Paradoxen med mångfald
Gå in i hans portar med tacksägelse ©
av Meredith Lee Myers
En av de största fördelarna med livet i den lokala församlingen är ett gemensamt minne av vår historia och en gemensam tacksägelse för Herrens mångfaldiga försörjning. Att se kyrkan som en så stor sky av vittnen ger förråd av hopp i prövningar och uppfriskande vatten i dalarna. Det finns alltid en rest Romarbrevet 9:27, de äldre helgonen som har klarat av stadens stormar, sina egna berättelser och kyrkans berättelser.
I början av sommaren delade min pastor med sig av en tillämpning av sådan tacksägelse. Han uppmuntrade församlingen att starta en tacksamhetsdagbok och skriva ner fem saker som de är tacksamma för varje dag - utmaningen är att hitta olika saker varje dag. Denna enkla upprepning av tacksägelse är en balsam för den trötta själen. Det är styrketräning för den rastlösa anden.
Gud arbetar alltid för oss och för vårt bästa. Men vi har inte alltid ögon att se med. Vi behöver andliga ögon som uppmanar oss att inte leta efter likheter utan efter den unika mångfald som finns i Kristi kropp, de samlade återlösta. Paradoxen med mångfald inom en kropp bygger i slutändan upp varje medlem och skapar uthållighet och enhet.
Psalmisten ger många bra exempel på en sådan praxis. Denna modell ignorerar eller förminskar inte de faror och rädslor som vi möter i denna värld (se Psalm 120-121). Istället lyfter psalmisten, mitt i lidandet, blicken mot bergen och ropar: ”Vi ska gå till Herrens hus!” (Psalm 122:1) En sådan strävan efter tacksamhet skapar en impuls att glädjas med andra, att inte insistera på vår egen väg utan att glädjas med sanningen. Gemensam glädje med bröder och systrar i trons kamp gör att vi inte bara kan se våra egna omständigheter utan också Guds noggranna omsorg om sitt folk.
Att glädjas tillsammans med andra gör oss dessutom sårbara i våra behov och för våra bekymmer ut i ljuset, in i gemenskapen. Synden har lärt oss att gömma oss och erfarenheterna har lurat oss att tro att det är bättre att vara ensam. Herren är trogen att påminna oss om att vi aldrig är ensamma. Han ger oss tröst genom sin Ande och genom trogna troende som inte försummar att träffas, lyssna och be. Dessa aktiviteter är en fristad som vi återvänder till varje Herrens dag.
Utövning av tacksägelse hjälper oss att minnas vår mänsklighet på ett sätt som pekar på det goda, det sanna och det vackra. En annan ömsint pastor uppmuntrade mig med nödvändig nåd under några svåra dagar i det tidiga moderskapet att inte vänta tills det blev lättare utan att komma till söndagsgudstjänsten, haltande om jag var tvungen. Där kunde jag se de heliga stå upp och sjunga, höra skrifterna läsas över mig, känna doften och smaken av nattvarden, känna ett varmt handslag och minnas Herrens ståndaktighet.
Av all Guds skapelse är det en sak som kommer att bestå, och det är hans kyrka. Den är byggd på en evig grund. Detta är en försmak av himlen, den grund som gör att vi kan ”gå in genom hans portar med tacksägelse” (Psalm 100:4). Må vi sträva efter att lära oss denna väl utkämpade historia för tacksägelse och att vara en del av resten av berättelsen.
Meredith Lee Myers är webbredaktör för Ligonier Ministries och har en examen från Erskine Theological Seminary i Columbia, SC.
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift november 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2024-11-21 16:12 av Woodland