Sorgens marsch
”En stor skara ur folket följde honom, även kvinnor som sörjde och grät över honom.”
Mitt i den folkhop som jagade Frälsaren mot hans undergång fanns det några nådiga själar vars bittra ångest sökte utlopp i klagan och klagovisor - passande musik för att ackompanjera denna sorgens marsch. När min själ i fantasin kan se Frälsaren bära sitt kors till Golgata, förenar den sig med de gudfruktiga kvinnorna och gråter med dem; ty det finns verkligen en sann orsak till sorg - en orsak som ligger djupare än vad de sörjande kvinnorna trodde. De klagade över oskuld som misshandlades, godhet som förföljdes, kärlek som blödde, ödmjukhet som skulle dö; men mitt hjärta har en djupare och mer bitter orsak att sörja. Mina synder var de gissel som sprättade upp dessa välsignade axlar och krönte den blödande pannan med törnen: mina synder ropade ”Korsfäst honom! korsfäst honom!” och lade korset på hans nådiga axlar. Att han leddes ut för att dö är sorg nog för en evighet, men att jag var hans mördare är mer, oändligt mycket mer sorg än vad en stackars tårkälla kan uttrycka.
Varför dessa kvinnor älskade honom och grät var inte svårt att gissa, men de kunde inte ha haft större skäl till kärlek och sorg än vad mitt hjärta har. Änkan i Nain fick se sin son uppväckt - men jag har själv blivit uppväckt till ett nytt liv. Petrus svärmor blev botad från febern - men jag botades från syndens större plåga. Sju demoner drevs ut ur Magdalena - men en hel legion ur mig. Maria och Marta förärades med besök - men han bor hos mig. Hans mor bar hans kropp - men han är formad i mig, härlighetens hopp. Om jag inte står bakom de heliga kvinnorna i skuld, låt mig då inte stå bakom dem i tacksamhet eller sorg.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.