Jesus

Jesus i dödsriket

2018-11-06 08:58 #0 av: Woodland

Genom åren har vi diskuterat  bibelstycket där Jesus "utropade ett budskap för andarna i fängelset"

Bibelstället ovan kopplats ofta ihop med det Petrus skrev i kapitel 4 av samma brev - Ty avsikten med att evangeliet predikades också för dem som nu är döda, var att de visserligen skulle dömas kroppsligen som människor döms, men leva andligen, liksom Gud lever.

Dessa bibelställen har ofta kopplats ihop och skapat kontroverser genom tiderna. Talar Petrus om samma sak i båda verserna? Med den forskning vi har idag om den antika världen och judarnas världsbild som jag presenterar från Michael Heisers verk är svaret -nej.

Detta med att Jesus utropade (predikade, förkunnade) ett budskap för andarna i fängelset får sin betydelse i ljuset av 1 Henoksbok. Denna bok var välkänt och läst bland judarna under andra tempelperioden. Där berättas i detalj om den sammansvärjning änglarna ingick för att fördärva Guds skapelse. Som straff blev de   bundna i kedjor i abyssen Tarsarus (grekiskt ord). Där nere kallade de på den Gudfruktige Henok och bad honom att förhandla med Gud för att de skulle bli fria. De hade ångrat sig. Henok gjorde så men Gud sade nej. Här har vi grunden för att änglar kan inte förlåtas för sina överträdelser i motsats till människor.

Det är dessa andar som Jesus presenterade sig för.  Han var död vid den tiden men proklamerade Guds rike för dem - han skulle uppstå. Döden besegrades. Guds rike fortgår och kan inte stoppas. Man kan påstå att de hade ingen aning om detta.   Nej, vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss.   Denna vishet har ingen av den här världens härskare känt - om de hade känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre. 1 Korinthierbrevet 2:7-8 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2018-11-06 11:15 #1 av: setfree

Michael Heiser undervisar mycket bra. Väldigt detaljerat och noggrant.

Man kan ju undra varför Jesus predikade för änglarna i fängelset. Varför behövdes det? Orsaken till att de är fastkedjade vet de ju om och inget kan ju ändra det beslutet.

Anmäl
2018-11-06 18:26 #2 av: Woodland

En svensk översättning av Heisers bok "Unseen Realm" är på gång. Jag köpte den på engelska. Den är väldig "teknisk" (den som kan hebreiska och grekiska får ännu större behållning av den). Samtidigt har undervisningen i den gett mig flera "aha" upplevelser och föranlett mig att omvärdera vissa av mina åsikter i några saker jag tog för givet i Gamla testamentets text.  Jag håller inte med om allt som han skriver om men detta med världssynen i andra tempeltidens  antika värld  är verkligen någonting jag uppfattar att han behärskar. 

Det är sant att inget kan ändra änglarnas straff.  Enligt det traditonella sättet att se på detta gick Jesus ner i dödsriket och visade sig med en proklamation av sin  seger genom sin död: en död som ondskans makter inte fattade skulle leda till deras totala nederlag.  Heiser säger att Petrus var, som alla läskunniga judar i sin samtid, välbekant med 1 Henoksboken och han relaterade detta till den.

Heiser säger förresten att det finns ingenting i någon skrift som bekräftar  läran att en tredjedel av änglarna föll med Satan. Det är en missuppfattning som har antagits och spritts som sann utan att det finns någon grund för det.   (Jag nuddade vid detta i inlägg #0 i sista artikeln)  Det är inte förrän Uppenbarelseboken 12 man läser någonting som kan ens likna detta och i det kapitlet var det Jesus födsel som var fokus - inte lustgården i 1 Mosebok. 

Denna proklamation av Jesus seger är en del av den andliga krigföringen mellan Guds rike och mörkrets makter. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.