Botemedlet för hyckleri fortsättning
Fortsättning från del 1
BEDRÄGLIG OCH OPRETENTIÖS
Saliga är de renhjärtade, för de skall se Gud. (Matt 5: 8)
Paulus poäng i 2 Korintierna är påfallande lik den som vår Herre lär ut i frasen ”Välsignade (Saliga) är de renhjärtade” Matt 5: 8. Det är viktigt att notera att vår Herre inte menar ett hjärta som tvättas rent. Här använder han ”ren” för att beteckna det som är odelat eller utan blandning - en liknande idé är det som är tryckt på flaskvatten: ”100% rent källvatten.” Det är vatten utan föroreningar. På samma sätt saknar ett rent hjärta avgudadyrkan. Det är inte uppdelat i andra intressen och det har inte blandade motiv. Det förenas av en unik hängivenhet.
Den enkla mannen eller kvinnan har ett enda fokus.
Detta var vad David menade när han bad: "Ge mig ett odelat hjärta" Ps. 86:11. Han längtade efter ett hjärta fritt från allt som skulle kunna distrahera honom från att frukta Gud. Asaf bad på samma sätt: ”Vem har jag i himlen utom dig? Och har jag dig, söker jag inget på jorden ”Ps. 73:25. Elia hade samma önskan när han frågade: "Hur länge ska ni halta på båda sidor? " 1 Kungaboken 18:21. Joshua menade detsamma när han sa: ”Välj denna dag vem du ska tjäna” Josua 24:15. I båda fallen kallas Guds folk till att frångå sina delade lojaliteter och följa Gud med ett rent hjärta.
En större poäng är att ett kluvet hjärta är uppdelat av dess intressen och försöker tjäna två mästare. Men ett hjärta av gudomlig enkelhet är förenat i sitt önskan och söker bara en sak. Kristus berättade för Marta att hon var bekymrad över många saker, medan han berömde Maria som hade valt det som var nödvändigt. Som J.C. Ryle skrev, ”Ett rätt hjärta är ärligt, enhetligt och sant. . . . Där finns ingen falskhet, hyckleri eller rollspel. Det är inte dubbelt eller uppdelat. ” Det enkla hjärtat sätter sin hand till plogen och ser inte tillbaka.
Nyckeln till att döda hyckleri och underblåsa uppriktighet är att rikta våra hjärtan mot gudomlig enkelhet - mot ett rent, odelat och enastående engagemang för Gud. Ett sådant hjärta har ett ledande mål; en avsiktlig, oreserverad önskan; en stor hängivenhet som är underordnat allt annat. Ett hjärta som styrs av en enkel kärlek till Gud frestas inte till falskhet. Det kommer inte att ha några rivaler. En sådan kristen känner inget behov av att vara undvikande eller att dölja sina handlingar. Han behöver inte dölja sin karaktär, för hans motiv är av ett stycke och en design - oavsett i offentligtheten eller privat. Han är inte rädd för att bli avslöjad. Han är vad han verkar vara.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2021-03-28 12:49 av Woodland
Gudomlig enkelhet kommer naturligt när vi verkligen förstår sanningen i evangeliet - när vi känner vår egen ovärdighet och är desperata efter Guds nåd; när vi fattar kraften i Kristi död och uppståndelse för att återlösa oss från syndens fördömande och makt; när vi vilar i vår adoption och fullständiga acceptans inför Gud; när vi känner vårt ständiga behov av hans nåd för att motstå frestelser och leva i lydnad; när vi känner till de regelbundna cyklerna av omvändelse och tro. Det här är de slags tankar som gör oss enkla när vi söker Guds ansikte. Det här är sanningarna som kommer att befria oss för att tjäna honom uppriktigt. Och de kommer att få oss att se upp till vår Frälsare med trons ögon och hjärtan fulla av kärleksfull tacksamhet.
På så sätt ser vi på Honom vars hjärta styrs perfekt av ett enkelt och rättfärdigt ändamål. När ögonblicket kom för Kristus att rädda oss från vår synds förbannelse tvekade eller haltade han inte mellan två åsikter. Han var inte splittrad i sitt hjärta när det gällde att överlämna sig själv till grymheterna hos dem som skulle tortera och korsfästa honom. Han splittrades inte mellan två åsikter om huruvida han skulle utgjuta sitt liv i döden. Han gjorde allt detta för oss, men inte bara för oss.
Han var lydig mot en död på korset eftersom hans sanna kärlek var att göra viljan hos den som sände honom, hans Fader i himlen. Hans entydiga hängivenhet och självuppoffrande i sitt liv var perfekt på grund av hans hjärtas enkelhet. Ingen kärlek var någonsin så ren eller så stark som denna kärlek. Och detta är kärleken som verkar i våra hjärtan så att vi kan älska Gud och vår nästa som Kristus har älskat oss. Enkelt uttryckt är det detta som gör det möjligt för oss att säga mer och mer, "Mitt hjärta erbjuder jag dig, Herre, omedelbart och uppriktigt."
Dr. A. Craig Troxel är professor i praktisk teologi vid Westminster Seminary California.
©Tabletalk Magazine Mars 2021 Ligonier Ministries Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.