Låt jorden brinna!
Eld på jorden ©
av Ted Tripp
De flesta människor tror att Jesus undervisade om fred, kärlek, mildhet och himlen. De skulle förmodligen inte citera dessa ord:
“Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och vad jag önskar att den redan var tänd. Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat!
Tror ni att jag har kommit för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan splittring. Från och med nu ska fem i samma familj vara splittrade: tre mot två och två mot tre”
Beakta tre ord i Kristus uttalande.
SPLITTRING
Kristus djärva påståenden skapade splittring. Han påstod sig vara syndfri (Johannes 8:46-47), vara den enda vägen till Gud (Johannes 14:6), förlåta synder (Lukas 5:20-21), ge evigt liv (Johannes 6:40), dela härligheten med Fadern (Johannes 17:5), vara den himmelske kungen (18:36-37) och vara den som skulle döma världen (Matteus 25:31-32).
Detta är polariserande påståenden. Enligt C.S. Lewis tvingar de fram slutsatsen: "Antingen var och är han Guds Son eller också är han en galning." Jesus skapar splittring. Vi ser honom antingen som Herre och Kung, värd att dyrkas, eller som irrelevant och ovärdig att beaktas. Om du accepterar hans påståenden och går till världens ände för att uppmana människor att omvända sig och tro på honom som den enda vägen till liv, kommer du att skapa splittring. Mödrar kommer att säga: "Du är med i en sekt." Fäder kommer att bli arga. Bröder och systrar kommer att bli förolämpade.
DOP
Jesus säger att han är i stor nöd tills hans dop har fullbordats. Han kan inte mena dopet av Johannes Döparen. Det dopet ägde rum i början av hans tjänstgöring. I Markusevangeliet 10 ber Jakob och Johannes om framträdande platser i Hans rike. Som svar frågar Jesus: "Kan ni dricka den bägare som jag dricker? Eller döpas med det dop jag döps med?" (se v. 38). Vilket dop hänvisar Jesus till där? För att kunna svara måste vi identifiera vad det är för eld som brinner i vår text.
ELD
I Bibeln används eld som en symbol för dom och rening. Jesus säger: "Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och jag önskar att den redan bränner bort allt ont och renar hela jorden. Men innan jag kan tända den elden har jag ett dop att genomgå. Det fyller mig med stor ångest, för innan den gudomliga domens eldar kan falla över jorden, måste elden falla över mig.” Kristus vånda i Olivbergets trädgård Getsemane var insikten att han på korset skulle genomgå ett elddop av gudomlig dom som skulle förtära honom. Om han drack bägaren skulle han förintas. Om han inte drack bägaren skulle de som han hade kommit för att frälsa förintas. Frälsningens under är att Jesus på korset uthärdade det elddop som hans efterföljare aldrig skulle kunna uthärda och gav frälsning åt alla som ville lita på honom och tro.
Tedd Tripp är pastor emeritus vid Grace Fellowship Church i Hazleton, Pa., och president för Shepherding the Heart Ministries. Han är författare till “Shepherding a Child's Heart.”
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries juli 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-07-25 08:07 av Woodland