Perfektionism

En fråga som i alla tider har återkommit i kyrkan är - Är det möjligt i praktiken i detta livet att bli totalt syndfri, moraliskt fullkomlig och utan fel och brist? Klarhet i detta ämne är nödvändig för att man inte skall låta sig nedslås i förtvivlan eller i motsats till den positionen, ta för lätt på bibelns undervisning om helgelse.
Perfektionisms irrlära
av R. C. Sproul ©
Perfektionismens irrlära är ett gammalt kätteri där åtskillnad görs mellan två typer av kristna: köttslig och andefylld. Perfektionism lär att det finns en klass av kristna som uppnår moralisk fullkomlighet i detta liv. Visserligen tillskrivs förtjänsten till den Helige Ande som agenten som ger kristna total seger över synd men det finns en slags elitism i perfektionismen, en känsla av att de som har uppnått fullkomlighet på något sätt är förmer än andra kristna. De ”perfekta” tar inte officiellt åt sig äran för sitt tillstånd men självbelåtenhet och stolthet har ett sätt att smyga sig in.
Perfektionismens risk är att den allvarligt förvränger det mänskliga sinnet. Tänk dig de förvrängningar genom vilka vi måste göra för att lura oss att tro att vi faktiskt har uppnått ett tillstånd av syndlöshet.
Oundvikligen föder felet av perfektionism en, eller vanligtvis två, dödliga vanföreställningar. För att övertyga oss om att vi har uppnått syndlöshet drabbas vi antingen av en radikal överskattning av vår moraliska prestation eller så underskattar vi allvarligt kraven i Guds lag. Perfektionismens ironi är detta: Även om den försöker distansera sig från antinomianism, [tron att en kristen på grund av nåd är befriad från skyldigheten att följa den moraliska lagen - förtydligande av Woodland] kommer den obevekligt och oundvikligen i full cirkel till samma fel.
För att tro att vi är syndfria måste vi upphäva Guds lags normer. Vi måste minska nivån av gudomlig rättfärdighet till vår egen prestationsnivå. Vi måste ljuga för oss själva både gällande Guds lag och om vår egen lydnad. För att göra det krävs att vi släcker Anden när han försöker övertyga oss om synd. Människor som gör det är inte så mycket Andefyllda som de är Andesläckare.
Ett av de sanna kännetecknen för vår pågående helgelse är den växande medvetenheten om hur mycket vi kommer till korta för att nå fullkomlighet. Perfektionism är verkligen antiperfektionism i förklädnad. Om vi tror att vi blir perfekta, så är vi långt ifrån perfekta.
Jag mötte en gång en ung man som hade varit kristen i ungefär ett år. Han förklarade djärvt för mig att han hade fått den ”andra välsignelsen” och nu åtnjöt ett liv i seger, ett liv i syndfri fullkomlighet. Jag riktade omedelbart hans uppmärksamhet till Paulus lära i Romarbrevet 7. Romarbrevet kapital 7 är det bibliska dödande slaget till varje lära om perfektionism. Min unga vän svarade snabbt med perfektionistiska irrlärans klassiska samtycke, nämligen att Paulus i Romarbrevet 7 beskriver sitt tidigare oomvända tillstånd.
Jag förklarade för den unge mannen att det exegetiskt [texttolkning - förtydligande Woodland] är omöjligt att avfärda Romarbrevet 7 som uttrycket för Paulus tidigare liv. Vi undersökte avsnittet noggrant och mannen var slutligen överens om att Paulus verkligen skrev i nuvarande tidstempus. Hans nästa svar var: "Tja, kanske talade Paulus om sin nuvarande erfarenhet, men han hade bara inte fått den andra välsignelsen än."
Jag hade svårt för att dölja min förvåning över denna andliga arrogans. Jag frågade honom tydligt: "Du menar att du vid nitton år, efter ett år av kristen tro, har uppnått en högre lydnad till Gud än aposteln Paulus hade när han skrev brevet till Romarna?” Till min eviga chock svarade den unge mannen utan att blinka, "Ja!" Så långt kan en person gå för att lura sig själv att tro att denne har uppnått syndfrihet.
Jag pratade en gång med en kvinna som hävdade samma anspråk av den “andra välsignelses” perfektionism och som kvalificerade sina anspråk lite. Hon sa att hon var helt avskild till helighet så att hon aldrig begick några avsiktliga synder. Men hon erkände att hon ibland fortfarande begick synder, men aldrig medvetet. Hennes nuvarande synder var utan uppsåt.
Vad i världen är en ovillig synd? All synd innefattar utövandet av viljan. Om en handling sker avhängd från viljan är det inte en moralisk handling. Mitt hjärtas slag är inte en moralisk handling. All synd är medveten. Faktum är att den fördärvliga viljans benägenhet är själva syndens väsen. Det finns ingen synd utan syndens vilja. Kvinnan ursäktade sin egen synd genom att förneka att hon hade velat begå synden. Synden bara "hände". Det var det äldsta självrättfärdigande som vi känner till: "Jag ville inte göra det!"
I en fåra inom den Wesleyianska traditionen finns en annan typ av kvalificerad perfektionism. Här är uppnåendet av perfektion begränsat till en fulländad kärlek. Vi kan fortsätta att kämpa med vissa moraliska svagheter, men vi kan åtminstone få välsignelsen av en fullkomlig kärlek. Men tänk på det här ett ögonblick. Om vi fick välsignelsen av en kärlek som var helt perfekt, hur skulle vi då kunna begå någon form av synd? Om jag någonsin älskade Gud perfekt skulle jag bara lyda honom. Hur kunde en varelse som älskade Gud fullkomligt någonsin synda mot honom?
Någon kanske svarar: "Vi kan fortfarande synda mot honom i okunnighet." Men den perfekta kärleken som vi kallas att älska Gud med är en perfekt kärlek av våra sinnen såväl som våra hjärtan. Om vi fullkomligt älskar Gud med hela våra sinnen, varifrån kunde denna okunnighet strömma? Den som älskar Gud perfekt med sinnet är mycket flitig med att studera och behärska Guds ord. Det fullkomligt kärleksfulla sinnet uppfattar korrekt ljuset på våra vägar. Ett fullkomligt kärleksfullt sinne gör inte fel när det gäller att förstå Skriften.
Men kan vi inte fortfarande göra misstag eftersom våra sinnen inte är perfekta? Jag frågar varför är våra sinnen inte perfekta? Det beror inte på att vi saknar hjärnor eller förmågan att tänka. Vårt tänkande är grumligt eftersom våra hjärtan är grumlade. Ta bort molnet från våra hjärtan och våra sinnen belyses av Guds klara ljus.
En perfekt kärlek skulle ge perfekt lydnad. Den enda fullkomliga kärleken som denna värld någonsin har sett var Kristi kärlek, som uppvisade perfekt lydnad. Jesus älskade Fadern perfekt. Han syndade inte alls, varken medvetet eller i okunnighet.
När Jesus säger, "Var alltså fullkomliga, så som er himmelske Far är fullkomlig," betyder det att vi kan uppnå fullkomlighet, och borde vi göra det?
Det finns ett par saker vi behöver förstå om detta uttalande. För det första är betydelsen av ordet som översätts med "fullkomlig" bokstavligen "var fullständig." Väldigt ofta kommer Nya testamentet och Gamla testamentet att beskriva människor som upprätta och rättfärdiga - inte i den meningen att de har uppnått total moralisk perfektion, utan snarare att de har nått en enskild mognad i sin tillväxt när det gäller andlig integritet. Men i detta uttalande är det verkligen legitimt att översätta det med det engelska ordet perfekt? Till exempel: ”Var fullständig som din himmelske Fader är fullständig.” Kom ihåg att din himmelske Fader är helt komplett! Så om vi ska spegla Gud på det sättet, ska vi spegla honom i hans moraliska förträfflighet liksom på andra sätt. I själva verket är den grundläggande kallelsen till en person i denna värld att vara en återspegling av Guds karaktär. Det är vad det betyder att vara skapad till Guds avbild. Långt före bergspredikan krävde Gud att Israels folk skulle återspegla sin karaktär när han sa till dem: ”Var ni heliga som jag är helig.” Han satte dem åtsida för att vara heliga. Nya testamentets ord för det är helgon.
Nu till frågan om vi faktiskt kan uppnå moralisk perfektion i denna värld. Om Jesus säger att han är fullkomlig skulle antagandet vara att han inte skulle kräva att vi gjorde något som är omöjligt för oss att uppnå. Därför finns det kristna, många kristna, som tror att det verkligen är möjligt för en person att nå ett tillstånd av moralisk fullkomlighet i detta liv. Den uppfattningen kallas perfektionism, och människor utvecklar en teologi där det finns ett speciellt verk av den Helige Ande som ger dem seger över all synd eller all avsiktlig synd som gör dem moraliskt perfekta i denna värld.
Huvudfåran i kristendomen har emellertid motstått perfektionismens läror främst för att vi har berättelser om de största helgonen i biblisk historia och i kyrkans historia som till en person erkände att de till sin dödsdag kämpade med pågående synd i deras liv. Inte minst var naturligtvis aposteln Paulus, som talade om sin pågående kamp mot synden.
Kan en person vara perfekt? Teoretiskt sett är svaret på det “ja”. Nya testamentet berättar att Gud ger oss ett sätt att undkomma frestelserna för varje frestelse vi möter. Han ger oss alltid tillräckligt med nåd för att övervinna synden. Så jag skulle säga att synd i det kristna livet är oundviklig på grund av vår svaghet och på grund av de många möjligheter vi har att synda. Men vid ett givet tillfälle är synd aldrig någonsin nödvändig. Så i den meningen kan vi teoretiskt sett vara perfekta, även om ingen av oss är det.
Twittra detta
OM VI TROR ATT VI BLIR PERFEKTA, DÅ ÄR VI LÅNGT IFRÅN ATT BLI PERFEKTA.
Artikeln från R. C. Sprouls bok Now, That's a Good Question! Copyright © 1996. Använt med tillstånd av Ligonier ministries. Tabletalk 10 maj 2013. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2021-09-18 11:06 av Woodland