Rädslan för att dö
av Lou Priolo ©
Vad är det som kristna fruktar mest gällande döden? Här är sex vanliga orsaker och ett mycket kort bibliskt botemedel för var och en av dem.
- RÄDSLAN FÖR ATT DÖ EN SMÄRTSAM DÖD (DÖDSPROCESSEN).
"Jag är inte så rädd för att dö som jag är för den sista delen av resan."
Gud lovar att aldrig lämna eller överge oss, inte att fresta oss utöver vad vi kan hantera genom hans nåd och att tillhandahålla den nåd som vi behöver för att uthärda de prövningar och frestelser som han låter komma vår väg. Detta betyder inte att döden inte är mödosam eller svår, men Gud lovar i 1 Korinthierna 10:13 att som kristna begränsas våra frestelser (och de prövningar som är förknippade med dem) av Gud både i omfattning och varaktighet.
- RÄDSLAN FÖR ATT INTE LÄNGRE UPPLEVA VÄRLDSLIGA NJUTNINGAR.
”Jag är rädd att himlen kommer att bli tråkig. Jag menar att det kommer att vara roligt att sitta på moln och tillbe Herren, men om det är allt där, tror jag att det blir lite enahanda.”
Eftersom vi kommer att vara utrustade för himlen vid ankomsten, även om allt vi gör i himlen är att tillbe Gud, skulle det vara roligt i himlen. Men vi kommer att göra mer än så. Bibeln antyder att vi ska sjunga, äta, arbeta, styra, döma och lära oss. Dessutom kommer den nya jorden att likna den nuvarande jorden och våra nya förhärligade kroppar kommer att likna våra jordiska. Tyckte Adam och Eva om livet i lustgården? Föreställ dig Edens lustgård på steroider. Vad som behövs för vår lycka och njutning väntar oss i himlen.
- RÄDSLAN FÖR ATT LEVA FÖR EVIGT.
“Jag vet att det kommer att bli underbart bortom mina vildaste drömmar, men det finns en del av mig som inte vill fångas i någon form av evig tidsförvrängning - det är skrämmande att tänka på att leva för evigt. ”
Vissa människor får en klaustrofobisk känsla när de tänker för länge på himlen. Det är omöjligt för den begränsade människan att helt förstå oändligheten. Det kan verkligen vara skrämmande att inte kunna förstå "ändlöshet". Men himlen är en plats med otänkbar lycka. Det kommer inte att finnas någon klaustrofobi i himlen eftersom klaustrofobi är en rädsla. Tanken att Gud skulle låta sina barn bli oroade av en antydan till det elände som är förknippat med självorienterad rädsla är i otakt med allt som Bibeln säger om himlen. Det kommer helt enkelt inte att finnas någon fruktan av denna typ av i himlen, för när Kristus kommer, kommer vi att vara lika honom - syndfria 1 Johannes 3: 2.
- RÄDSLAN FÖR ATT STÄLLAS INFÖR ALLA VÅRA TIDIGA SYNDER.
”Se, jag vet att jag är förlåten och mina synder kommer inte att hållas mot mig, men uppriktigt sagt så tar tankarna på att jag måste redogöra för mina synder bort min begeistring över allt det goda jag vet som kommer efter domen. ”
Detta kan faktiskt vara en bra rädsla om det motiverar oss till helgelse. ”Och var och en som har det hoppet till honom renar sig, liksom han är ren.” (1 Johannes 3: 3). Å andra sidan är det en fruktansvärd sak att tänka på att stå i närvaron av en trefaldig helig Gud för att titta på en steg-för-steg uppspelning inte bara av våra syndiga handlingar utan också av våra tankar och motiv. Det kanske bästa sättet att ta bort (eller åtminstone lugna) denna rädsla är att omedelbart tacka Gud för det faktum att vi som troende på Kristus inte kommer att behöva möta hans eviga vrede och att han kommer att torka bort alla tårar från våra ögon. (Även under den slutliga domen kommer vi att försäkra oss om att vi inte kommer att bli fördömda på grund av Kristus.)
- RÄDSLAN FÖR ATT VÅRA NÄR OCH KÄRA INTE KOMMER ATT KLARA SIG EFTER ATT VI HAR GÅTT BORT.
”Min familj är så beroende av mig för så många saker. De ser till mig för materiell försörjning, för visdom och vägledning, för emotionellt stöd och för att tillgodose dagliga behov. ”
Det är viktigt för oss att tänka framåt om detta och förbereda oss så bra vi kan. Att lära våra nära och kära att se till Kristus för deras andliga och tidsmässiga behov är också en del av vårt ansvar som kristna. När vi väl har gjort detta (och även om vi inte har gjort det) kan vi lindra vår ångest genom att överlämna våra nära och kära till Gud och be att han kommer att göra det som är bäst för dem till sin ära.
- RÄDSLAN FÖR ATT VARA DISKVALIFICERAD FÖR BELÖNINGAR.
"Jag har jobbat så hårt i så många år att tanken att jag skulle förlora allt eller till och med en del av det jag har jobbat för är skrämmande."
Paulus talar om att bli diskvalificerad (när han har har predikat för andra; 1 Kor. 9:27. Han skrev till Timoteus, överväg att om du inte spelar efter reglerna kanske du inte får någon belöning för allt ditt hårda arbete 2 Tim. 2: 5. Johannes talar om att sträva efter att få full belöning och antyder att vissa kan förlora något av det de har arbetat för 2 Johannes 8.
Jag är inte säker på att jag vill få bort denna rädsla. Jag tänker på det nästan varje dag. Men om du känner dig ansatt av denna oro utan att ha kännedom om något fel, är chansen att du oroar dig själv i onödan och du bör lära dig att hantera din ångest på ett bibliskt sätt. Min gissning är att när du lär dig att ta itu med oro i allmänhet kommer denna oro i synnerhet (och i stort sett alla andra som nämns ovan) att minska.
Dr. Lou Priolo är biblisk rådgivningsledare vid Christ Covenant Church i Atlanta. Han är författare av ett antal böcker, inkluderat Den perfekta maken och Konfliktlösningar.
© Copyright Tabletalk March 2020 Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2020-12-06 08:31 av Woodland
Jag trodde hotet om helvetets eviga plåga stod högst på listan över människans oro som troende? Själv så ser jag med smärta av hur vår jord förstörs av profit och miljöförstöringen.
Min egen ringa möjlighet att påverka ondskan. Hur gräsligt människan beter sig mot djur och natur. Vi ska vara skapelsens krona. Hur då? Ingen annan varelse är så grym.
Att dö är en befrielse för lidande varelser, smärtan innan har alla klarat igenom historien. Det tröstar mig.
Att Gud har kontrollen över mitt liv och att han är en stor öppen famn av kärlek ska trösta mig de sista stegen.
En underbar man som var Kristen på det där ärliga sättet som berör på djupet skrev i sin frus dödsannons.-Hon var buren ända till slutet- det tog djupt i hjärtat. Bra är att vara färdig med allt, förlåta och bereda vägen. Evigheten är inte lång om det inte finns tid, bara nuet.
Håll ut, känn ingen oro ha frid i din själ. Mvh/WL