Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 24 ggr
Woodland
0

Gudomlig betalning

”Jesus, Guds Sons, blod renar oss från all synd.

1 Johannes 1:7

”Renar”, säger texten - inte ”skall rena”. Det finns massor av människor som tror att de som ett sista hopp kan se fram emot förlåtelse. Åh! hur oändligt mycket bättre att ha rening nu än att vara beroende av den blotta möjligheten till förlåtelse när jag kommer att dö. En del inbillar sig att en känsla av förlåtelse är något som man bara kan uppnå efter många års kristen erfarenhet. Men syndaförlåtelse är något som sker nu - ett privilegium för denna dag, en glädje för denna timme. I samma ögonblick som en syndare förtröstar på Jesus är han helt förlåten.

Texten, som är skriven i presens, anger också kontinuitet; det var ”renar” igår, idag är det ”renar”, det kommer att vara ”renar” imorgon: det kommer alltid att vara så med dig, kristne, tills du lämnar jordelivet; varje timme kan du komma till denna källa, för den renar fortfarande. Lägg också märke till hur fullständig reningen är: ”Jesus Kristi, hans Sons, blod renar oss från all synd” - inte bara från synd, utan ”från all synd”. Läsare, jag kan inte beskriva för dig hur ljuvligt detta ord är, men jag ber Gud den Helige Ande att ge dig en försmak av det. Mångfaldiga är våra synder mot Gud. Vare sig räkningen är liten eller stor, kan samma kvitto befria den ena likväl som den andra.

Jesus Kristi blod är en lika välsignad och gudomlig betalning för den hädande Petrus överträdelser som för den kärleksfulle Johannes tillkortakommanden; vår orättfärdighet är borta, allt är borta på en gång och allt är borta för alltid. Välsignad fullständighet! Vilket ljuvligt tema att dröja vid när man ger sig hän åt vilan.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.
  • Redigerat 2024-09-17 09:22 av Woodland