Är kallade ljusets barn
”Och det blev afton och det blev morgon, den första dagen.”
Kvällen var ”mörker” och morgonen var ”ljus”, och ändå kallas de två tillsammans med det namn som endast ges till ljuset! Detta är något anmärkningsvärt, men det finns en exakt analogi i den andliga erfarenheten. I varje troende finns mörker och ljus, och ändå ska de inte kallas syndare för att det finns synd i dem, utan de ska kallas heliga för att de besitter en viss grad av helighet.
Detta är en mycket tröstande tanke för dem som sörjer sina svagheter och som frågar: ”Kan jag vara ett Guds barn när det finns så mycket mörker i mig?” Ja, för du, liksom dagen, har inte fått ditt namn från kvällen, utan från morgonen, och du omnämns i Guds ord som om du redan nu vore fullkomligt helig, vilket du snart kommer att bli. Du kallas ljusets barn, även om det fortfarande finns mörker i dig. Du är uppkallad efter det som i Guds ögon är den dominerande egenskapen, och som en dag kommer att vara den enda kvarvarande principen.
Observera att kvällen kommer först. Naturligtvis är vi först mörker i tidens ordning, och mörkret är ofta först i vår sorgsna förståelse, vilket driver oss att ropa i djup förödmjukelse: ”Gud, var barmhärtig mot mig, en syndare.” Morgonen kommer på andra plats, den gryr när nåden övervinner naturen. Det är en välsignad aforism av John Bunyan: ”Det som är sist, varar för evigt.” Det som är först, viker i sinom tid för det sista; men ingenting kommer efter det sista. Så även om du naturligtvis är mörker, när du en gång blir ljus i Herren, finns det ingen kväll som följer; ”din sol skall inte längre gå ned”. Den första dagen i detta liv är en kväll och en morgon, men den andra dagen, när vi ska vara med Gud för evigt, ska vara en dag utan kväll, utan en helig, hög, evig middagstid.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.