Livet och döden en vinst
“För mig är livet Kristus och döden en vinst.”
Filipperna 1:21
Den troende levde inte alltid för Kristus. Denne började göra det när Gud den Helige Ande övertygade denne om synd, och när denne av nåd fördes för att se den döende Frälsaren göra en uppoffring för dennes skuld. Från ögonblicket av den nya och himmelska födelsen börjar människan leva för Kristus. Jesus är för de troende den enda pärlan för ett stort pris, för vilken vi är villiga att lämna allt vi har.
Han har vunnit vår kärlek så fullständigt att den brinner ensam för honom; till hans ära skall vi leva och för att försvara hans evangelium skulle vi dö; han är vårt livsmönster och modellen efter vilken vi skall skulptera vår karaktär. Paulus ord betyder mer än de flesta människor tror; de antyder att syftet och slutet på hans liv var Kristus - nej, hans liv i sig var Jesus. Med orden från ett forntida helgon åt han och drack och sov evigt liv. Jesus var hans andedräkt, själens själ, hans hjärtas hjärta, hans livs liv.
Kan du som bekännande kristen säga att du lever upp till detta ideal? Kan du ärligt säga att för mig är livet Kristus?
Ditt företag - driver du det för Kristus? Drivs det inte för självupphöjande och för familjens fördel? Frågar du, "Är det fel anledning?" För den kristne är det så. Han säger sig leva för Kristus; hur kan han leva för ett annat föremål utan att begå andligt äktenskapsbrott? Många finns det som i någon mån har denna princip; men vem är det som vågar säga att han har levt helt för Kristus som aposteln gjorde?
Ändå är detta bara en kristens sanna liv - dess källa, dess näring, dess sätt, dess slutändamål, allt samlat i orden - Kristus Jesus. Herre, ta emot mig; Jag överlämnar mig här och ber att bara få leva i dig och till dig. Låt mig vara som tjuren som står mellan plogen och altaret för att arbeta eller för att offras; och låt mitt motto vara "Redo för båda.”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-07-28 11:18 av Woodland