Akta på ditt liv
”Därför ska den som tror sig stå se till att han inte faller.”
2 Korintierbrevet 10:12
Det är ett märkligt faktum att det finns en sådan sak som att vara stolt över nåd. En människa säger, “Jag har stor tro, jag skall inte svika; stackars “liten tro” kan falla men inte jag!” En annan säger, “Jag har brinnande kärlek, jag kan stå fast för det finns ingen risk att jag sviker.” Han som skryter om nåd har lite nåd att skryta om. Somliga som gör detta inbillar sig att deras gåvor kan bevara dem utan att veta att strömmen måste flyta konstant från källan annars torkar bäcken snart ut.
Om inte ett kontinuerligt oljeflöde tas upp av veken, så även om lågan brinner klart idag, kommer den att ryka imorgon och dess doft kommer att vara skadlig. Akta dig så att du inte hävdar dig i dina gåvor, utan låt all ditt förhärligande och din tilltro vara bara i Kristus och hans styrka för endast så kan du bevaras från fall.
Be mycket. Ägna mycket tid åt helig tillbedjan. Läs skriften konstant och ännu ihärdigare. Akta på ditt liv. Lev närmare Gud. Ta efter de bästa exemplen för ditt livsmönster. Låt ditt tal dofta av himlen. Låt ditt hjärtat vara parfymerat med tillgivenhet för människors själar. Lev så att människor märker att du har varit med Jesus och har lärt av honom; och när den lyckliga dagen som skall komma, när han som du älskar säger till dig, “Kom hit upp,” må det vara din glädje att höra honom säga, “Du har kämpat den goda kampen, du har fullbordat loppet, du har bevarat tron. Nu väntar dig rättfärdighetens segerkrans.”
Framåt kristne med försiktighet och uppmärksamhet! Framåt med helig fruktan och bävan! Framåt med tro och tillit till Jesus allena och låt din ständiga framhållen vara, “Stöd mig enligt ditt ord.” Han och endast han har makt att “bevara er från fall och föra fram er fläckfria och jublande inför sin härlighet:”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.