Han misslyckas inte med dig!
"Jag styrker dig.."
Gud har en stark reserv för att utföra detta uppdrag, för han kan göra allting. Troende, tills dess att du kan tömma allsmäktighetens hav, tills dess att du kan krossa de allsmäktiga styrkornas höga berg, behöver du aldrig frukta. Tänk inte att människans styrka någonsin kommer att kunna övervinna Guds kraft. Medan jordens grund består har du tillräcklig med anledning att hålla fast vid din tro.
Densamme Gud som leder jorden i sitt omlopp, som matar solens brinnande ugn och trimmer himlens lampor, har lovat att förse dig med daglig styrka. Medan han kan upprätthålla universum, dröm inte att han kommer att visa sig oförmögen att uppfylla sina egna löften. Kom ihåg vad han gjorde i gamla dagar, i de tidigare generationerna. Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där. Skall den som skapade världen bli trött? Han hänger upp jorden på intet. Skall den som gör detta inte förmå att stödja sina barn? Skall han på grund av brist på makt vara otrogen sitt ord ? Vem är det som håller tillbaka stormen? Rider han inte på vindens vingar och gör molnen till sina vagnar och håller havet i sin hand?
Hur kan han misslyckas med dig? När han har satt ett så trofast löfte som detta på rekord, vill du för ett ögonblick tillfredsställa tanken på att han har lovat mer än han förmår och gått bortom hans makt att uppfylla? Ah, nej! Du kan inte tvivla längre.
O du som är min Gud och min styrka, jag kan tro på att detta löfte kommer att uppfyllas, för din nåds gränslösa reservoar kan aldrig bli uttömda, och dina överfyllda förrådshus kan aldrig tömmas av dina vänner eller rivas av dina fiender.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.