Fyra myter om förlåtelse
Myt Nr 4
av Alister Begg ©
MYT NR 4: FÖRLÅTELSE INNEBÄR INGA KONSEKVENSER
Förlåtelse för med sig en härlig känsla av frihet. Men det betyder inte att när vi förlåter någon så kommer inte den personen att få några konsekvenser. Jag kan till exempel förlåta mitt barn för hans vårdslösa körning, men han kommer fortfarande att få betala böterna. Det faktum att det finns påföljder minskar inte på något sätt min förlåtelse. Jag kan förlåta honom, men han får ändå ta konsekvenserna.
På samma sätt måste vi vara noga med att inse att vår synd kan lämna skador efter sig - skador som kräver gottgörelse.
Det berättas en historia om en olydig pojke och hans far. Varje gång pojken gjorde något fel gick hans far ut till skjulet på baksidan av huset och slog in en stor spik i skjulets dörr. En dag kom pojken till sin far och sa att han ville att alla hans misstag skulle förlåtas, tas bort och försvinna. Hans far gick med på det, och fadern tog hammaren och började ta bort spikarna en efter en tills de alla var borta. Men lite senare på eftermiddagen hittade fadern pojken sittande utanför skjulets dörr, blöt i tårar. När han frågade vad som var fel sa pojken: "Spikarna är borta, men jag kan fortfarande se märkena i dörren."
Vi måste alla fortfarande genomleva våra dagar. Ja, Gud kommer att förlåta våra synder och ta bort spikarna, men många av oss kommer fortfarande att leva med märkena i dörren. Trots detta tar existensen av konsekvenser inte bort förlåtelsens ljuvliga verklighet. Tänk på de goda nyheter som Bibeln förkunnar: även om vi alla är Guds gäldenärer, och ingen av oss kan betala tillbaka vår skuld, har den skulden faktiskt betalats genom Kristi försoningsoffer för alla som tror på honom. Han led det fulla straffet för synd å våra vägnar. Eftersom vi har blivit förlåtna ska vi förlåta skulderna för dem som står i skuld till oss. På så sätt kan vi uppleva förvissningen om vår egen förlåtelse.
“förlåt oss våra synder, för vi också förlåter var och en som står i skuld till oss.” Vilket underbart hopp vi har i dessa ord.
Dr. Alistair Begg är senior pastor i Parkside Church i Cleveland, där han har tjänstgjort sedan 1983. Han är också värd för radioprogrammet Truth for Life. Han är författare till flera böcker, bland annat Brave by Faith, The Hand of God och Name above All Names tillsammans med Dr. Sinclair Ferguson.
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries augusti 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.