Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 8 ggr
Woodland
0

Herren ska rädda dig

”Jag ska rädda dig ur de ondas våld och befria dig ur våldsmännens hand.

Jeremia 15:21

Lägg märke till löftets härliga karaktär. Jag ska, jag ska. Herren Jehova själv ingriper för att befria och återlösa sitt folk. Han lovar personligen att rädda dem. Hans egen arm ska göra det, så att han kan få äran. Här sägs inte ett ord om någon egen ansträngning som kan behövas för att hjälpa Herren. Varken vår styrka eller vår svaghet tas i beaktande, utan det ensamma JAGET, likt solen på himlen, lyser strålande i all sin fullkomlighet.

Varför beräknar vi då våra krafter och rådgör med kött och blod för vår stora skada? Jehova har tillräcklig makt utan att behöva låna från vår ynkliga arm. Var stilla, ni tvivlande tankar, och vet att Herren regerar. Det finns inte heller någon antydan om sekundära medel och orsaker. Herren säger ingenting om vänner och hjälpare: han åtar sig arbetet ensam och känner inget behov av mänsklig kraft som hjälper honom. Det är fåfängt att vi ser oss om efter kamrater och släktingar; de är brutna vassrör om vi lutar oss mot dem – ofta ovilliga när de kan, och oförmögna när de är villiga. Eftersom löftet kommer enbart från Gud, vore det bra att endast vänta på honom; och när vi gör det, sviker våra förväntningar oss aldrig.

Vem är de ogudaktiga som vi ska frukta? Herren kommer att fullständigt förinta dem; de är snarare att beklaga än att frukta. De fruktansvärda är bara fruktansvärda för dem som inte har någon Gud att fly till, för när Herren är på vår sida, vem ska vi då frukta? Om vi begår synd för att behaga de ogudaktiga, har vi anledning att vara oroliga, men om vi håller fast vid vår integritet, kommer tyranners raseri att övervinnas för vårt bästa. När fisken svalde Jona, fann den honom vara något som den inte kunde smälta; och när världen slukar kyrkan, är den glad att bli av med den igen. I alla tider av eldprov, låt oss med tålamod stå fasta och vinna våra själar.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jag ska rädda dig ur de ondas våld och befria dig ur våldsmännens hand.