Oändlig tillfredställelse
”hon åt och blev mätt och fick över. -”
Närhelst vi har förmånen att få äta av det bröd som Jesus ger, är vi, liksom Rut, nöjda med den fulla och ljuva måltiden. När Jesus är värd går ingen gäst hungrig från bordet. Vårt sinne är tillfredsställt med den dyrbara sanning som Kristus uppenbarar; vårt hjärta är tillfredsställt med Jesus som det helt underbara föremålet för tillgivenhet; vårt hopp är tillfredsställt, för vem har vi i himlen om inte Jesus? och vår önskan är mättad, för vad kan vi önska mer än ”att vinna Kristus och bli funnen i honom?"
Jesus fyller vårt samvete tills vi har fullkomlig frid; vårt omdöme med övertygelse om vissheten i hans läror; vårt minne med minnen av vad han har gjort och vår fantasi med utsikterna för vad han ännu skall göra. Liksom Rut ”blev mätt och fick över”, så är det med oss. Vi har tagit djupa tuggor, vi har trott att vi kunde ta in hela Kristus, men när vi har gjort vårt bästa har vi varit tvungna att lämna kvar en stor rest. Vi har suttit vid Herrens kärleks bord och sagt: ”Ingenting annat än det oändliga kan någonsin tillfredsställa mig; jag är en så stor syndare att jag måste ha oändliga meriter i överflöd för att tvätta bort min synd;” men vi har fått vår synd borttagen och funnit att det fanns meriter kvar att spara; vi har fått vår hunger lindrad vid den heliga kärlekens festmåltid och funnit att det fanns en överflöd av andligt kött kvar.
Det finns vissa ljuvliga saker i Guds ord som vi ännu inte har fått njuta av och som vi måste lämna för en tid, ty vi är som lärjungarna till vilka Jesus sade: ”Jag har ännu mycket att säga er, men ni kan inte bära det nu.” Ja, det finns nådegåvor som vi inte har uppnått, platser för gemenskap närmare Kristus som vi inte har nått och höjder av gemenskap som våra fötter inte har bestigit. Vid varje kärleksbankett finns det många korgar med fragment kvar. Låt oss förhärliga vår ärorika Boaz frikostighet.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.