Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 25 ggr
Woodland
1

Flyger du ensam?

Inga ensamma kristna ©

av Johnathan L. Masters

André Borschbergs namn är kanske inte bekant för dig, men han innehar ett häpnadsväckande rekord. Borschberg innehar världsrekordet för historiens längsta soloflygning. Borschberg flög i ett plan som drevs av solpaneler och höll sig i luften i anmärkningsvärda 117 timmar och 52 minuter - nästan fem hela dagar i luften på egen hand.

Till skillnad från denna anmärkningsvärda bedrift är det inte meningen att det kristna livet ska vara en soloresa. Det är aldrig meningen att vi ska leva det kristna livet på egen hand, utan vi är beordrade att vara en del av en lokal församling, där vi tillber Gud tillsammans och uppmuntrar varandra i vårt kristna liv. I Hebreerbrevet 10:24-25 står det: ”Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar. Och låt oss inte överge våra sammankomster, så som några brukar göra, utan i stället uppmuntra varandra, och det så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

Dessa verser lär oss två viktiga saker. För det första är det vårt ansvar att noga överväga hur vi kan användas i andras liv. När vi samlas tillsammans med andra kristna tänker vi ofta bara på oss själva - vad vi får ut av det, hur vi blir välsignade och hjälpta. Men vår första tanke när det gäller andra bör vara hur vi kan användas för att hjälpa dem.

För det andra ser vi att vi inte får överge våra sammankomster. Varför är det så? Därför att vi behöver andras uppmuntran. Utmaningarna mot vår tro från världen, köttet och djävulen är för starka. Denna sanning genomsyrar hela Nya testamentet. När aposteln Paulus avslutar sin stora doktrinära utläggning i Efesierbrevet 1-3, vänder han sig till att tillämpa den på specifika sätt och uppmanar de kristna att ”leva värdigt den kallelse ni har fått.” Hur ser denna värdiga liv ut? Paulus uttrycker det så här:

Var alltid ödmjuka och milda, var tålmodiga och överseende med varandra i kärlek. Gör allt ni kan för att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp vid er kallelse, en Herre, en tro, ett dop,  en Gud som är allas Far, han som är över alla, genom alla och i alla. (vv. 2-6)

Med andra ord, att leva värdigt vår kallelse i Kristus visar sig främst i vårt samspel med andra. Vi har en enda Herre. Den enda Helige Ande verkar genom hans folk. Det är därför kärlek är så viktigt (1 Korintierbrevet 13) och det är därför det är så nödvändigt att känna igen och utöva våra andliga gåvor (Romarbrevet 12:6) Det är därför äldste spelar en så viktig roll i församlingen (1 Timoteus 3, Titus 1. Det är meningen att vi ska vara i gemenskap med andra troende.

Kanske har du upplevt att andra kristna har övergett dig, eller så får du inte mycket av den uppmuntran och tillsyn som du behöver. Inte ens då flyger du ensam.

Aposteln Paulus hade en prövande stund då alla i hans omgivning övergav honom, men så här skrev han: ”Men Herren mig och gav mig kraft ”(2 Tim. 4:17). Det är aldrig meningen att kristna ska vara ensamma, och i Kristus är de aldrig det.

Dr Jonathan L. Master är rektor för Greenville Presbyterian Theological Seminary i Greenville, S.C., och en undervisande äldste i Presbyterian Church in America. Han är författare till flera böcker, bland annat Growing in Grace
och Reformed Theology
. 

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift november 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kärlekens väg - Om jag talar både människors och änglars språk men inte har kärlek, är jag bara ekande brons eller en skrällande cymbal. Och om jag
  • Redigerat 2024-11-21 15:43 av Woodland