Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läraninspiration
Läst 14 ggr
Woodland
0

Vad Jesus kräver

Lärjungaskap ©

av Tedd Tripp

Jesus var en mästerlig lärare. Han använde ofta hårda ord för att ge ett intensivt, sökande för sanningen. Till folkmassorna som följde honom sa Jesus:

Om någon kommer till mig och inte sätter mig högre än sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar och även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge”. (Lukasevangeliet 14:26–27)

Detta är svårt att förstå. Varför skulle Jesus säga åt oss att älska våra fiender som behandlar oss illa och att hata dem som står oss närmast? Dessa ord lär oss fyra saker om lärjungaskap.

Lärjungaskap är nödvändigt. Jesus säger: "Jag måste komma först, före din familj eller till och med ditt liv. Ingenting, inte ens de käraste relationerna, kan komma före mig." I svåra situationer, närhelst och varhelst lojalitet krävs, måste Kristus komma först. Fullständigt lärjungaskap är inte valfritt, det är nödvändigt.

Lärjungaskap är ohanterbart. Du kan inte styra resultaten av lärjungaskapet. Du måste förlora kontrollen och gå dit lärjungaskapet för dig. I vår individualistiska västerländska kultur har vi inte förstått hur radikala Kristus’ ord är. Men för Jesu åhörare var livet och känslan av identitet organiserad kring familjen. Jesus säger: "Att vara min lärjunge kommer att omstrukturera ditt liv. När ni kommer till mig måste ni sätta mig före allt som är kärast för er.”

Lärjungaskap är passionerat. Jesus använder ordet "hata" i denna undervisning. Vi vet att Jesus säger att vi ska älska våra fiender, så det är uppenbart att han inte uppmanar sina lärjungar att vara fientliga mot familjemedlemmar. Han säger att vår passion för Honom måste vara mer djupgående, mer livsomdanade, mer angelägen, mer brådskande och av högre prioritet än någon annan relation, så mycket att vanlig kärlek framstår som hat i jämförelse. Lärjungaskapet omorganiserar allt; vår kärlek och lojalitet måste vara till Honom.

Lärjungaskap är obegränsat. Lärjungaskap innebär att ta upp sitt kors varje dag. När en människa bär sitt kors är dennes liv över. Lärjungen är inte en självständig person med ett självständigt privilegium över sitt liv. Han är kallad att hata till och med sitt eget liv - att leva som någon som är dömd att dö. Jesus säger till oss att det är allt eller inget. Om du sätter gränser för hur långt du vill gå, kan du inte vara hans lärjunge.

Vi kan inte ta upp korset varje dag utan Hans nåd. Vi kan inte älska Honom tillräckligt mycket. Vi kan inte söka Honom tillräckligt troget. Vi måste påminna oss om att Kristus tog korset i stället för fördömda människor som du och jag och alla andra som någonsin kommer att åberopa Herrens namn. Som Paulus påminner oss om i sina epistlar har vi förenats med honom i hans död.

Vårt liv levs i skuggan av korset. Vi kan leva med tillförsikt och glädje, fria från skuldkänslor. Han tog korset för oss så att vi genom Kristus varje dag kan ta upp korset som hans lärjungar.

Tedd Tripp är pastor emeritus vid Grace Fellowship Church i Hazleton, Pa., och president för Shepherding the Heart Ministries. Han är författare till “Shepherding a Child's Heart.”

*© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries augusti 2023. *Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.*

Läs även Kostnaden för att följa Jesus av samma författare

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen