevis för att synen är från honom,  kan du acceptera den, men acceptera den inte på andra  åberopade  bevis.

Profetiorna som slog fel*, hennes plagiering av andras verk  finns nedskrivna och bevittnade.  Vill du ha ett exempel kan du läsa här där källan citeras. Källkritik är bra men det gäller åt båda håll. 

* Jerusalem skulle aldrig byggas upp igen. Early Writings sid 90. Frälsningstiden är förbi " Den stängda dörren" i juli 1844. sidan xxiv i   Early Writings

Hennes verk ger prov på det som Paulus skrev:

"Låt er inte diskvalificeras från segerkransen av någon som njuter av "ödmjukhet" och ängladyrkan, som pratar på om det han har sett och som utan orsak är uppblåst i sitt köttsliga sinne." Kolosserbrevet 2:18

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Du klagar över att jag viftar bort dina källor! Lyft något de tar upp ska jag visa deras lögner! Ja även lögner kan vara väldokumenterade! De blir inte mer sanna för det. Den källan som du hänvisar till står varken SDA eller EGW bakom. **NOTE: This is NOT the OFFICIAL Ellen White website: Go here to reach the Official White Estate Site! Satan bär våra synder, detta är officiellt SDA s lära och de måste ha fått det från EGW! Ja du skrev så! Jag citer från länken du fick. "Syndabocken, som representerar Satan, bär inte på något sätt våra synder." Bra om du läser ordentligt! Avslutar med denna lögn. Du skrev: "Och senare i sitt liv skrev hon att visionerna behövde inte testas mot bibelordet. "When God gives you clear evidence that the vision is from Him, you may accept it, but do not accept it on any other evidence." (The Review and Herald, May 25, 1905)" Du glömde några meningar….. Så här står det. " We shall have to meet these same false doctrines again. There will be those who will claim to have visions. When God gives you clear evidence that the vision is from him, you may accept it, but do not accept it on any other evidence; for people are going to be led more and more astray in foreign countries and in America. The Lord wants his people to act like men and women of sense. " Så fortsätter du med flera att sprida lögner om både SDA och EGW. Kanske gör du det av okunskap, det är möjligt. Men du står inte utan ansvar ändå. Ta reda på fakta först, för din egen skull

ErlingL
0

Nu är det så att SDA aldrig påstått att EGW var profet eller om du så vill, profetiska. Inte heller EGW har påstått detta. Om du och andra vill upphöja henne till det är det ert problem. Lyssna gärna på Mark Finley när han avslöjar 7 sanningar om SDA! https://youtu.be/OamgjC7r8js

Woodland
1

# 17

Hela stycket du lade upp bekräftar det jag påstått.  Faktum är att EGW hade visioner. När hon skriver "There will be those who will claim to have visions." "Det kommer att finnas de som påstår sig ha haft syner . ." måste en logisk slutsats följas av ett införstått "besides me" "förutom mig".  Hade det varit allmänna visioner hon syftade till hade hon uteslutet sig själv och förnekat sin egen position som en Guds förmedlare  i visionerna. 

" I do not write one article in the paper expressing my own views. They are what God has opened to me in vision, the precious ray of light shining from the throne." 

"Jag skriver inte en artikel  (testimonies) som uttrycker mina egna åsikter. Det är vad Gud har öppnat för mig i  syner, den värdefulla ljusstråle som lyser från tronen."  Testimonies to the Church Vol 5 pg. 67

Men den största irrläran, som Ellen White fick i en påstådd syn eller syner, förvanskar Jesus fullbordade försoning och den är omöjlig för mig eller någon annan kristen att acceptera. Bibeln motsäger den. Jesus motsäger den. 

Det har varit schismer i SDA genom åren, eller hur? Dale Ratzlaff en fjärde generations Adventist och före detta Pastor under 13 år säger att 300 000 lämnar kyrkan varje år. Och att han har kära vänner som är Pastorer i SDA som inte lär ut de icke bibliska doktrinerna. Jag vet inte var du står. Men det verkar såsom kyrkan har svårare att försvara det den lär ut sedan internet kom fram och genom all dokumentation som finns tillgänglig. Dessutom lär sig flera Hebreiska och koine Grekiska så det är svårt att undvika kontroverser över läran som den som skedde i Glacier View's konferens.  För den som läser detta och vill fördjupa sig så är här en artikel på engelska av en f.d. Adventist om EGW hennes ofullbordade profetior, motsägningar av skriften i falska läror och plagiering. Denna författare undersöker White's läror och skrifter i ljuset av skriften och väldokumenterad historia.

Med vänlig hälsning,

Woodland
0

# 18

Nu är det så att SDA aldrig påstått att EGW var profet eller om du så vill, profetiska. Inte heller EGW har påstått detta. Om du och andra vill upphöja henne till det är det ert problem.

😮 🤔 

På SDA's officiella hemsida (på engelska) finns detta. (Versalerna är en direkt kopia) - 

IN THE LAST DAYS, AS IN BIBLICAL TIMES, THE HOLY SPIRIT HAS BLESSED GOD’S PEOPLE WITH THE GIFT OF PROPHECY. ONE WHO DEMONSTRATED THIS GIFT WAS ELLEN G. WHITE, A FOUNDER OF THE SEVENTH-DAY ADVENTIST CHURCH.

The Scriptures testify that one of the gifts of the Holy Spirit is prophecy. This gift is an identifying mark of the remnant church and we believe it was manifested in the ministry of Ellen G. White. Her writings speak with prophetic authority and provide comfort, guidance, instruction, and correction to the church. They also make clear that the Bible is the standard by which all teaching and experience must be tested. (Num. 12:6; 2 Chron. 20:20; Amos 3:7; Joel 2:28, 29; Acts 2:14-21; 2 Tim. 3:16, 17; Heb. 1:1-3; Rev. 12:17; 19:10; 22:8, 9.)

Woodland's översättning av originaltexten, versaler och allt med alternativa  svenska ord i parentes för klarhet:

I DE SISTA DAGARNA, LIKSOM I BIBLISK TID, HAR DEN HELIGA ANDEN VÄLSIGNAT GUDS FOLK MED PROFETIANS-GÅVA. EN SOM DEMONSTRERAR DENNA GÅVA VAR ELLEN G. WHITE, EN GRUNDARE AV  SJUNDEGDAGS ADVENTISTKYRKAN.

Skrifterna vittnar om att en av gåvorna från den Helige Ande är profetia. Denna gåva är ett identifieringsmärke (eller kännetecken) för den kvarlevande  kyrkan och vi tror att den har manifesterats (uppvisats)  i   Ellen G. White's tjänst. Hennes skrifter talar med profetisk myndighet och ger tröst, vägledning, instruktion och korrigering till kyrkan. De klargör också att Bibeln är den måttstock (normen) genom vilken all undervisning och erfarenhet måste testas. ( 4 Mosebok 12:6 osv) 

Dessutom, i Atlanta Georgia 24 juni 2010 mottogs en resolution som befäster hennes profetiska ställning. Men i själva verket motsäger hon skriften.  

Jag lyssnade till Mark Finley.  Skickligt levererat.  Finley medger att han inte har presenterat alla SDA's doktriner. Ja, minsann. Där har han rätt. Och så räcker han fram en inbjudan  att kontakta honom eller andra  i kyrkan men inte för att "debattera".   

SDA's tolkning av Guds person och Satans roll  i The Great Controversy kan jag inte acceptera. 

Jesus bar vår synd. Inte Satan.  Varför tror du inte på Jesus ord att Satan  redan är dömd? Jesus ord - Och när han (den heliga Anden) kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom.  Om synd: de tror inte på mig.  Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre.  Om dom: denna världens furste är dömd. Johannesevangeliet 16

Inlägg # 11 -  "Domens främsta syfte är att rentvå Guds karaktär"  "Gud står nu som rättfärdigad inför hela universum." 

Hädelse. Detta är inte sola scriptura som Finley vill ge sken av. Gud behöver inte rättfärdigas av någon alls, någonsin.  

Så fortsätter du med flera att sprida lögner om både SDA och EGW. 

Du är i förnekelse:  "De flera" är mycket kunniga, erfarna, insatta och helhjärtade i sina engagemang för att rädda så många som möjligt från SDA's lära till det sanna evangeliet.  En eventuell kontrovers är egentligen med dem inte med mig.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Du måste lära dig att läsa! Gift of prophesy är inte samma sak som att vara profet. Gåvan att profeterna är en gåva från den helige anden. "Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva." Första Korintierbrevet 14:1 SFB98 En gåva som inte bara EGW har fått. Du måste lära dig förstå vad du läser. Jag kopierar än en gång från "Fallet Avslutat" : "Syndabocken, som representerar Satan, bär INTE på något sätt våra synder." Vad är problemet? Förstår du inte vad du läser? Det blir ju löjligt att att föra en diskussion med dig om du inte förstår detta. Du kallar det hädelse? Att rentvå Guds karaktär! Vilken syn har Satan och den tredjedel av himlens änglar som följer honom? Gud gör detta för att Ingen ska förneka hans gudomlighet. Detta är Sola Scriptura! Det är nog ingen tvekan om vem som är i förnekelse. "De flera" som helhjärtat vill rädda personer från SDA är väl inte så stor skillnad från Antikrist? Satan har aldrig tyckt så bra om de som följer Guds bud och Jesu vittnesbörd! "I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd." Johannes Uppenbarelse 12:17 SFB98 Hur var det nu, har du fler exempel på att EGW motsäger bibeln? Men innan du kommer med någon, kontrollera först vad hon skrivit istället för att föra lögner vidare. Hur godhjärtade lögnerna än är! Du hänvisar till en Pastor som säger att 300 000 medlemmar lämnar SDA varje år! Nu vill jag att du visar att dessa siffror stämmer! Eller är det så att du vara vill smutskasta SDA genom lögner? Du skriver att det skrivits massor av volymer som visar på att EGW motsätter bibeln! Ja visst har det gjort det! Det kommer säkert flera. Satan ger inte upp. Men varenda påstådd motsägning har visat sig vara fel. Inte på en enda punkt har EGW motsagt bibeln på något sätt. Sedan spelar det ingen roll hur många gånger dessa lögner upprepas, de blir inte mer sanna för det! Även om du tycks tro det.

Woodland
2

Tyvärr förstärker dina personangrepp och förolämpningar inte din position men de kan få dig blockerad på Jesus iFokus

Jag tror att det finns tillräckligt med länkar i denna tråd och den andra för att bekräfta vad den kristna kyrkan har ansett/anser gällande avvikelserna i  SDA och Ellen Whites läror.  Genom historien har SDA av mina trossyskon betraktats  som en kult. Det är dessa som du anser går Satans ärenden.

Om du vill fortsätta att tro att alla dessa trofasta och sanna vittnen som kan så mycket har fel i sina gemensamma slutsatser finns det ingenting jag kan skriva eller påstå som skulle få dig att omvärdera din position.   Men för de som läser med oss är bevisen jag lade fram mer än tillräckliga.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Du påstår att SDA kallar egw profet, och att hon kallar sig själv profet. Du tar fram ett citat om en av de andliga gåvorna och påstår utifrån det att hon kallar sig profet! Det SDA säger är att hon har fått en andlig gåva, en gåva som Paulus säger att vi ska sträva efter. Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva." Första Korintierbrevet 14:1 SFB98 Du hävdar att SDA säger att Satan bör våra synder! SDA säger: Syndabocken, som representerar Satan, bär INTE på något sätt våra synder. Det är klart att jag funderar om du är läskunnig. Och du kallar det personangrepp! Det visar bara hur lite fakta du har att komma med. Du säger att du TROR att det finns tillräckligt med länkar som visar på avvikelser från den kristna läran hos SDA! Ja du har själv inte lyckats plocka fram någon i varje fall! Jag har motbevisat dig på alla punkter vad gäller SDA och EGW, och det vet du. Så det är klart du hotar med blockering, vad ska du annars göra? Ta fram argument och svara på mina frågor istället.

Woodland
1

Det SDA säger är att hon har fått en andlig gåva, en gåva som Paulus säger att vi ska sträva efter.

När hon höll sig till den etablerade kristna läran skrev hon bra saker. Kalla det vad du vill men angående hennes visioner med mera är det falska profetior som hon förmedlade.  Som Irenaeus skrev:

"Förvillelse framläggs visserligen aldrig i sin nakna deformitet, ifall sålunda blottställd den skulle upptäckas. Utan den är listigt dekorerad i en attraktiv klädsel så att den till sin yttre form framstår till den oerfarne (löjligt som detta uttryck är) som mer sanning än sanningen själv."

Du hävdar att SDA säger att Satan bör våra synder! SDA säger: Syndabocken, som representerar Satan, bär INTE på något sätt våra synder.

Bibeln säger att syndabocken bär synderna!   

"Men den bock som lotten bestämmer för att ta bort synden ska ställas levande inför Herrens ansikte, för att försoning ska bringas genom honom. Och sedan ska han sändas i väg ut i öknen för att ta bort synden."  3 Moseboken 16:10

"Och Aron ska lägga båda händerna på den levande bockens huvud och bekänna över honom Israels barns alla missgärningar, alla deras brott och alla deras synder. Han ska lägga dem på bockens huvud och sedan sända i väg den ut i öknen genom en man som hålls redo för det.  Bocken ska bära alla deras missgärningar på sig ut i ödemarken, och man ska släppa bocken ute i öknen."  3 Moseboken 16:21-22

För den kristne är Jesus den som bar synderna och både lammet och bocken var en förebild/symbol av honom i tempelritualen.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

Var är de falska profetior a som EGW skrev? Du har hänvisat till två som på ett mycket enkelt sätt kunde avvisas som lögner! Har du fler. Ta en, det blir enklare och tydligare svar. Eller vill du att jag ska välja själv mellan de "påstådda" lögnerna? Jesus bar våra synder till korset. Han tog på sig hela världens synder. Jesus dog för våra synder. Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Petrus första brev 2:24 SFB98 I 3 Moseboken 16 måste du hålla reda på vem som offras för synden och vem som sedan får bära ut den i öknen., det finns 2 bockar. Vem Jesus lägger synden på bestämmer han själv. Satan och alla synder ska förtäras i den eviga elden!

Woodland
1

Var är de falska profetior a som EGW skrev? 

Invävt i SDA's tre pelarna (EGW, helgedomen eller Sanctuary och  Sabbat), som är nedtecknade i de olika böckerna hon skrev. Det finns absolut ingen, någonstans eller i någon tid i hela kristendomens historia - öst  eller väst som stödjer dessa av SDAs tre pelare. Men de skulle behöva var sin egen tråd.

Det jag skrev i #11 är väldokumenterad  från hennes och SDAs egen historia. Det jag skrev i # 16 förvånar de flesta kristna som läser: "1887 Fick hon se den himmelska helgedomen och Jesus som arbetade i det allra heligaste! Det sätter henne på samma nivå som Jesaja  (Jesaja 6). Hon blev förd dit av en ängel  (Hesekiel typ) och fick se in i Förbundsarken."

Det kan hända att Robert Olson, förvaltare av White's egendom, är partisk eller även ses som  extrem inom SDA när han skrev "Jag tror att både EGW och aposteln Paulus var sanna profeter som skrev under den helige Andens inflytande. Mitt resonemang för att tro på inspirationen av den ena är identisk för min anledning  att tro på inspirationen av den andre."

Nej, jag tycker inte att du avvisade anklagelserna mot EGW i det jag påstod eller skrev . Ditt tillägg till texten till exempel  i #17 ändrar inte betydelsen av citatet utan snarare bekräftar min position.

Här får du en EGW pärla till som strider mot Guds ord - "Not one of us will ever receive the seal of God while our characters have one spot or stain on them.  It’s left with us to remedy the defects of our characters to cleanse the soul temple of every defilement". Testimonies to the Church Vol 5 pg. 214.

Min översättning: Ingen av oss kommer någonsin att få Guds sigill medan våra karaktärer har en fläck på dem. Det återstår oss att avhjälpa våra karaktärsbrister för att rena själstemplet från varje förorening." Testimonies to the Church Vol 5 sid. 214.

Guds ord säger:  "I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill. " Efesierbrevet 1:13  fått är i aorist passivt tempus vilket anger någonting gjort av någon annan (här  Gud). Alla kristna får den helige Ande som ett sigill när de kommer till  tro. "Ni däremot lever inte i köttet utan i Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom." Romarbrevet 8:9. Helgelse är frukten av den helige Andes verk.

Det är elementär bibelkunskap att det finns ett offerdjur och ett som skickas ut i öknen. Texten är klar. Ja, Jesus bestämde vem han lade synderna på - sig själv! 

När författare av Hebreerbrevet skrev till de judiska Jesu troende "Låt oss därför gå ut till honom utanför lägret och bära hans vanära." De kopplade uttrycket "utanför lägret"  med bocken och den röda kvigan i 4 Moseboken 19.

SDAs lära i de 3 pelarna strider mot och i själva verket underminerar den klassiska  kristna tron. Som jag ser på det har du ännu inte lagt fram något klart bibliskt stöd utifrån  texten i sitt sammanhang som motbevisar detta.

Med vänlig hälsning,

ErlingL
0

De tre pelarna! Har du hittat på de själv? Du anser att sabbaten strider mot bibeln! Ja, vad ska man säga om det? Det är inte ens värt att kommentera. Inte heller förstår du vad EGW skriver. Hon skriver det helt motsatta vad du påstår att hon skriver. Förstår du inte vad du läser? Tyvärr är du fångad i lögner och gör allt för att sprida dem vidare. Vi kan ta det andra citatet från EGW också! När man då läser din kommentar så är det helt uppenbart att du inte förstår vad du läser. Eller vill du inte förstå vad du läser? Citate går helt i linje med bibeln. Men snälla du, du måste tänka också när du läser. Vad säger bibeln att Jesus gör med synden? Läs och tänk. Du pratar om de 3 pelarna i SDA. Det visar på din inkompetens. SDA har 7 pelare för sin tro, inte 3. EGW tillhör inte dessa. Underminerar den klassiska kristna tron! Och vad menar du med den? Om det är den tro som tvingades fram sedan kyrkan infört söndagslagarna på 3:00-talet så är det helt rätt. Kyrkan förbjöd nämligen alla kristna och judar att följa bibeln och hålla den 7e dagen helig. Tillsammans med kejsaren beslöt de att hålla den 1a dagen helig, den "ärevördiga solens dag" Katolska kyrkan hymlar inte med detta utan skriver i sin katekes att eftersom de har Guds makt här på jorden så har de också makt att ändra bibelns texter. Så det är Katolska kyrkan kristna följer som bla håller söndagen helig. Ja, SDA går emot detta då vi bara accepterar bibeln som den enda källan till tro och lära. Detta har du tyvärr svårt att förstå. Du har också på ett tydligt sätt visat att du inte vill följa bibelns lära. Men det är upp till dig. Jag har inte skrivit på denna sida för att omvända dig, det är bara den helige anden som kan. Jag har skrivit för att påvisa de lögner du skriver och försöker få andra att tro.

ErlingL
0

Ett bra sätt att visa att man saknar argument som Sajtvärd är att stänga för vidare kommentarer sedan man skrivit sina egna lögner. Som du har gjort med andra trådar! Sedan kan du själv kalla det vad du vill. Jag lämnar dig åt ditt eget öde.

Woodland
0

# 27

Det verkar såsom ErlingL har lämnat diskussion typ "Elvis has left the building".  Men för de som läser  denna tråd skall jag erkänna mina misstag och bemöta ErlingL's påståenden som jag anser är fel. 

ErlingL: Du pratar om de 3 pelarna i SDA. Det visar på din inkompetens.  SDA har 7 pelare för sin tro, inte 3. EGW tillhör inte dessa.

Javisst E. har rätt.  SDA har 7 pelare och EGW är inte nämnd bland dessa. Däremot anses Ellen White vara en av  grundarna av SDA så man kanske kan påstå att hon är snäppet märkligare än en utav pelarna som står på  grunden. Men hur som haver, hennes avsteg från sann biblisk lära är så väldokumenterade att även en människa med min "inkompetens" kan fatta.  Och Efesierbrevet 1:13 bekräftar inte White's påståenden i #26 utan tvärtom. 

Det finns två saker som  föreslås som en förklaring till hennes syner: ett hårt slag mot huvudet som nioåring och kvicksilverförgiftning vilket hon visade symptom av. Hon hjälpte sin far i hans yrke som hattmakare där kvicksilver användes.  Håller man sig till  White's läror och tolkningar av  skriften bör man passa sig för att kalla andra för lögnare eller för att sprida lögner. Denna sida med vanliga frågor och svar är mycket upplysande.

SDA grundades i nordöstra USA 1863 och deras läror har varit  föremål för rannsakan från början. Ett intressant fakta är att SDA  rörelsen bildades ungefär samtidigt som Jehovahs vitten. Varken SDA eller JV trodde på Treenigheten. Enligt denna källa som citerar historiska dokument hade pionjärerna inom  SDA  samma synsätt om Jesus som Jehovahs vittnen. Det var inte förrän 1896 som SDA började röra sig mot Treenighetspositionen.   Och  1919 hade SDA fortfarande inte förenat sig om Kristus fulla gudomlighet och Treenigheten.  Det kan inte ha varit  lätt med tanke på White's påståenden att Jesus och Mikael Ärkeängeln var densamma. Detta tror Jehovahs vittnen ännu idag.    

ErlingL: Jag har inte skrivit på denna sida för att omvända dig, det är bara den helige anden som kan.

Detta är en intressant mening. Bör man tolka det som att om man inte håller sig till SDAs läror är man inte kristen?

Ämnet Sabbat/Söndag fortsätter här i denna tråd.

Med vänlig hälsning,

copse
0

Ett bra sätt att visa att man saknar argument som Sajtvärd är att stänga för vidare kommentarer sedan man skrivit sina egna lögner. Som du har gjort med andra trådar! Sedan kan du själv kalla det vad du vill. Jag lämnar dig åt ditt eget öde.

Goddagens! 

Det är faktiskt jag som har störst input angående när vi stänger trådar. Brukar vara på grund av att inlägg bryter mot sajtreglerna eller för att diskussionen håller på att spåra ur, som är fallet här. 

Vi har högt i tak, men om man inte håller god ton så är det lika bra att döda tråden – vilket jag nu kommer göra.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer