Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 3 ggr
Woodland
0

Att tacka Gud i allt

”Herre, du tar dig an min sak,
du friköper mitt liv.

Klagovisorna 3:58

Lägg märke till hur positivt profeten talar. Han säger inte: "Jag hoppas, jag litar på, jag tänker ibland, att Gud har förespråkat min själs sak"; utan han talar om det som ett faktum som inte får bestridas. "Du tar dig an min själs sak." Låt oss, med den nådige Tröstarens hjälp, skaka av oss de tvivel och farhågor som så ofta fördärvar vår frid och tröst. Må detta vara vår bön, att vi må ha gjort oss av med den hårda, kväkande rösten av antagande och misstanke, och må kunna tala med den klara, melodiska rösten av full förvissning.

Lägg märke till hur tacksamt profeten talar och tillskriver Gud allena all ära! Du märker att det inte finns ett ord om honom själv eller hans egna vädjanden. Han tillskriver inte sin befrielse på något sätt till någon människa, än mindre till sin egen förtjänst; utan det är "du" - "Herre, du tar dig an min sak; du friköper mitt liv." Den kristne bör alltid odla en tacksam anda; och efter befrielser bör vi särskilt förbereda en sång för vår Gud. Jorden bör vara ett tempel fyllt av tacksamma helgons sånger, och varje dag bör vara ett rökelsefat som doftar med tacksamhetens ljuva doft. Jeremia verkar vara glad när han återger Herrens barmhärtighet. Han tar triumferande upp tonen! Han har varit i den djupa fängelsehålan och är ännu ingen annan än den gråtande profeten; och ändå, i just den bok som kallas "Klagovisorna", klar som Miriams sång när hon slog fingrarna mot tamburinen, gäll som Deboras ton när hon mötte Barak med segerrop, så hör vi Jeremias röst stiga upp till himlen: "Du har försvarat min själs sak, du har återlöst mitt liv.”

O Guds barn, sök efter en levande upplevelse av Herrens kärleksfulla godhet, och när ni har den, tala positivt om den; sjung tacksamt; ropa triumferande.

Av C. H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

רResh Herre, du tar dig an min sak, du friköper mitt liv.