Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-lärankyrkanlivsfrågorinspirationjesus-och-jag
Läst 12 ggr
Woodland
2026-08-09 07:55
0

Kom ihåg och lita på

Minnas och lita på©

Av Joel Kim

Övergångsperioder har en förmåga att blottlägga både våra sårbarheter och våra förhoppningar. I Josua 1 beskrivs en av de mest betydelsefulla övergångarna i frälsningshistorien: ledarskapets övergång från Mose till Josua. Israel, som står på Jordans östra strand, är redo att gå in i det länge utlovade landet, men utan den ledare som hade fört dem ut ur Egypten och genom öknen. Stycket är slående i sitt uttalande: ”Min tjänare Mose är död” (v. 2). Med dessa ord påminner Herren Josua – och oss – om att livet i en fallen värld präglas av oundvikliga förändringar och till synes överväldigande utmaningar.

Förändring är svår i de flesta sammanhang, men detta var ingen vanlig förändring. Guds folk befann sig mitt i stora omvälvningar: från att ha varit vandrande till att bli bosatta, från att ha varit fångar till att bli ett folk som kallats att ta sitt land i besittning. De utmaningar som stod framför dem var inte teoretiska. Förändring, även när den är föreskriven av Gud, kan vara djupt oroande. Och ändå är det just i sådana stunder som Herren kallar sitt folk att minnas och lita på honom.

Herren uppmanar först Josua att minnas. Moses kallas upprepade gånger ”Herrens tjänare” genom hela Josuas berättelse – en titel av djupgående betydelse. Josua själv kommer inte att få denna titel förrän hans livsverk är fullbordat. Ändå uppmanas Israel att minnas Moses, inte för att han i sig själv var framstående, utan för att Moses liv vittnade om Guds storhet och trofasthet. Varje omnämnande av Mose väcker minnen av Herrens mäktiga gärningar under uttåget ur Egypten – hans frälsning, hans makt och hans trofasthet mot förbundet.

Skriften påminner oss ofta om att minnas är en troshandling. Psalmisten förkunnar: ”Jag vill minnas Herrens gärningar” (Ps. 77:12). På samma sätt påminner Paulus om Guds tidigare befrielse av hans folk som grund för vårt nuvarande hopp: ”räddade han oss, och han kommer att rädda oss igen” (2 Korintierbrevet 1:10). Dagens kristna uppmanas att göra detsamma – inte av nostalgi, utan genom att i Andens kraft minnas Guds orubbliga trofasthet mot sitt folk.

Att minnas leder normalt till förtroende. Tre gånger befaller Herren Josua: ”Var stark och modig” (Josua 1:6, 7, 9). Detta är inte en uppmaning till självförtroende eller stoisk beslutsamhet. Bibliskt mod uppstår aldrig inifrån oss själva; det kommer från det oföränderliga löftet om Guds närvaro. Herren förankrar och grundar sin befallning i sitt löfte: ”Så som jag var med Mose, så ska jag också vara med dig. Jag ska inte lämna dig eller överge dig.” (v. 5). Den Gud som lovar är den Gud som håller sitt förbund. Detta löfte når sin höjdpunkt i Jesus Kristus – Immanuel, Gud med oss (Matteusevangeliet 1:23). Den uppståndne Kristus försäkrar sina lärjungar: ”Jag är med er alla dagar” (28:20). Därför kan ingenting – varken prövningar, förföljelse eller ens döden – skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus (Romarbrevet 8:35–39).

In uncertain seasons, the church is called to the same pattern: Remember God’s faithfulness and trust His presence. For as Hebrews reminds us, “Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.” (Hebreerbrevet 13:8).

Pastor Joel E. Kim är lärarassistent vid Ligonier Ministries, rektor och biträdande professor i Nya testamentet vid Westminster Seminary California i Escondido, Kalifornien, undervisande äldste i Presbyterian Church in America samt doktorand vid Calvin Theological Seminary i Grand Rapids, Michigan. Han är huvudföreläsare i Ligonier-serien ”Everything in Christ” och författare till boken ”Romans: Nothing But Grace”.

© Ligonier Ministries TableTalk tidskrift juli 2026 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.