Nedstämd och bekymrad?
”Låt mig gå ut på åkern och plocka ax efter någon”
Du nedstämde och bekymrade kristne, kom och plocka idag på löftenas vidsträckta fält. Här finns det ett överflöd av dyrbara löften som exakt tillgodoser dina behov. Ta detta: ”Ett brutet strå ska han inte krossa, en rykande veke ska han inte släcka.” Passar inte det för just din situation? Ett vasstrå, hjälplöst, obetydligt och svagt, ett krossat strå, ur vilket ingen eld kan komma; svagare än svagheten själv; ett vasstrå, som är krossat, ändå skall han inte bryta dig; utan tvärtom skall han återupprätta och stärka dig. Du är som den rykande veken: inget ljus, ingen värme kan komma från dig; men han kommer inte att släcka dig; han kommer att blåsa med sin ljuvliga barmhärtighets andedräkt tills han fläktar dig till en låga.
Vill du plocka ytterligare ett ax? ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.” Vilka milda ord! Ditt hjärta är känsligt, och Mästaren vet det, och därför talar han så vänligt till dig. Vill du inte lyda honom och komma till honom redan nu? Ta ytterligare ett ax: ”Var inte rädd, du mask Jakob, ni Israels män, jag hjälper dig, säger Herren, Israels Helige och din återlösare.”
Hur kan du frukta när du har en så underbar försäkran som denna? Du kan skörda tiotusen gyllene ax som dessa! ”Jag har utplånat dina brott som ett moln, dina synder som en sky.” Eller detta: ”Om än era synder är blodröda, ska de bli snövita; om än de är röda som scharlakan, ska de bli vita som ull.” Eller detta ord: ”Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det ska säga: "Kom!" Och den som törstar ska komma, och den som vill ska fritt få ta emot livets vatten.” Vår Mästares åker är mycket rik; se på dessa fulla händer. Se, där ligger axen framför dig, du stackars, rädda troende! Samla ihop dem, gör dem till dina egna, ty Jesus uppmanar dig att ta dem. Var inte rädd, tro bara! Ta fasta på dessa ljuvliga löften, bearbeta dem genom eftertanke och livnär dig av dem med glädje.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.