Låt de små hundarna komma
Har du någonsin undrat över varför Jesus var så sträng mot den kanaaneiska kvinnan som sökte hans hjälp för sin dotter? Han klassade henne som en “hund” men vad var syftet? I detta stycke får du veta vad som låg bakom allt som utspelades.
Låt de små hundarna komma
av Christopher J. Gordon©
Vi lever i en dag av kränkningar och upprördhet. Människor är försiktigt medvetna om att det minsta missbruk av ett ord kan utlösa en ovälkommen kontrovers på internet. Detta skapar en stor utmaning för den offentliga diskussionen, där mycket drivs av rädsla för att vi kommer att missförstås.
I detta liv kommer anstöt alltid att inträffa. Det finns dock ett mycket annorlunda brott som vi alla bör vara villiga att acceptera. Det är det brott vi upplever när Jesus avslöjar våra hjärtans mörker. Jesus är alltid fast besluten att avslöja det mänskliga hjärtat så att människor förstår deras behov av honom. Jesus är efter barnslig tro och ödmjukhet från dem som vill få hans frälsande hjälp.
Scenerna i Matteus 15 hjälper oss att förstå Jesu avsikt på det sätt som han talade till andra under sin inkarnation. De skriftlärda och fariséerna kom till Jesus från Jerusalem. Deras mål var att anklaga hans lärjungar för att bryta de äldstas traditioner genom att inte tvätta händerna ordentligt när de åt bröd.
De religiösa ledarna var nogräknade med att hålla sig till en massiv samling av skriftliga och muntliga traditioner när det gällde ceremoniell renhet. Denna tradition blev auktoritet i Israel och syftade till att förhindra förorening genom kontakt med hedningar. På detta sätt avskaffade de Guds lag och skapade ett system för sin egen rättfärdighet inför Gud.
När vi läser redogörelser som denna måste vi förstå att mycket av det som Jesus gav som svar på dessa övergrepp hade till syfte att utbilda sina lärjungar för deras framtida tjänst. Fariséerna brottades med vad som är förorenat inför Gud, och Jesus hade planerat en stor åskådningsundervisning för dem.
Vid denna tidpunkt gick Jesus aggressivt efter fariséerna -. Han svarade dem: ""Varför bryter ni själva mot Guds bud för era stadgars skull? " Matteus 15: 3. När Jesus konfronterade deras hyckleri kallade han folkmassorna till sig och gav detta svar: "Lyssna och förstå! Det som går in i munnen gör inte människan oren. Det är det som kommer ut ur munnen som gör henne oren.” Matteus 15: 10–11.
Denna analys orsakade en folkstorm. Faktum är att lärjungarna var så bekymrade över hans ord till fariséerna att de drog Jesus åt sidan för att uttrycka hur djupt han hade förolämpat dem genom att säga det han gjorde.
När Jesus hörde detta, trappade han upp förolämpningar ytterligare och gav en av de mest omfattande anklagelserna i hela Skriften: ”För från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, sexuell omoral, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. Sådant gör människan oren. Men att äta utan att tvätta händerna gör inte människan oren."Matteus 15: 19–20.
Det är inte otvättade händer utan otvättade hjärtan som orenar oss inför Gud. Fariséerna var rena ceremoniellt, men deras beteende åtföljdes av alla slags överträdelser mot Guds lag. Dessa föroreningar, sade Jesus, kunde inte hanteras genom ceremoniell tvättning eftersom de strömmade från deras orena hjärtan. Detta var en förkrossande bedömning.
Det som ofta saknas när man studerar evangelierna är de anknytningar som författaren gör för att illustrera en viss sanning för oss. Det här är en av dessa platser där läsaren inte bör missa sambandet med det som följer. Matteus ger en stark sammanställning av denna berättelse med den kanaaneiska kvinnan för att illustrera nödvändigheten av att få våra hjärtan renade.
Jesus gick medvetet till regionerna Tyrus och Sidon. När han färdades närmade sig en kanaaneisk kvinna honom och ropade: ”"Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt."Matteus 15:22.
Syftet är att vi skall känna oss förbryllade över Jesus handlingar. Hon ropade ständigt för hans hjälp, "men han svarade henne inte med ett ord." När de gick föll hon vid Jesus fötter och bad honom om hjälp. Ingenting hände! Lärjungarna började klaga och bad Jesus bli av med henne för hon gjorde sig motbjudande för dem.
Efter en tidsperiod av tystnad och ignorerande svarade han slutligen: ”Jag är inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus.” (Matt. 15:24). Nekade Jesus bara henne hjälp för att hon var oren? När hon fortsatte att tigga verkade Jesus ge ett förolämpande svar. Jesus sa, ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det för hundarna” Matteus 15:27.
Scenen är förvirrande. Inför sina lärjungar stannade Jesus inte vid den här kvinnan, ignorerade henne en tid och slutligen kallade henne en hund. Kan vi föreställa oss ett internet scenario i ett sådant fall som detta? Vi får ta oss för pannan i våra försök att här förstå Jesus.
Ironin i detta är att det är exakt fariséernas och lärjungarnas ställning. Hon var oren och bör därför vägras. Det finns bara ett uppenbart problem om vi läser dessa två berättelser noggrant. Jesus sa att det är det som kommer ut ur hjärtat som gör någon oren. Enligt honom har sann orenhet inget att göra med att hon är hedning. Varför behandlade han då henne så hårt?
Jesus avsikt var att vi skulle studera henne som en kontrast. Jesus hade just förolämpat fariséerna genom att avslöja deras hjärtan. Lägg dock märke till att Jesus kunde utöva påtryckningar på henne, ignorera henne och enligt judisk tradition förolämpa henne, men inget av detta kunde driva henne bort på grund av förolämpningar. Det chockerande ögonblicket finns i hennes svar på Jesu avslag. Efter att ha dyrkat honom (se Matteus 15:25) sa hon: ”Jo, Herre, för också hundarna äter smulorna som faller från deras herrars bord.” Matteus 15:26. Vilket svar!
Hennes kommentar kan sammanfattas så här: ”Herre, jag vet vad jag är; Jag håller med dig om att jag är en hund. Jag vet att frälsningen är för judarna. Jag har inga krav eller privilegier som gör mig värd detta. Jag har inget etniskt arv som ställer mig i ledet för att förtjäna detta. Jag är som en liten hund som när en mästare har en fest och alla hans främsta gäster har gått med honom till bords med de bästa kläderna på de bästa platserna, jag är som den lilla råttan som kommer och slickar smulorna från mästarens golv. Jag kan inte rengöra mig själv. Men Herre, även dessa små hundar måste äta. Matar inte en mästare sina hundar? Vad jag säger till dig är: Jag behöver din hjälp för min dotter och jag kommer att dyrka dig som den enda källan av befrielse. “
Jesus grep ögonblicket medan ett stort medkännande rop kom ur hans mun: “Kvinna, din tro är stor. Det ska ske för dig som du vill.”Matteus 15:28. Detta var strålkastaren på det han var ute efter. Den här kanaaneiska kvinnan var den som verkligen var ren i hjärtat. Genom sin tro blev hon en sann jude vars omskärelse inte var yttre utan inåt genom ett tvättat hjärta Romarbrevet 2: 28–29
Sanna hundar är de vars förseelse mot Jesus hindrar dem från att komma till honom för frälsning på grund av deras synd. Sanna barn kommer på denna väg, faller vid Jesus fötter i tillbedjan, erkänner honom som det enda sättet av frälsande hjälp och är tacksamma för till och med smulorna som faller från Herrens bord.
När det gäller att komma in i himmelriket utmanar Jesus ord oss alla: ”Salig är den som inte tar anstöt av mig” Matteus 11: 6. De som inte kränks av honom är de som kommer att få hans räddande hjälp.
Pastor Christopher J Gordon predikar som pastor vid Escondido United Reformed Church i Escondido, Kalifornien, och är lärare i programmet Abounding Grace Radio.
© Copyright Tabletalk December 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2020-12-13 09:54 av Woodland