Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 17 ggr
Woodland
0

Källan till styrka

”Jesus sade till dem: "Kom och ät."“

Johannesevangeliet 21:12

Med dessa ord inbjuds den troende till en helig närhet med Jesus. "Kom och ät", antyder samma bord, samma kött, ja, och ibland betyder det att sitta sida vid sida och luta huvudet mot Frälsarens bröst. Det är att föras in i bankettsalen, där fladdrar den förlösande kärlekens fana.

"Kom och ät", ger oss en syn av gemenskap med Jesus, eftersom den enda mat vi kan njuta av när vi äter tillsammans med Jesus är honom själv. Vilken förening är inte detta! Det är ett djup som förnuftet inte kan förstå, att vi på så sätt livnär oss på Jesus. "Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.". Det är också en inbjudan att njuta av gemenskap med de heliga. Kristna kan skilja sig åt på många olika punkter, men de har alla en andlig aptit, och även om vi inte alla kan känna oss lika, kan vi alla äta på livets bröd som sänds ner från himlen. Vid gemenskapsbordet med Jesus är vi ett bröd och en bägare. När den kärleksfulla bägaren går runt förpliktigar vi oss hjärtligt ännu en gång. Kom närmare Jesus, och du kommer att finna dig mer och mer sammanlänkad i ande med alla som är som dig själv, stödda av samma himmelska manna. Om vi är mer nära Jesus, borde vi vara mer nära varandra. Vi ser också i dessa ord källan till styrka för varje kristen. Att se på Kristus är att leva, men för att få styrkan att tjäna honom måste vi "komma och äta".

Vi arbetar under mycket onödiga svagheter på grund av att vi försummar Mästarens bud. Ingen av oss behöver leva på en dålig kost; tvärtom bör vi göda oss på evangeliets märg och fetma, så att vi kan samla styrka däri och uppmana varje kraft till dess full spänst i Mästarens tjänst. Således om vi inser närhet till Jesus, förening med Jesus, kärlek till hans folk och styrka från Jesus så "Kom och ät" med honom genom tro.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

När Jesus hade sagt detta, skakades han i sin ande och vittnade: "Jag säger er sanningen: En av er ska förråda mig." Lärjungarna såg på