Kostnaden för att följa Jesus
av Tedd Tripp ©
Jesus svar till blivande efterföljare i Lukas 9:57–62 är en grundkurs i vad lärjungaskap kostar. Den förste anhängaren gillade vad han såg och hörde om Kristi rike – kärlek, glädje, kamratskap, känslan av att tillhöra riket. Han sa: "Jag vill följa dig vart du än går." Jesus utmanade den utlovade lojaliteten, "Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har ingenstans att vila sitt huvud." (v. 58). Jesus sade i själva verket: ”Inte så fort. Titta på mig. Jag förkroppsligar riket, men jag har inget inflytande, ingen status, ingen politisk makt, ingen armé, ingen organisation, ingen maktbas, inte ens en plats att lägga mitt huvud. Detta är kostnaden för att följa mig.”
Jesus talade sanning till denna blivande anhängaren. I den här världen kommer vi inte att bli älskade. Vägen till ära går ofta genom lidande, svek, misshandel, självförnekelse och korset. Är vi redo för det? Till den kostnaden, kommer vi verkligen att följa Jesus vart han än går?
De andra två anhängarna uppgav också att de var villiga att följa med, men de ställde villkor. Den förste ville begrava sin far. “Längre fram, när min far är borta, kommer jag att följa dig. Jag vill följa dig, men inte ännu.” Den andre ville gå hem och ta ett sitt sista farväl. "När jag har tillbringat tid med mina vänner, då är jag redo att följa dig."
Dessa män förstod aldrig rikets härlighet och storhet. Om de hade förstått kungens härlighet och de eviga nöjen som finns vid hans högra hand, skulle de inte ha satt en sista fest med vänner eller väntat på att få begrava sin far före Kristus. De skulle ha vetat att Jesu härliga rike måste komma före alla andra överväganden.
Det finns inte två nivåer av Kristi efterföljelse, en ovillkorlig och den andra villkorlig. Innan Augustinus från Hippo, en teolog från 300-talet, konverterade hörde han Ambrosius från Milano undervisa om Guds helighet, och Augustinus kände sig övertygad om sin synd. Augustinus bad en välkänd bön: "Herre gör mig bra, gör mig ren, gör mig helig som denne mannen, men inte ännu." För oss kan det låta så här: ”Gud, jag vill ha dig, men efter att jag har etablerat min karriär. Jag vill ha dig, men jag har det här förhållandet och jag är inte redo ännu. Jag vill vara snäll och mild, men just nu uppfostrar jag barn som bara lyssnar på mig om jag är arg.”
I slutet av Lukas 9 utmanar Jesus sina efterföljare med en analogi. En bonde som plöjer en åker kan inte blicka tillbaka. Att blicka bakåt skapar konflikter, instabilitet och tveksamhet.
Förmågan att följa villkorslöst finns i nåden och kraften hos den som funnits från all evighet i himlens härlighet, som dyrkades av himmelska varelser och som gläds åt Treenighetens glädje. Utan att tveka lämnade han allt för att föra många söner till ära. "Rävar har hål, fåglar har bon, men Människosonen har ingen plats att lägga sitt huvud på."
Tedd Tripp är pastor emeritus vid Grace Fellowship Church i Hazleton, Pa., och president för Shepherding the Heart Ministries. Han är författare till “Shepherding a Child's Heart.”
©Tabletalk Magazine Ligonier Ministries juni 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-06-18 09:32 av Woodland