Jesus iFokus

Jesus

Etiketterbibelnden-kristna-lärangud
Läst 52 ggr
Woodland
1

Guds namn

av Donny Friederichsen ©

Moses och Israels folk finner sig i sin mörkaste stund i 2 Mosebok 6. Moses har konfronterat Farao. Men Farao är inte imponerad. Istället för att släppa folket ökar han sitt förtryck. Moses uttrycker sin frustration inför Gud. På många sätt verkar Moses trasig. Men Gud svarar Mose: ”Nu ska du få se vad jag ska göra med Farao. Min starka hand ska få honom att släppa dem, och min starka hand ska få honom att driva ut dem ur sitt land.” (2 Mos. 6:1).

Avgörande för att förstå denna passage är att förstå pronomenens ordningsföljd. "De" som kommer att skickas ut är Israels folk. Den "honom" som kommer att sända ut dem med en stark hand är dock inte Herren. Det är Faraos starka hand som kommer att skicka ut folket. Farao kan insistera på att han inte kommer att låta Guds folk gå. Men Guds mäktigare hand kommer att tvinga Faraos mäktiga hand.

Oavsett hur högt fienden ryter mot Guds folk, kan ingen hindra Herren, den Allsmäktige, Herrens vilja. Gud är med sitt folk, och han är mäktig att rädda dem.

För att betona denna punkt påminns Moses om Herrens namn: "Jag är Herren. För Abraham, Isak och Jakob visade jag mig som Gud den Allsmäktige, men under mitt namn Herren gjorde jag mig inte känd för dem.” (2 Mos. 6:2–3). Här nämns två namn.

Det första är det gudomliga namnet Yahweh, vanligtvis betecknat i svenska översättningar med versalerna ”HERREN”. Detta är det förbundsnamn som Herren ger Mose ur den brinnande busken. Det finns en återspegling av förbundets transaktion där överenskommelsen börjar med att den mäktigare parten deklarerar sitt namn. Det andra namnet är El Shaddai, eller Gud den Allsmäktige. Detta indikerar att Gud är allsmäktig. Han är den Gud som kan göra vad han vill. Det finns ingen större makt än hans.

Här är vikten av dessa namn. Gud är allsmäktig och Gud är förbundlig. Om Gud bara var El Shaddai, skulle han vara mäktig men bara framkalla rädsla. Att se honom skulle vara som att stirra in i ansiktet på en tromb som river upp hus från deras grund.

Men om Gud bara var endast relaterande kunde vi tröstas av hans närvaro, men vi skulle aldrig veta om han kunde göra något åt ​​våra omständigheter. Han skulle vara med oss, men han skulle vara maktlös att rädda oss.

Gud är inte bara El Shaddai, utan Han är också förbundsguden Yahweh. Han är allsmäktig, och han är med oss. Han vandrar bredvid oss ​​för att trösta oss, och han kan rädda oss. Mose kom till Herren i sin mörkaste stund, och Gud svarade genom att förklara att han är mäktig att frälsa. I den mörkaste timmen av vår synd hörde universums allsmäktige Gud vår vädjan. Han har kommit nära oss i Jesu Kristi person. Herren ser våra behov, och Kristus är både med oss ​​och mäktig att frälsa.

Pastor Donny Friederichsen är seniorpastor i Lakeside Presbyterian Church i Southlake, Texas, USA.

© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries Augusti 2021. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.