Jesus iFokus

Jesus

Läst 60 ggr
Woodland
1

Pragmatisk tystnad?

Inte längre någon tyst majoritet ©
av Virgil Walker

Vi kristna ska aldrig tiga om vad vi tror. Vi har befallits i Skriften att vara salt och ljus Matt. 5: 13–16. Föregående vers v. 12 är tydlig: vi ska glädja oss och vara glada även inför förföljelse. Denna sanning förutsätter att vi kommer att angripas av andra när vi förklarar sanningen. Som salt är vi ett konserveringsmedel för godhet. Salt var ett skydd mot förruttnelse. Det som framgår av detta exempel är att vi som medlemmar i kungariket är ansvariga för att stå emot kulturens orenhet. I det här exemplet förklarade Jesus den troendes heliga sälta. På samma sätt som en troende hustru helgar sin icke-troende make 1 Kor. 7:14, ska troende ha en helgande inverkan på kulturen genom rättfärdighet.

Jesus förklarar också att vi är ljus. Vi skall vara ”en stad som ligger på ett berg” och som inte kan döljas. I Gamla testamentet finner vi att Israel skulle bli ”nationernas ljus” Jesaja 42: 6. Jesus skulle förklara att han verkligen är ”världens ljus” Johannes 8:12. Men samma vers pekar på det faktum att vi som Kristi efterföljare ”inte längre vandrar i mörkret, men vi kommer att ha “livets ljus”. Då vi har livets ljus är vi inte längre i gemenskap med ”mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöjar dem i stället.” Efesierbrevet. 5:11. Som både salt och ljus är vår enda möjlighet att upprätthålla en modig standard för sanningen i en mörk och dekadent värld.

I sitt tal "Visionen för Amerika" ​​citerade Ronald Reagan samma avsnitt i Matteus 5:14 och förklarade att Amerika skulle bli en "lysande stad på en kulle." Denna term är dock reserverad för de kristna, inte en kristen nation. I den nuvarande kulturen i USA har en kristen kommit att betyda någon som är född i Amerika. Som ett resultat har vi bevittnat en impotent kyrkokultur som har njutit frukten av evangeliet utan att vara nära knuten till kampen för evangeliet. Kulturell kristendom, särskilt i Amerika, har omfamnat välstånd samtidigt som den har övergivit alla tankar om kristen förföljelse.

För det andra har pragmatism invaderat kyrkans kultur i en sådan grad att vi har övergivit tanken att evangeliet vi förkunnar uppfattas ibland som en kränkning. Skriften är tydlig att vi ska hedra Kristus över kulturen. Vi instrueras att ”Herren Kristus ska ni hålla helig i era hjärtan. Var ständigt beredda att svara var och en som ber er förklara det hopp ni har. Men gör det ödmjukt, med respekt” (1 Petrus 3:15-16a).

I bibeln finns män som stod för sanningen i överflöd även inför döden. Idén om pragmatisk tystnad var främmande för Johannes döparen. Han sattes i fängelse av Herodes, denne gifte sig med sin bror Phillips hustru. Det var Johannes döparen som sa, "Det är inte tillåtet att du har din brors hustru" (Mark 6:18). Oavsett om det var Mose (en man) mot Egyptens armé eller Gideons armé på tre hundra män, har Gud vanligtvis gjort mer med några få än han bestämde sig för att göra med en majoritet av människorna. En majoritet består av Gud och en villig tjänare.

Så, hur hamnade vi här?

Kultur har skiftat från att omfamna en judisk-kristen världsbild till en som förkastar varje traditionellt uttryck relaterat till bibliska principer. Grundidéer om antropologi - kön, etnicitet, etik - står nu inför utmaningar för giltighet vid varje nyhetscykel. Resultatet har varit en reträtt för många kristna. I stället för att vara salt och ljus, tror många nu att tystnad är det mest kärleksfulla svaret. För dessa kristna verkar Skriften instruera oss att leva lugna och fridfulla liv 1 Tessaloniker 4:11. Detta är sant. Vi instrueras som troende på Kristus att leva lugnt och tänka på våra egna angelägenheter. Denna sanning tjänar samma syfte som skrifterna som instruerar troende att älska varandra så att “alla förstår att ni är mina lärjungar” (Johannes 13:35). Ändå är detta inte en instruktion att försumma att vara salt och ljus i en kultur som behöver Kristi evangelium.

Så vad gör vi nu?

Skriften är tydlig: ”I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen. ”(Johannes 16:33). Puritanen Thomas Watson skrev,
En kristen är en militant person, han kämpar Herrens strider, han är Kristi fanbärare. Vad spelar det för roll om han uthärdar ett hårt öde och kulorna viner omkring honom? Han kämpar för en krona!

Paulus gör allt tydligare när han skriver till kyrkan i Filippus: ”Ni har ju fått nåden att inte bara tro på Kristus utan också att lida för hans skull, eftersom ni har samma kamp att kämpa som ni såg att jag hade och nu hör att jag fortfarande har.”(Filipperbrevet 1: 29-30).

Troende behöver utveckla en doktrin om lidande som omfattar kulturens utmaningar. Kom ihåg Jesu ord, som instruerade:
”Om världen hatar er, ska ni veta att den har hatat mig före er. Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er.  Kom ihåg vad jag sagt: tjänaren är inte större än sin herre. Har de förföljt mig, ska de också förfölja er. Har de bevarat mitt ord, ska de också bevara ert ord.” (Johannes 15:18-20)

Jesus gör det klart att de som följer honom verkligen skall vara salt och ljus, inte tysta. Frågan vi måste ställa oss är: Hur går det för oss?

© Tabletalk Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.