Den mest hedervärda strävan
”Herre, vi vill se Jesus.”
Den världsliga människans rop är alltid: ”Vem kan visa oss det goda?” Den söker tillfredsställelse i jordiska bekvämligheter, njutningar och rikedomar. Men den uppväckte syndaren känner bara till ett enda gott. "Åh, om jag bara visste var jag kunde finna HONOM!" När han verkligen har vaknat upp och känner sin skuld, skulle han, även om du lade Indiens guld vid hans fötter, säga: "Ta bort det: jag vill finna HONOM." Det är en välsignelse för en människa när hon har fokuserat sina önskningar så att de alla riktas mot ett enda mål. När hon har femtio olika önskningar liknar hennes hjärta en pöl med stillastående vatten, utbredd till ett träsk, där stank och pest frodas; men när alla hennes önskningar leds in i en enda kanal blir hennes hjärta som en flod av rent vatten, som snabbt rinner ut för att göda åkrarna.
Lycklig är den som har en enda längtan, om denna längtan är riktad mot Kristus, även om den ännu inte har förverkligats. Om Jesus är en själs längtan, är det ett välsignat tecken på Guds verk inombords. En sådan människa kommer aldrig att nöja sig med blotta ritualer. Den kommer att säga: ”Jag vill ha Kristus; jag måste ha honom – rena ritualer är till ingen nytta för mig; jag vill ha honom själv; erbjud mig inte ritualer; ni erbjuder mig den tomma krukan, medan jag dör av törst; ge mig vatten, annars dör jag. Jesus är min själs längtan. Jag vill se Jesus!”
Min läsare är detta ditt tillstånd just nu? Har du bara en enda längtan och är den riktad mot Kristus? Då är du inte långt från himmelriket. Har du bara en enda önskan i ditt hjärta, och den är att du må bli renad från alla dina synder genom Jesu blod? Kan du verkligen säga: ”Jag skulle ge allt jag har för att bli kristen; jag skulle ge upp allt jag har och allt jag hoppas på, om jag bara kunde känna att jag har del i Kristus?” Då ska du, trots alla dina farhågor, vara vid gott mod, ty Herren älskar dig, och du skall snart komma ut i dagsljuset och glädja dig över den frihet med vilken Kristus gör människor fria.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.