Evigt liv och ordet frälsning.
Detta inlägg handlar om hur begreppet "Evigt Liv" ofta misstolkas.
När Woodland kopplar samman detta uttryck med Calvinismens TULIP bryter han mot sina egna regler som säger att vi inte skall styras av ideologier.
Läs texten om "EN ÖVERVÄLDIGANDE SEGER" - Jesus - iFokus
Jag vill endast säga följande:
A. Till alla de människor som inte tror på ett evigt liv uppmanar jag att omedelbart ta avstånd från vår gemensamma Lutherska Tros-föklaring som avslutas med orden "och ett evigt liv." Det är ett hån mot Bibeln och mot vår tro att bortförklara det eviga livet. Den som inte har förstått att det "eviga livet finns redan på jorden" har mycket att lära. Jag utvecklar inte några argument på självklarheter. Bibeln ger ett fullständigt och entydigt svar på frågan.
B. Hur kan den stora massan av troende acceptera ordet "frälst" som beskrivning av att man "räddas" undan från lagens bud, till skillnad från Judarna ?
Gå ut på gatan och fråga en o-troende ovetande människa om han kan skilja på de båda orden så får ni ett riktigt svar. Alla vet vad ordet "räddad" betyder. Finns ingen anledning att omskriva vårt Svenska språkbruk av ordet "räddad" till något språk (Tyska/Isländska) som inte alla känner till i den viktigaste frågan av alla i hela Bibeln.
Okej Svar emotses.
#0:
Du hänvisar till artikeln "EN ÖVERVÄLDIGANDE SEGER".
Jag tror inte att någon troende på JiF har bortförklarat det "eviga livet". Det är klart att för en människa som är född på nytt och i barnaskap hos Gud har de påbörjat det eviga livet här och nu. Om en icke-troende förnekar det eviga livet är det tragiskt för dem men det förändrar inte den andliga verkligheten.
Du verkar vara lite sent ute. Ordet "frälst" har används i alla tider i det svenska språket. Om man frågar en messiansk jude så är de lika frälsta som en icke-jude. Kristus har fullbordat lagen för judarna och inkluderar icke-judar i den välsignelsen. Vad är problemet?
Jag förstår helt enkelt inte vart du vill komma. Förklara gärna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-04-20 15:37 av Woodland
#0: Tack för ditt fina svar min vän.
A. Skälet till att jag skriver om det "Eviga livet" är att det i vårt land finns en oändlig mängd självutnämnda pastorer och andra, som påstår att det eviga livet kan upphöra när man blivit född på nytt. Det är brist på kunskap att tala i de termerna. Dessa människor läser Hebreerbrevet och tolkar det fel som jag uppfattar Bibelns budskap.
B. Vart jag vill komma ? För sent ute ? Ja kanske det, men det hindrar ju inte att man kan peka på ett uppenbart missförhållande, som borde framföras av de flesta kunniga troende. De pådrivande krafter som ständigt vill återinföra felaktig terminologi i Bibeln skall ha motstånd, och få veta att de förnedrar vårt gemensamma språk som är Svenska. Det var det som var avsikten då Martin Luther ville att alla världens Bibelläsare skulle få den skriven på sitt eget språk i stället för latin. Nu arbetar man frenetiskt på att internationalisera Bibeln och ta avsteg från det gamla, så man får en gemensam terminologisk skräddarsydd Bibel som kommer att passa alla tror man. Det är en tragedi. En Bibel borde vara skriven utan numrering och versindelning på respektive lands språk. Den skulle inte heller innehålla Missledande rubriker. Om den sakligt behöver ändras skall det inte göras i texten utan med en hänvisning och kommentar.
Hoppas du inte tar personligt på detta jag skriver.
Det är inte min mening.
GB
- Redigerat 2023-04-20 22:43 av wolferine
#2:
A. Skälet till att jag skriver om det "Eviga livet" är att det i vårt land finns en oändlig mängd självutnämnda pastorer och andra, som påstår att det eviga livet kan upphöra när man blivit född på nytt.
Allvarlig talat har jag aldrig sett eller läst denna lära om det eviga livet från någon pastor osv. Men vi kanske rör oss i olika kretsar. Du får gärna förklara om du vill för klarhetens skull mer specifikt med namn osv. Jag vidhåller att det eviga livet för en individ börjar när denne är född på nytt.
B. Har du några källor till ditt påstående om att "Nu arbetar man frenetiskt på att internationalisera Bibeln och ta avsteg från det gamla, så man får en gemensam terminologisk skräddarsydd Bibel som kommer att passa alla tror man." Det blir väldigt svårt för det finns många ord som kan förklaras på olika sätt.
Som bäst utgår översättningar från några få källor. Allmänt kan man säga att språken förändras och ordens betydelse utvecklas i olika riktningar. Vi har en internationalisering av språk genom engelskan. Den påverkar alla folk direkt och indirekt. Du behöver inte vara rädd. Gud kommer att bevara sitt ord.
Stephen Langton (1155/56-1228) var först med att numrera verserna inom kapitlen. Detta har kritiseras men samtidigt underlättar det i undervisning. Men jag håller med om att vi kanske vi bör återgå till en enhetlig form men hur skall man specificera verserna i så fall? Genom sidnummer? Det finns biblar utan vers och kapitelindelning men, så vitt jag vet, inte på svenska.
Med vänlig hälsning,
#3: Först kort om dina invändningar.
A. Det ”eviga livet” är inte någon lära.
Den är del i treenigheten och vår protestantiska trosförklaring. Calvinism, Sjundedagsadventist, Katolicismen eller vad du vill är mänskliga påfund och hör inte hemma i Bibeln. Bibeln är ursprungskällan för oss hedningar. Slut.
Majoriteten av de som predikar för att de har en titel, såsom pastor eller vad du vill, tror att om vi syndar tillräckligt mycket så faller vi ur nåden. Detta är en hädelse. Vi kan inte falla ur nåden om vi fått del av Hans rike. Detta säger Bibeln klart och tydligt. Rom 6:7 För den som är död, han är befriad från synd. Och här är svaret : 1 Kor. 5:1 med fortsättning → 5 för att överlämna den det gäller åt Satan till köttets fördärv, så att anden kan bli frälst på Herren Jesu* dag.
Sammanfattningsvis: Du säger att det ”eviga livet börjar”när vi blir räddade undan från lagen.
Ja det har jag aldrig ifrågasatt. Det är hädelsen att det eviga livet ”kan upphöra” som jag vänder mig emot, för den som en gång tagit emot nåden som Herren gav oss för att vi åkallar Honom och sedan lyder Honom är evig.
B. Vad Langton och andra experter har sagt och gjort är inte bibelns utsagor. Det underlättar inte undervisningen utan hindrar den. Det gör det lättare för utomstående att hitta angreppspunkter på Jesu predikan för Judarna och Paulus undervisning till oss hedningar om ”sitt evangelium” . Läs detta, Rom. 2:16 på den dagen när Gud ska döma det som är fördolt hos människorna genom Jesus Kristus, enligt mitt evangelium. Nej, Bibeln skall läsas och förstås som en helhet, utan indelningar och rubriker. De olika böcker som ingår i Bibeln är samtliga skrivna var för sig som en del som ingår i helhet som skall läsas utan utomstående personers synpunkter. Vänner emellan kan vi tala med varandra, inte till varandra om Bibeln.
Vi kan som troende hänvisa till Bibeln så länge den har samma innehåll över hela världen, men den tiden är förbi. Jag ger dig ett fåtal exempel nedan från den Svenska Bibeln, jämfört med King James version 1611.
KJV 1611
Revelation 22:12 And, behold, I come quickly; and my reward is with me, to give every man according as his work shall be. ”Här talas i futurum för Revelation är framtid.” Våra nya uppgifter.
Orden för översättning från engelska är följande : 1. Lön-Salary-payment. 2. Kompensation-Ersättning för något. 3. Belöning-Pris -Reward
1917 år Bibel.
Upp 22:12 Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergälla var och en efter som hans gärningar äro.
2000 Bibel
Upp 22:12 Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. 13Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.
Folkbibeln
Upp 22:12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.
Reformationsbibeln
Upp 22:12 Och se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.
Ett annat mycket graverande exempel: Apg 8:37 som är den första beskrivningen av den nya ”Frälsningen” i Hela Bibeln, som bygger på ordet ”Tro”. Den unika versen har man helt sonika plockat bort utan kommentarer eller hänvisningar. Jag går inte in på en massas förklaringar av experter och liknande för det leder ingen stans. Den som inte inser vad man håller på med från kyrkligt håll är illa ute. Jag dömer inte Bibelsällskap och liknande för det ligger utanför vad vi talar om här. Dock vill jag slutligen nämna här i detta sammanhang att de som följer Jesus som man säger är utsatta för en villfarelse. Vi kan inte följa någon vars församling vi tillhör. Vi är nämligen ”i Kristus” Vi är Hans vänner. Judarna följde Jesus då Han vandrade på jorden och predikade om det kommande riket. Nu är riket här och de som är skrivna i Boken följer inte någon, vi är redan framme i vilan. Det rätta ordet är att vi prisar och lyder Honom och vi ber i anden till Honom.
Vi kan tala om detta i det oändliga om vår gemensamma grund är från samma källa nämligen Bibeln som hänvisar till A-O.
Slut.
- Redigerat 2023-04-23 09:39 av wolferine
Hej Wolferine!
A. Jag har aldrig skrivit att det eviga livet är en lära - men det finns olika läror/synpunkter gällande det eviga livet. Som jag skrev i #3 har jag aldrig hört talas om det som du skrev om i #2 att det i vårt land finns en oändlig mängd självutnämnda pastorer och andra, som påstår att det eviga livet kan upphöra när man blivit född på nytt.
En bekännare kan falla ifrån nåden. Men den som är verkligen född på nytt bevaras av Herren tills slutet även om denne tuktas så som du citerade i versen. Annars hade varningar för "backsliding" och avfall från tron varit överflödiga.
Du säger att det ”eviga livet börjar” när vi blir räddade undan från lagen.
Visa mig gärna var jag skrev det.
B.
Glöm ej att för Jesus och apostlarna var Gamla testamentet bibeln. De hade inte Nya testamentet för det var ännu inte skrivet.
Bästa Wolferine, lycka till att förstå bibeln utan lärare! Läs Efesierbrevet 4:11 "Och han gav oss somliga till apostlar, somliga till profeter, somliga till evangelister, somliga till herdar och lärare." Herren gav oss lärare för att förstå hans ord. Behärskar du grundspråken så att du kan läsa de hebreiska eller koine grekiska texterna rakt av? Eller känner till kulturen i sammanhanget så du kan veta vad de menade med utryck o.s.v.?
Ja, vi är i Kristus men vi är också placerade i församlingar för evangeliets skull och för att uppbygga varandra (plus mer därtill). Aposteln Paulus erkände församlingarna och inte individer vilka som lösa kanoner körde sitt eget lopp. Riket är här och ändå inte. Vi har inte sett riket i sitt fulla fullbordan ännu. Kristus har inte återkommit ännu.
Engelska är mitt modersmål. Jag kan försäkra dig om att orden lön eller reward har samma betydelse i sammanhanget. Det är sammanhanget som bestämmer betydelsen och inte ordet avhängt från det.
De lärde som översatte och utgav KJV 1611 ansåg inte att översättningen var perfekt. Den genomgick en redigering så tidigt som 1659. Om det är något som intresserar dig så har vi diskuterat KJV texten i dessa två trådar där ämnet berörs. Det kan finnas fler om du söker här på JiF.
Textändringar i översättningar?
Jag håller med om att bibeln är vår grund men grunden har byggts under 2000 år och resulterat i kyrkor och samfund med olika etiketter. Precis såsom NT påstår.
Med vänlig hälsning,
#5: Sorry vi har inte ett samtal.
Så här skriver du.
Engelska är mitt modersmål. Jag kan försäkra dig om att orden lön eller reward har samma betydelse i sammanhanget. Det är sammanhanget som bestämmer betydelsen och inte ordet avhängt från det.
Du hoppar från grästuva till grästuva. Så du menar att man kan plocka bort en viktig vers ur bibeln utan kommentarer ? Det stämmer ju inte med vad du säger här ovan. Du som Engelsk kunnig borde väl veta att det engelska språket är det mest synonym rika i Europa. Det var ingen slump att Bibeln skrevs på Hebreiska och Grekiska, och det störde väl Romarna att den inte godtogs då den blev skriven på latin. Det fanns ett skäl till att KJV blev den mest inflytelserika Bibeln och det ser vi nu då västerlandet skakar dödsryckningar. Den som vill rätta KJV som naturligtvis har några detaljer som kan åtgärdas, kanske borde se till vilken nytta den varit och fortfarande är innan NIV vunnit slaget.
Okej du skriver om lärare och församlingar. Bara en kort fråga då som avslutning.
Påstår du att alla pastorer är utsedda av Gud ?
Paulus skriver i förfluten tid när han talar om "lärarna" etc. i Ef 4:11.
Vi är enligt det nya alla lärare efter vår förmåga och inte utsedda speciellt vilket skedde under den förkristna tiden. Detta framgår av sammanhanget.
Hmm……..
Ja, vi för ett samtal eller en diskussion. Sådant är iFokus. Vad trodde du? Vad tror du att vi gör härinne?
När en motpart i en diskussion eller ( ja) samtal inte hänvisar till sina källor, inte läser och bemöter det som diskussionsmotparten skriver utan endast försöker vinna poäng med "one liners" och sitt eget tyckande blir en diskussion inte fruktbar. Anklagelser mot den andra parten i diskussionen bör visa sig ha en grund i texten som har faktiskt skrivits. Inga hittepå.
Onekligen blir den nivån av kunskap som finns hos båda parter mer och mer uppenbar desto längre diskussionen fortgår. Förutom mängder med böcker att köpa finns det otaliga källor på nätet som motbevisar dina påståenden om bibelöversättningar: särskilt detta om Romarna och den latinska översättningen. De är lätta att får tillgång till. Hur skall någon vara en lärare av andra utan att ens känna till grunderna?
Här finns inget hoppande mellan grästuvor! Jag står stadigt och sajtens gedigna innehåll är beviset. Efter många år som Sajtvärd lägger jag inte tid på sådana diskussioner.
Med vänlig hälsning,